nieuws

Statushouders als vrachtwagenchauffeur achter het stuur

carrière & mensen 1184

Een groep van zes statushouders gaat aan de slag bij Bentvelzen Transport in Alphen aan den Rijn. Het werkbedrijf van deze gemeente zorgt voor de ondersteuning, zodat deze mensen zo mogelijk hun theorie-examen kunnen gaan doen.

Statushouders als vrachtwagenchauffeur achter het stuur
Zes van de vijf statushouders - rechts Peter Bentvelzen en Peter van der Sterre

Eerder dit jaar organiseerde het werkbedrijf Rijnvicus een banenmarkt, waarbij ook Bentvelzen aanwezig was. “Voor ons was dat een succesvolle bijeenkomst waar we in totaal zeven kandidaten hebben geselecteerd, die we graag willen aannemen als chauffeur”, zegt Peter van der Sterre, één van de directeuren van het transportbedrijf. Daaronder zaten zes statushouders, vluchtelingen uit Syrië, Eritrea en Iran met een verblijfsvergunning, die graag aan de slag willen als vrachtwagenchauffeur. Vier van hen hadden al ervaring bij een transportbedrijf in het land waar ze vandaan komen. Bentvelzen en Rijnvicus hebben met elkaar een opleidingsplan opgesteld voor deze statushouders.

Extra taaltrainingen zijn nodig

Het opleidingsplan gaat wel een stap verder dan bij zij-instromers gebruikelijk is. “Hoewel de kandidaten al redelijk Nederlands spreken, hebben we gezamenlijk besloten dat een extra cursus inclusief vaktermen nodig is”, vertelt Lisa van der Hulst van Rijnvicus. Voor dit doel is de organisatie NL-Training aangehaakt, die specifiek cursusmateriaal maakt op basis van de theorieboeken voor de functie vrachtwagenchauffeur. Na de taaltrainingen starten de kandidaten met theorieles voor het chauffeursdiploma en rijbewijs C en E. Als alles volgens plan verloopt, zijn de deelnemers in de loop van volgend jaar klaar om bij Bentvelzen de weg op te gaan. Hiermee volgt Bentvelzen het voorbeeld van Müller Logistics uit Holten dat bedrijf leidt ook statushouders op tot vrachtwagenchauffeur.

Personeelstekort? – zo kan het ook

De nood is hoog bij veel bedrijven. En dus komen allerlei oplossingen op tafel., waaronder het aantrekken van statushouders. Lees het hele artikel >>>>

Taal is een belemmerende factor om als statushouder en zij-instromer aan de slag te kunnen gaan achter het stuur van een vrachtauto. Van der Hulst zegt, dat de geselecteerde kandidaten graag aan de slag willen. “Voor hen is dit echt een jongensdroom. Dat is belangrijk voor in dit geval Bentvelzen. Want zij hebben passie voor dit vak, willen hier blijven wonen en werken en dus is de kans dat ze blijven een stuk groter dan bijvoorbeeld bij chauffeurs uit Oost-Europa het geval is. Maar het vergt wel een investering op lange termijn.” Inmiddels is Rijnvicus in gesprek met meerder transportbedrijven in de regio over een vergelijkbare aanpak.

 

Personeelstekort
in de logistiek

personeelstekort

 

 

 

Zo staat het ervoor >>>

 

 

Iedere maand nieuwe zij-instromers

Van der Sterre is zeer te spreken over de samenwerking met Rijnvicus en met het Sectorinstituut Transport en Logistiek, dat de opleidingen verzorgt. “Iedere maand hebben we wel een paar zij-instromers, maar geen statushouders en zeker niet als groep. We hebben al gezien dat ze over voldoende praktische vaardigheden beschikken, nu de theorie nog. Dat gaat inderdaad wel even duren, maar het is een investering voor de lange termijn. Vanwege de forse groei die het bedrijf door maakt, is blijvend investeren in nieuwe mensen noodzakelijk. Met de statushouders boren we een nieuwe doelgroep van zeer serieuze en gemotiveerde kandidaten aan.”

 

Reageer op dit artikel