artikel

Het gaat niet alleen om rekenkracht

Distributie Premium

Transportinstituut NEA zette, in opdracht van Koninklijk Nederlands Vervoer en ING Bank, negen ritplanningspakketten op een rij en testte hun prestaties. ‘De kracht van een pakket zit ’m in meer dan alleen de rekenkracht, je moet ook naar de leverancier en de prijs kijken’, zegt onderzoeksleider Manfred Kindt.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in IT Logistiek op 1 augustus 2004.

Transportinstituut NEA zette, in opdracht van Koninklijk Nederlands Vervoer en ING Bank, negen ritplanningspakketten op een rij en testte hun prestaties. ‘De kracht van een pakket zit ’m in meer dan alleen de rekenkracht, je moet ook naar de leverancier en de prijs kijken’, zegt onderzoeksleider Manfred Kindt.

     

Qua planningsmogelijkheden lijkt er in eerste oogopslag weinig verschil te bestaan tussen de negen pakketten. Bij functionaliteiten als meerdaagse distributie, multidepot en selectie van vervoerders laten de pakketten allemaal een vinkje noteren. Wel een belangrijk verschil is bijvoorbeeld de geografische dekking van het netwerk; er zijn pakketten die zich enkel op de Benelux richten.

         

Naast een inventarisatie op basis van vragenlijsten die door de leveranciers zijn ingevuld, heeft de NEA vijf van de negen pakketten ook zelf getest. ‘Niet iedereen had de tijd en de behoefte om hier aan mee te doen’, vertelt Kindt. De leveranciers die hebben meegedaan zijn: Delta-Logis, DPS, Evo-it, Ortec en Routing International.

        

Tijdens de test is gekeken hoe de pakketten omgaan met zaken als meerdaagse internationale distributie en fijnmazige distributie waarop op straat- en postcodeniveau gepland moest worden. Dit wil volgens Kindt niet automatisch zeggen dat een pakket ook voor ieder bedrijf goed is. ‘Er hangt ook een prijskaartje aan. Als een grove planning op basis van een viercijferige postcode voldoende is, ben je nogal gek als je een duurder pakket gaat aanschaffen dat rekent met zes positie postcodes.’

       

Op www.ingbank.nl/grootzakelijk is het rapport van NEA gratis te bestellen.

         

Kader bij artikel:

    

RITPLANNING VERSUS ROUTEPLANNING

Een bijna klassiek misverstand met betrekking tot ritplanning is de verwarring met routeplanning. Een ritplanningssysteem is een systeem dat op basis van randvoorwaarden een theoretisch optimale verdeling van orders over een wagenpark maakt. Dit is veel complexer dan wat een routeplanner doet, namelijk het aangeven van de optimale route tussen twee vooraf gekozen plaatsen.

 

Reageer op dit artikel