artikel

Logistieke vernieuwing helpt Railpro op weg

Distributie Premium

Een voormalig bedrijfsonderdeel van de NS koppelt zich los van een beladen historie. Eenvoudig is dat niet, gezien de vele regelgeving en de cultuuromslag die nog niet door de hele keten heen gemaakt is. Vandaar dat voestalpine Railpro externe logistieke hulp binnenhaalde.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 21 september 2007.

Een voormalig bedrijfsonderdeel van de NS koppelt zich los van een beladen historie. Eenvoudig is dat niet, gezien de vele regelgeving en de cultuuromslag die nog niet door de hele keten heen gemaakt is. Vandaar dat voestalpine Railpro externe logistieke hulp binnenhaalde.

       

De wereld van het spoor verandert in rap tempo. Op logistiek gebied moet Railpro mee. Het bedrijf levert de spoorwegmaterialen, niet te verwarren met Prorail, dat als overheidsbedrijf het spoorwegennet beheert, de verkeersleiding verzorgt en de capaciteit verdeelt. Voor Prorail houdt Railpro de reservevoorraad van diverse onderdelen en systemen in beheer.

          

Het terrein in Hilversum geeft een gevarieerde aanblik. Spoorstaven liggen er in verschillende staalsoorten, in diverse hardheidsgraden en in meerdere profielen. Componenten voor sein- en wisselsystemen zijn er ook in vele varianten, net als dwarsliggers, bovenleidingenonderdelen en overwegbeveiligingen.

        

Railpro levert aan onderhoudsaannemers, die er voor moeten zorgen dat de infrastructuur in tact blijft. Daarnaast voorziet de dochteronderneming van het Oostenrijkse voestalpine de bouwbedrijven van railprojecten van de benodigde materialen. Hoewel vaak al lange tijd de bouwplannen gereed liggen, komen de definitieve orders toch vaak op een laat moment binnen.

       

Het voormalige NS-be-drijfsonderdeel schudt de stroperigheid van zich af en trans- formeert onder leiding van ad- viesbureau Gordian tot een modern logistiek servicebedrijf.

Eens een spoorman, altijd een spoorman.

       

Dat geldt ook voor Erno Chevallier, verantwoordelijk voor vernieuwing binnen Railpro. In 1995 kwam hij mee als NS-man met de verzelfstandiging. Later werden bouwbedrijven als Strukton, BAM en Volker mede-eigenaar. Totdat in 2002 voestalpine meerderheidsaandeelhouder werd van het be- drijf met 120 medewerkers .

           

Concurrentie is er wel, soms zelfs heftig bij bepaalde productcategorieën. Aanbieders van spoorstaven in de Gouden Gids zijn beperkt. Er zijn hooguit een paar buitenlandse kapers op de kust. Sommige andere producten, kabels bijvoorbeeld, zijn wel bij meerdere leveranciers verkrijgbaar.

           

“Dit is geen vanzelfsprekende business meer”, zegt Chevallier. “We moeten onze positie bevechten in de markt. Dat doen we vooral door alle materialen in één keer op de bouwplaats te brengen. En ook door kwaliteitsborging. Alles ligt vast in certificaten.”

      

Frisse blik

Het credo van Chevallier luidt: in plaats van materialen be-schikbaarheid leveren. Dat omschrijft kernachtig de cultuuromslag, die Railpro onderging. “Hoewel ik vaak denk dat cultuur niet bepaald wordt door mensen, maar door aardstralen. Vervang de helft van de medewerkers en het management. Je zult zien dat de cultuur blijft.”

        

Chevallier meet zichzelf niet een te grote broek aan. “Voor een bedrijf als dit, met zijn achtergrond en omvang is het heel lastig om jonge, innovatieve mensen binnen te krijgen en vast te houden. Toch heb je die nodig om met een frisse blik te kijken naar voorraadbeheer en logistieke processen.”

       

Railpro klopte bij Gordian aan, een jong bureau met ervaring in de defensie. Jan Willem Rustenburg is oprichter van dit bureau, dat snel groeit. Hij specialiseerde zich in onderdelenlogistiek en projectmanagement. “Met beide aspecten heb je hier te maken. Soms moeten spare parts binnen een uur op locatie zijn, ook in Oost-Groningen. Maar ook typische ‘bouwputlogistiek’ is voor Railpro een kans om zich te onderscheiden”.

             

Recent hebben Chevallier en Rustenburg een paar flinke uitdagingen op tafel gelegd. Samen zijn ze verantwoordelijk voor het resultaat. Gordian heeft zich laten vastleggen op een extra voorraadverlaging van 10 miljoen euro in een periode van drie jaar, dankzij een slimmere besturing. Daar is een apart team opgezet, met mensen uit beide organisaties. Voorwaarde was wel dat er een logistiek innovatiebudget beschikbaar kwam van ruim 600.000 euro.

        

“We moeten echt flinke stappen zetten”, zegt Chevallier. “Tot nu toe hadden we de wind mee door de vernieuwingen in het spoorwegennet en de Betuwelijn. Dat is grotendeels voorbij. Onze business moet nu komen uit verbeterde dienstverlening. De beschikbaarheid van het spoor moet omhoog. Daar kunnen wij een steentje aan bijdragen als we meer kunnen sturen in de keten.”

            

Gemakkelijk zal dat niet zijn. “Als logistiek meer is dan van A naar B, wordt het al gauw abstract. Dan gaat het over samenwerken in de keten, flexibiliteit, dynamisch inzetten, etcetera. Onze taak is het om deze missie te verkopen, intern en extern”, aldus Chevallier. Gordian heeft hier binnen een aparte bv een handvol mensen opgezet.

            

Kader bij artikel:

    

TWEE MILJARD

Per jaar gaat er zo’n twee miljard euro om in het onderhouden en aanleggen van het nationale spoorwegennet. Van de 20.000 artikelen die nodig zijn voor bouw en onderhoud van spoorwegen, heeft het bedrijf 3.000 tot 4.000 op voorraad. Jaarlijks wordt ongeveer 550 kilometer aan spoorstaven, 300.000 dwarsliggers en 600.000 ton ballast vernieuwd of aangelegd. Ook beschikt Railpro over 1.600 eigen wagons om ballast en materialen te vervoeren.

Reageer op dit artikel