nieuws

Arbeidsmarkt bleef tot eind 2018 uiterst krap

carrière & mensen 2225

Een lichte afvlakking ten opzichte van het derde kwartaal misschien, maar in grote lijnen bleef de krapte op de arbeidsmarkt tot en met eind december zwaar drukken op de logistieke sector. De ‘schaarste-index’ over het vierde kwartaal toonde diverse kleuren rood.

Arbeidsmarkt bleef tot eind 2018 uiterst krap

De schaarste index ten aanzien van logistiek medewerkers is in het vierde kwartaal van 2018 niet verder afgevlakt of gestegen ten opzichte van het derde kwartaal van 2018. Daarmee blijft de krapte op de arbeidsmarkt op gelijk niveau en dat betekent een ‘zeer krappe arbeidsmarkt’. De index is gelijk aan die van de logistiek professionals.

Venlo schuift weer op naar ‘extreem krap’

In het overgrote deel van Nederland is sprake van minimaal een ‘krappe’ tot ‘zeer krappe’ markt. Wat opvalt is dat in de regio Drenthe en de Gooi en Vechtstreek de arbeidsmarkt iets minder krap wordt. In 2017 heeft zich dezelfde beweging voorgedaan van het derde kwartaal naar het vierde kwartaal in dezelfde regio’s. De arbeidsmarktregio Noord-Limburg is als enige markt het afgelopen kwartaal opgeschoven naar een ‘extreem krappe’ markt. In het vierde kwartaal van 2017 kende Nederland nog vier ‘ruime’ arbeidsmarktregio en zeven ‘gemiddeld’ krappe arbeidsmarktregio’s. De schaarste manifesteert zich in het laatste kwartaal 2018 in het hele land, waarbij weer een minimale daling zien is ten opzichte van het vorige kwartaal met uitzondering dus van Noord-Limburg.

Schaarste-index 2018

Vierde kwartaal: stabiel krap

arbeidsmarktDe logistieke arbeidsmarkt staat al een tijdje onder druk.
Tempo-Team brengt ieder kwartaal gegevens uit verschillende bronnen bij elkaar en maakt exclusief voor Logistiek.nl een arbeidsmarkt schaarste-index. Cijfers vorig kwartaal:
Index logistiek medewerker Q3-2018>>>>
Index logistiek professional Q3-2018 >>>>

In lijn met conjunctuur

‘Schaarste’ is een optelsom van  zowel vraag als aanbod. Veel vraag staat niet automatisch ook voor krapte. De groei van vacatures heeft te maken met de groei van de economie en logistieke sector in het bijzonder. De vraag naar logistiek medewerkers lijkt gelijk te lopen met de conjuncturele ontwikkelingen. Over de hele linie is het aantal vacatures in de meeste regio’s gedaald ten opzichte van het vorig kwartaal.
Daar waar er een stijging plaatsvond was die minimaal. Het aantal unieke vacatures is 5,5 procent gedaald van 63.300 in het derde kwartaal naar 59.800 in het vierde kwartaal. Vergeleken met het vierde kwartaal van 2017 is er wel sprake is van een stijging van 27 procent (47.000 unieke vacatures in dat kwartaal in 2017).

Minder opleidingseisen dan voorheen

In absolute zin zijn in het afgelopen kwartaal de meeste vacatures wederom geplaatst in de regio Groot-Amsterdam (5.290 unieke vacatures, 1,1 procent stijging ten opzichte van het vorige kwartaal) gevolgd door West-Brabant (4.060 vacatures, daling van 3 procent) en Midden-Utrecht (3.510 vacatures, daling van 19,5 procent). Voor minimaal 65 procent van de vacatures voor logistiek medewerkers zoeken werkgevers naar lager of geen expliciet opleidingsniveau, terwijl in 35 procent van de vacatures op MBO niveau is ingeschaald.

 

Personeelstekort
in de logistiek

personeelstekort

 

 

 

Zo staat het ervoor >>>

 

 

Dit was het eerste kwartaal 2018 precies andersom. Sinds het tweede kwartaal 2018 is dit gekanteld naar deze verhouding. Het is aannemelijk om te veronderstellen, dat werkgevers hun eisen blijvend bijstellen om hun potentiële wervingspool te vergroten. Met dit gegeven lijkt het belang van opleiden en begeleiden van medewerkers essentieel en groter te worden naar de toekomst. Mogelijk is dit een effect door de huidige arbeidsmarktkrapte. De vraag is of dit een kwalitatieve mismatch gaat geven bij het mogelijk upgraden van logistieke profielen in de toekomst.

CB weet logistieke mensen vast te houden

Fred Romijn

Krapte op de arbeidsmarkt is ook CB in Culemborg niet vreemd. Het bedrijf heeft decennialang als Centraal Boekhuis een goed imago opgebouwd als aantrekkelijke werkgever en slaagt er volgens logistiek manager Fred Romijn in om logistieke medewerkers aan zich te binden. Naast goede eigen arbeidsvoorwaarden en goede werkomstandigheden is dat vooral te danken aan het gegeven dat CB geen onderscheid maakt in de behandeling van flexwerkers ten opzichte van de eigen vaste medewerkers. Flexwerkers krijgen bijvoorbeeld ook incentives als een kerstpakket, gaan mee naar de personeelsfeestjes en ontvangen ook gerichte feedback en complimenten voor hun persoonlijke ontwikkeling. Verder blijft het belangrijk om het werk voor de medewerkers ook voldoende afwisselend te houden, door te wisselen van taken op zwaarte. Goed werkgeverschap als tweede natuur betaalt zich volgens Romijn in deze krappe arbeidsmarkt dubbel en dwars terug.
Voor de invulling van leidinggevende profielen maakt CB gebruik van een eigen kweekvijver. Doorstroom vanuit de werkvloer naar middenkader posities zoals operator of shiftleader heeft zelfs de voorkeur boven externe instroom. Ook doorstromen naar een kantoorfunctie op bijvoorbeeld de customer service behoort tot de mogelijkheden. Interne doorgroeimogelijkheden zijn er dus volop bij dit logistiek bedrijf. Voor profielen als reachtruckchauffeur en chauffeur distributie worden als oplossing voor de schaarste veelal mensen intern opgeleid.

Uitgebreide PDF vierde kwartaal 2018

Reageer op dit artikel