nieuws

Schouderklopjesdag voor vrachtwagenchauffeur komt er aan

carrière & mensen 1709

Gebrek aan waardering. Dagelijks lopen vrachtwagenchauffeurs daar tegen aan bij verladers en afleveradressen. Op 12 december krijgen bedrijven en winkels de gelegenheid om daar wat aan te doen, tijdens de eerste Dag van de Vrachtwagenchauffeur.

Schouderklopjesdag voor vrachtwagenchauffeur komt er aan

Ze zijn de hele dag onderweg, moeten voldoen aan een strak tijdschema en eenmaal aangekomen op het distributiecentrum van bijvoorbeeld een retailer is er amper tijd (en ruimte) voor een sanitaire stop. Vrachtwagenchauffeurs vinden zelf, dat ze een geweldig vak uitoefenen. Maar de waardering voor hun rol in het totaal van een logistiek proces is doorgaans ver te zoeken. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek – initiatief van werkgevers- en werknemersorganisaties – wil dat daar een einde aan komt. “Daarom lanceren we nu een fantastisch initiatief”, meldt directeur Willem de Vries. “We gaan op 12 december met elkaar de vrachtwagenchauffeur m/v eens flink in het zonnetje zetten.”

Verladers bedenken zelf hun acties

In de drukste periode – logistiek gezien – van het jaar vragen de organisaties aan verladers en retailers om de vrachtwagenchauffeurs, die bij hen aan de deur komen een extra schouderklopje te geven. Albert Heijn, Jumbo, Etos, maar ook Mercedes, Scania, Randstad en BP (tankstations) hebben hun medewerking al toegezegd. Ze zullen specials acties doen om hun respect te tonen voor het werk en de inzet van de chauffeurs, die ze vaak dagelijks op hun terrein zien komen en gaan. “Hoe ze dat doen, mogen ze zelf weten”, aldus De Vries. “We geven landelijk aandacht aan het initiatief en zetten de acties op een website.”
Voor dit en de komende twee jaar zijn de data vast gelegd. Financiering komt uit de SOOB fondsen, hoeveel wil De Vries niet zeggen, maar het gaat om een relatief klein bedrag. “We hopen daarmee een traditie op gang te brengen, waarin jaarlijks een oprecht bedankje uitgaat naar de mensen die dit mooie vak uitoefenen. Niet alleen op deze ene dag natuurlijk, maar natuurlijk het hele jaar door.”

Chauffeurs staan dagelijks onder grote druk

Willem Dijkhuizen (bestuurder FNV) wil ook dat bedrijven – zowel verladers als de werkgevers in de transportsector zelf – meer waardering uitspreken naar vrachtwagenchauffeurs. “Zij houden de hele sector gezond, daar mogen we best wel een keer bij stil staan, terwijl zij hun meters maken.”
Dijkhuizen merkt om zich heen, dat chauffeurs op de adressen waar ze laden en lossen vaak met de nek worden aangekeken. Hij hoopt dat het niet alleen blijft bij een bloemetje en een paar mooie woorden, maar dat chauffeurs van alle kanten op meer respect mogen rekenen voor hun inzet als belangrijk onderdeel van een logistieke keten. “De werkelijkheid waarin deze mensen dagelijks hun werk doen, is heel anders dan het beeld dat de buitenwacht heeft. Ze staan onder grote druk.”
Wat de FNV betreft moeten ook de transportbedrijven zelf een duit in het zakje doen om mensen te behouden en zij-instromers aan te trekken, zeker als later dit jaar werkgevers en werknemers weer om tafel zitten om te praten over de arbeidsvoorwaarden. “Vrachtwagenchauffeurs hebben alleen een fatsoenlijk inkomen, als ze bereid zijn om structureel overuren te maken. Van een basissalaris alleen kun je amper rond komen. Dat is een belangrijke reden voor chauffeurs om uiteindelijk ander werk te zoeken. Het is goed dat er meer waardering komt voor het werk dat ze doen. Maar op loongebied hebben we nog altijd een achterstand weg te werken.”

Onmisbare bijdrage verdient waardering

Wervingscampagne op schema

Vorig jaar startte het Sectorinstituut een nieuwe campagne om vrachtwagenchauffeurs te trekken. Daarop kwamen meer reacties (3.000) dan verwacht. Dit voorjaar staat de teller op ruim 1.200. Dat is iets minder, maar de budgetten zijn ook beperkter. Volgens Willem de Vries neemt de druk op arbeidsmarkt heel licht wat af. Meer over de wervingscampagne >>>>

Wat werkgeversorganisatie TLN betreft moet er meer gedaan worden om de aantrekkingskracht van het beroep vrachtwagenchauffeur te vergroten. Volgens de nieuwe TLN voorzitter Elisabeth Post verdienen chauffeurs meer waardering dan ze in de praktijk krijgen. “Daarom vragen we nu met de Dag van de Vrachtwagenchauffeur aandacht voor dit fantastische vak en de onmisbare bijdrage die ze leveren. Iedereen is druk op laad- en losadressen, de snelwegen zitten overvol. Dan is de chauffeur vaak de gebeten hond.”
De start van de publiciteitscampagne voor dit nieuwe initiatief is komend weekend tijdens het Truckstar Festival in Assen.

Reageer op dit artikel