nieuws

Arthur van Dijk over vertrek: “Deze trein kon ik niet voorbij laten gaan”

carrière & mensen 1081

Arthur van Dijk vertrekt bij TLN. Per 7 januari wordt hij benoemd als Commissaris van de Koning in Noord-Holland. Van Dijk reageert op zijn benoeming. “Ik heb de hele zomer nagedacht en besloten om deze trein niet aan mij voorbij te laten gaan.”

Arthur van Dijk over vertrek: “Deze trein kon ik niet voorbij laten gaan”

Een functie waar het gaat om verbinden, een boegbeeld zijn in de regio waarin hij notabene zelf woont, daarop kon Arthur van Dijk geen nee zeggen. “Je koopt geen kaartje voor de trein, maar als hij dan voorbij komt en de deuren gaan open en er wordt gevraagd ‘stap je in?’, dan moet je toch wel even heel goed nadenken. Zo’n kans doet zich niet iedere dag voor.” Eerder was Van Dijk ook actief in de politiek. “Ik verheug mij er op om weer te mogen samenwerken met de metropoolregio en te werken aan duurzaamheid en energietransitie.”

Hoe kijkt u terug op 5 jaar TLN?

“De hele organisatie is de afgelopen jaren veranderd van een reactieve naar een meer proactieve organisatie. We wilden daarbij een leidende organisatie worden met de pijlers mens, markt en milieu die echt naar oplossingen toewerkt voor de maatschappelijke uitdagingen waar de transportsector voor staat. Duurzamere oplossingen met het oog op leefbaarheid. We hebben andere mensen aangenomen en die verjonging merk je. Tot slot de verbouwing van ons pand, dat meer een open structuur heeft gekregen.”

Waar bent u het meest trots op?

“Het is gelukt om Transport en Logistiek Nederland positiever in het nieuws te krijgen. We zijn een betrouwbare bron en kennisdrager geworden die niet alleen gericht is op wielen maar op logistiek, met wielen als onderdeel van het logistieke proces. Ik ben er trots op dat ik de spreekbuis daarvan mocht zijn en goede relaties heb opgebouwd met de politiek en diverse ondernemersclubs.”

Nederland moet die verbindende rol blijven spelen

Wat was minder?

“Het gedoe met vluchtelingen, code rood, kamperen in de cabine en een aantal dodelijke ongelukken. En er zijn bedrijven die het wat minder nauw nemen met de regels. Gelukkig is het merendeel in de sector top bezig.”

Hoe staat de sector ervoor?

“We staan er goed voor, de economie groeit. Alleen zijn de prijzen nog altijd te laag. Transport is niet gratis. 30 procent van de TLN-leden zegt geen winst te maken. Het gaat nog teveel om prijs in plaats van kwaliteit. Uitdagingen als criminaliteitsbestrijding en de arbeidsmarkt blijven. We moeten ervoor zorgen dat we aanwezig zijn in Brussel. Daar worden 80 procent van alle regels bepaald. Nederland moet die verbindende rol blijven spelen. Ik hoor van mijn achterban: ‘het maakt niet uit welke regel er is, als deze maar eenduidig is en voor iedereen hetzelfde’. Als het niet helder is, remt dat de investeringen. Duurzaamheid, digitalisering, efficiency; Nederland moet de boot niet missen en moet blijven investeren.”

Op 7 januari wordt Arthur van Dijk beëdigd in zijn nieuwe functie. “Het moet nog door de ministerraad en de Koning moet nog zijn handtekening zetten.” Van Dijk’s afscheid bij TLN is op 12 december a.s.

 

 

Reageer op dit artikel