nieuws

Verwarring rond Code 95: zo zit het echt

carrière & mensen 5466

Verwarring om Code 95. Aanleiding is diverse berichten in de media over een op handen zijnde wetswijziging. Maar hoe zit het nu precies? De belangrijkste punten op een rij.

Verwarring rond Code 95: zo zit het echt

Het cadeau geven van Code 95 voor C en D rijbewijzen voor vrachtwagenchauffeurs geboren voor 1 juli 1955 verdwijnt. Deze groep werd uitgezonderd van de verplichting om nascholing te volgen, maar dat mag niet volgens de Europese richtlijn. Om na 2020 nog steeds werkzaam te kunnen zijn in de branche, moeten zij alsnog cursussen gaan volgen bij rijopleiders.

Was die wijziging niet al bekend?

Klopt. Eind 2014, begin 2015 was al bekend dat de vrijstellingsregel voor oudere chauffeurs vervalt. Vanaf 1 juni 2015 zijn ook oudere chauffeurs (geboren voor 1 juli 1955) verplicht het nascholingsplicht te volgen.

Wat gaat er dan veranderen na de geplande wetswijziging?

Niets. Oudere chauffeurs die na 2020 willen blijven rijden, zijn verplicht om de nascholing te doen. Om Code 95 aan het rijbewijs te mogen toevoegen, moeten beroepschauffeurs elke vijf jaar 35 uur nascholing volgen. Zo maar verlengen is er dus niet meer bij.

Wat houdt de wetswijziging dan in?

Dit is een formele, juridische afwikkeling wat in 2015 al besloten is. Gevolgen heeft het niet op wat eerder al bekend is gemaakt over Code 95. De op handen zijnde wet heeft geen andere gevolgen voor beroepschauffeurs dan al gecommuniceerd was.

Wat moeten chauffeurs van voor 1 juli 1955 nu doen?

Chauffeurs die na 1 januari 2020 ook nog de weg op willen, moeten nascholing gaan volgen. Naar verwachting treedt het wetsvoorstel per januari 2020 in werking. Dat betekent dat Code 95 die is verkregen op basis van vrijstelling niet meer geldig is.

 

Reageer op dit artikel