nieuws

Oud-topman Bpost nieuwe CEO van Bleckmann

carrière & mensen 1975

Kurt Pierloot, tot voor kort de tweede topman van het Belgische Bpost, wordt de nieuwe CEO van logistiek dienstverlener Bleckmann. Pierloot volgt binnen het Belgisch-Nederlandse bedrijf Johan Miliau op die aanblijft als aandeelhouder en lid van de raad van commissarissen.

Oud-topman Bpost nieuwe CEO van Bleckmann
Kurt Pierloot (ex-Bpost) vervangt Johan Milliau als CEO van Bleckmann.

Pierloot kondigde begin dit jaar na 15 jaar zijn afscheid aan bij Bpost. Bij dit postbedrijf was hij in zijn laatste functie verantwoordelijk voor mail en retail, de belangrijkste divisie van het postbedrijf met een omzet van 2 miljard euro.

Milliau nam in 2014 TNT Fashion over

Pierloot neemt bij Bleckmann het stokje over Johan Milliau. Als CEO van Belspeed nam Milliau in 2014 TNT Fashion over samen met enkele Vlaamse ondernemers waaronder de investeerder Jos Sluys van het investeringsfonds Saffelberg. Met dit fonds heeft Miliau een meerderheidsaandeel in Bleckmann, dat een samenvoeging is van Belspeed en het Nederlandse TNT Fashion.

Bleckmann: helft omzet uit e-commerce

De Belgisch-Nederlandse logistiek dienstverlener is gespecialiseerd in supply chain management voor onder andere mode- en lifestyleklanten. De helft van de omzet komt van e-commerce, de andere door winkels te beleveren. Tot de klanten behoren onder meer, Justfab, ALDO. Abercrombie & Fitch, Scapa en JBC. Vorig jaar vergaarde Bleckmann daarnaast veel publiciteit met het binnenhalen van de Chinese speelgoedgigant VTech. Voor dit bedrijf doet Bleckmann de warehousing activiteiten vanuit een groot distributiecentrum op XL Businesspark in Almelo.

Zwaartepunt activiteiten in Nederland

Ondanks het Belgische management ligt het zwaartepunt van de activiteiten van Bleckmann voornamelijk in Nederland. De logistiek dienstverlener – met een groepsomzet van 300 miljoen euro het afgelopen jaar – is daarnaast actief in Azië en de Verenigde Staten. “In vergelijking met Bpost is Bleckmann klein, maar wij hebben de ambitie om te groeien”, zegt Pierloot afgelopen vrijdag tegen de Belgische zakenkrant De Tijd.

Reageer op dit artikel