artikel

Boekhout Distributie scoort met groen transport

Distributie Premium

Boekhout Distributie scoort met groen transport

Boekhout Distributie bewijst dat het mogelijk is om vrachtwagens klimaatneutraal te laten rijden. Uitstoot van CO2 wordt gecompenseerd. Verder werkt het bedrijf aan brandstofbesparing. Klanten krijgen steeds meer belangstelling en reageren positief.

Boekhout Distributie bewijst dat het mogelijk is om vrachtwagens klimaatneutraal te laten rijden. Uitstoot van CO2 wordt gecompenseerd. Verder werkt het bedrijf aan brandstofbesparing. Klanten krijgen steeds meer belangstelling en reageren positief.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam:   Leverancier/dienstverlener:
Plaats: Barneveld  
Branche: bouw & installatie   Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname:
Productnaam:  

Sinds ruim een half jaar kent Nederland tenminste één wegvervoerder die zijn totale uitstoot van CO2 compenseert, te weten Boekhout Distributie. Zusterbedrijf Boekhout Transport doet dit ten dele. Hiermee is het bedrijf de eerste klimaatneutrale wegvervoerder in ons land, zegt algemeen directeur Wout Boekhout. "We bereiken dit op twee manieren. In de eerste plaats compenseren we de uitstoot door te investeren in de aanplant van bos en investeringen in duurzame energieprojecten. Maar dit offsetten alleen is niet genoeg. We streven ook naar de reductie van uitstoot en brandstofgebruik."

Contract
Boekhout houdt zich niet zelf bezig met de afwikkeling van de compensatie. Hiervoor heeft het een contract gesloten met de KlimaatNeutraal Groep. Dit bedrijf heeft uitgerekend hoeveel bomen geplant moeten worden om de CO2-uitstoot van de vrachtwagens van Boekhout distributie te compenseren. De uitstoot is berekend per pallet-kilometer.

De KlimaatNeutraal Groep zorgt verder dat de bomen geplant worden. Boekhout betaalt hier een vergoeding voor. Wat de kosten voor het transportbedrijf zijn, wil Wout Boekhout niet aangeven. "Laten we het er op houden dat het minder is dan de Duitse Maut." En, zo stelt Wout Boekhout, klanten reageren over het algemeen positief.
Boekhout Distributie compenseert de uitstoot volledig en Boekhout Transport doet dit per klant.

Koolzaadolie
Voordat Boekhout Distributie met de KlimaatNeutraal Groep in zee ging, heeft het bedrijf drie trucks gehad, die op koolzaadolie reden. Dit was een proef, waarbij op de brandstof geen accijns werd geheven. Normaal gesproken is er wel accijns. Dit maakt koolzaadolie uit concurrentie-overwegingen een onbegaanbare weg.
"De olie kostte zeventig cent per liter", rekent Boekhout voor. "Daar komt nog eens de helft bij aan accijns. Gewone diesel kostte tachtig cent per liter. Dat kan dus nooit uit."

Volgens Wout Boekhout zou de overheid andere dingen, die goed zijn voor het milieu, kunnen doen. "Spitsstroken openstellen voor vrachtvervoer is één ding. De modal shift bevorderen is ook goed beleid. Ik ben overigens niet voor een heffing op CO2-uitstoot. Dit verhoogt de kosten voor de sector onnodig en kan daardoor initiatieven van bedrijven moeilijker uitvoerbaar maken. Overigens zien we steeds dat die belastingen meestal naar de algemene middelen van de overheid gaan en niet ten goede komen aan milieu-projecten."

Euro 5-motoren
Boekhout laat het niet bij compensatie. "We waren de eerste Nederlandse distributievervoerder met een vloot die volledig is uitgerust met schone Euro 5-motoren. Verder hebben we onze chauffeurs trainingen gegeven om een betere rijstijl te leren. Ook hebben we de maximum snelheid van de trucks teruggebracht van 89 naar 85 kilometer per uur. Dit scheelt twee tot drie procent brandstofgebruik. In rijtijd maakt het bovendien niets uit."

Een distributietruck zonder CO2-uitstoot is natuurlijk ideaal. Daarom houdt Boekhout de ontwikkeling van de Hytruck goed in de gaten. Deze vrachtwagen met brandstofcel en waterstof als brandstof is bovendien erg stil. "Het is de ideale distributietruck", stelt hij vast. "Als je waterstof eenvoudig kunt opslaan of produceren met bijvoorbeeld een windmolen en de kinderziektes van de Hytruck opgelost zijn, is het een zeer interessante optie. Wij gaan de Hytruck in elk geval testen."

Boekhout benadrukt dat zijn bedrijf, wat milieubeleid betreft, nog niet klaar is. "We kunnen nog veel leren en we kunnen nog veel verbeteren. Daar zullen we de komende jaren aan blijven werken. Bij alles houden we goed in de gaten wat de invloed op ons proces en op de kosten is. Want we willen natuurlijk wel concurrerend blijven."

TWEE BEDRIJVEN
Boekhout Partnership in Logistics bestaat uit twee bedrijven voor wegtransport. Boekhout Distributie is in Barneveld gevestigd. Deze tak houdt zich bezig met distributie van pallets en stukgoed in de Benelux. Hiervoor heeft het bedrijf veertig vrachtwagens op de weg. Boekhout Transport is een internationale wegvervoerder die vanuit Ede opereert. Het bedrijf is gespecialiseerd in bouwlogistiek met meeneemtrucks en rijdt veel voor de papierbranche. De belangrijkste bestemmingen zijn België, Duitsland en Groot-Brittannië. Deze divisie beschikt over ongeveer honderd trucks.

Reageer op dit artikel