nieuws

Thuiswinkel overweegt e-commerce-cao; net als Picnic en DPD

carrière & mensen 561

In navolging van onder meer Picnic en DHL oriënteert Thuiswinkel.org zich op een cao voor e-commerce.

Thuiswinkel overweegt e-commerce-cao; net als Picnic en DPD
Wijnand Jongen, Thuiswinkel.org

Dit brengt Wijnand Jongen namens de webwinkelnetwerkorganisatie naar buiten. De suggestie volgt een half jaar nadat Picnic dit opperde. Picnic ligt vanwege een vergelijkbare gedachte in de clinch met vakbond FNV, waar een week geleden een rechtszaak over speelde. Het conflict draait om onder meer de arbeidsomstandigheden, onder welke cao de medewerkers van Picnic moeten vallen en de hoogte van de beloning voor medewerkers. Ook Eric Dietz, ceo van DPD Nederland, vindt dat er een nieuwe cao moet komen toegesneden op de e-commerce. Hij zei dat in juli in het FD.

Krappe arbeidsmarkt

‘We zien nog altijd een duidelijke krapte in de arbeidsmarkt. Met een cao zorg je voor een gelijk speelveld voor alle ondernemingen en medewerkers‘, aldus Jongen. ‘Daarnaast is het een sectorbrede afspraak, die er ook voor zorgt dat eventuele toetreders uit het buitenland moeten voldoen aan dezelfde voorwaarden. Een cao brengt rust.’

Vragen over arbeidsomstandigheden

Jongen zegt dat de leden van Thuiswinkel.org steeds vaker vragen hebben over de arbeidsomstandigheden en alles wat daarbij komt kijken. ‘Die vragen richten zich ook specifiek op de werkingssfeer van de cao. Veel van onze leden verkeren in onzekerheid over het hoe en wat van waar zij aan moeten voldoen. We vinden de tijd rijp om leden en stakeholders te laten weten dat we de problematiek proberen te doorgronden.’ Momenteel gelden er veel verschillende voorwaarden voor webwinkels en er is volgens Jongen veel onduidelijkheid in de markt. Bovendien zijn de huidige cao’s vaak niet sluitend voor de omstandigheden waar de e-commercemarkt mee te maken heeft, aldus Jongen. ‘E-commerce (..) kent andere behoeften die passen bij een 24/7-economie.’

 

 

 

Thuiswinkel.org in gesprek

Thuiswinkel.org zegt daarom gesprekken te voeren met stakeholders, leden en het bestuur. ‘Alle opties liggen nog op tafel’, aldus Jongen in het interview. Er worden meerdere scenario’s onderzocht, variërend van niks doen tot ‘een eigen cao opstellen voor de e-commercesector of het samenwerken met collegabranches aan een nieuwe, eigentijdse cao voor de hele retail’. ‘Je moet begrijpen dat dit voor ons een nieuw speelveld is, en het opstellen van een nieuwe cao is vele malen ingewikkelder dan niets doen of leden simpelweg informeren. We zijn nu aan het ontdekken waar wij een bijdrage kunnen leveren.’

Jongen verwacht in de komende maanden meer gesprekken te voeren en begin volgend jaar meer duidelijkheid te hebben. De rechter doet op 3 december uitspraak in de zaak tussen Picnic en FNV over het wel of niet hanteren van de supermarkt-cao.

Reageer op dit artikel