nieuws

Rijscholen beschuldigen STL en SOOB van machtsmisbruik bij opleiden vrachtwagenchauffeurs

carrière & mensen 1868

Het Sectorinstituut (STL) en het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer (SOOB) maken volgens rijscholen misbruik van hun machtspositie bij de opleiding van vrachtwagenchauffeurs. Ook zouden de instanties de normale concurrentiepositie al ‘decennia lang verstoren.’ Zij hebben aangifte gedaan bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM),

Rijscholen beschuldigen STL en SOOB van machtsmisbruik bij opleiden vrachtwagenchauffeurs

Het succes kan niet op. Het aantal zij-instromers dat wordt opgeleid tot vrachtwagenchauffeur, is groter dan verwacht. Reden voor STL om begin dit jaar een nieuwe campagne te starten. Maar aan het succes zit een keerzijde, stellen 24 rijscholen.

Machtsmisbruik STL en SOOB

De rijscholen, verenigd in de Stichting Gelijk Speelveld Transportopleidingen, beschuldigen de twee organisaties (STL en SOOB) van machtsmisbruik en ze zouden de normale concurrentiepositie al ‘decennia lang verstoren.’ Zij hebben aangifte gedaan bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM), meldt de website rijschoolpro.nl.

Subsidie vrachtwagenchauffeurs

De 24 rijscholen vinden het subsidiemodel oneerlijk. SOOB verleent aan STL-leerlingen tot 80 procent subsidie op de kosten van de rijopleidingen. Als leerlingen rechtstreeks in dienst treden bij een werkgever krijgen ze 35 procent subsidie. Leerlingen die via een andere partij worden gedetacheerd, krijgen helemaal geen subsidie.

 

Personeelstekort
in de logistiek

personeelstekort

 

 

 

Zo staat het ervoor >>>

 

 

Extreem lage prijzen

STL voert de rijopleidingen uit via een aanbesteding waarvoor de verkeersscholen zich elke drie jaar kunnen inschrijven. En daar wringt de schoen volgens de stichting. “Slechts 19 procent van de verkeersscholen in Nederland, van de 100 SOOB-gecertificeerden, mogen zich STL-opleider noemen. Zij moeten zich bovendien committeren aan extreem lage prijzen die STL voorschrijft.”

 

 

 

Zij-instromers

De stichting heeft ook kritiek op de manier waarop STL met zij-instromers omgaat. Zij-instromers die in aanmerking willen komen voor subsidie, moeten meedoen aan een intake en testdag die STL houdt bij een van de 19 verkeersscholen die door STL zijn geselecteerd. “Door deze verplichte intakes en rijtesten treedt er ongewenste sturing op. STL houdt op deze wijze zicht op elke instromende en doorstromende kandidaat en de geselecteerde 19 verkeersscholen krijgen dankzij deze procedure de kandidaten feitelijk in de schoot geworpen”, aldus de boze opleiders.

Willem de Vries, directeur STL laat in een reactie weten ‘op de hoogte zijn’ van de klacht en ‘wacht de afloop in vertrouwen af.’

 

 

Reageer op dit artikel