nieuws

FNV: ‘Hef taks op winsten gerobotiseerde distributiecentra’

carrière & mensen 5698

FNV: ‘Hef taks op winsten gerobotiseerde distributiecentra’
Bedrijven die automatiseren en robotiseren moeten volgens het FNV de efficiëntiewinsten delen met hun personeel.

Bedrijven die hun distributiecentrum in hoge mate automatiseren en robotiseren moeten hiervoor belasting gaan betalen, vindt FNV. De winsten uit deze ‘robottaks’ moeten volgens de bond terecht komen in fondsen waarvan de omscholing van de overbodig geworden werknemers kan worden betaald.

Mariëtte Patijn, vicevoorzitter van vakbond FNV, breekt een lans voor invoer van een robotbelasting in een interview met De Financiele Telegraaf (DFT) maandag. Volgens Patijn ontstaat er als gevolg van toenemende robotisering en digitalisering een enorme productiviteitsstijging. “De winsten daarvan moeten op een eerlijke manier naar de mensen toekomen”, stelt Patijn.

Fonds moet omscholing betalen

De FNV wil robotiseringsfondsen optuigen in branches, waaronder de logistiek, waar veel geautomatiseerd wordt. “Uit die fondsen kan dan omscholing van werknemers worden betaald, maar ook van-werk-naar-werk-trajecten.”

Robotisering speelt met name bij distributiecentra

Patijn noemt specifiek in het interview in DFT dat toenemende robotisering vooral speelt bij banken, schoonmaak, distributiecentra en havens. De bond zal daar inzetten op een 32-urige werkweek tegen hetzelfde salaris om de krimpende werkgelegenheid gelijk te verdelen.”Deze inzet is cruciaal voor de transitieperiode die veel bedrijven en hun werknemers nu doormaken.”

FNV: beter kijken naar fundamentele oorzaken

Vorige week donderdag organiseerde de FNV een grote robotdag om te brainstormen over de gevolgen hiervan voor werkend Nederland. Patijn: “Wij zijn de laatste jaren vooral reagerend geweest en zijn vooral ingegaan op de gevolgen van beleid. Maar we willen veel meer kijken naar de fundamentele oorzaken van onzekerheid die mensen ervaren. De krimpende werkgelegenheid door robotisering in sommige sectoren is een belangrijke factor.”

Vergaande automatisering voorbode automatisering

De vice voorzitter van de FNV maakt zich met name grote zorgen over de werknemers bij distributiecentra van supermarkten. “Daar werkt inmiddels meer dan 50% in een flexcontract. En dat zijn geen jaarcontracten maar uurcontracten. Vaak zie je dat vergaande flexibilisering van het personeelsbestaan een voorbode is voor automatisering.” De FNV is vooral bang dat veel medewerkers hun baan gaan verliezen als distributiecentra verder automatiseren.

“We zijn te laat als 50% flexarbeid is”

Volgens Patijn wordt er nul komma nul geïnvesteerd in deze mensen. “Als de distributiecentra van supermarktconcerns straks gaan robotiseren zullen die werknemers niets zien van de productiviteitswinsten.” Patijn geeft toe in het interview met DFT dat de bond hierop te laat heeft gereageerd. “Nu er zoveel flexkrachten werken is het al bijna onmogelijk om stakingen te organiseren. We zijn te laat als al 50% flex is. We moeten in een veel eerdere fase onze plek opeisen.”

FNV Havens stelt robotisering ook ter discussie

De FNV inventariseert op dit moment volgens eigen zeggen welke sectoren het meest vergaand gaan automatiseren. Daar zal de bond de eisen van een robotiseringsfonds en een kortere werkweek inzetten. In de schoonmaak-cao is al afgesproken dat werkgevers en bonden de gevolgen van robotisering gaan onderzoeken. FNV Havens liet eerder al weten dat het ook het nut van verdergaande robotisering ter discussie stelt.

‘Iedereen moet beter worden van robotisering’

Econoom Robert Went van de wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), zegt in een reactie in DFT de robotbelasting de zorgen van de vakbeweging heel goed te begrijpen. “Wij hebben in ons rapport ‘De robot de baas’ niet voor niets suggesties gedaan voor een zogeheten inclusieve robotagenda, om ervoor te zorgen dat iedereen beter wordt van automatisering en niet alleen de eigenaars van de robots.”

35.000 banen verdwijnen door robotisering dc’s

De dreiging dat robots banen gaan overnemen in distributiecentra werd eerder dit jaar bevestigd door een onderzoek van Buck Consultants. In de Nationale Studie Robots in Warehouses stelde Buck vast dat alleen al in de provincie Noord-Brabant de komende jaren ruim 10.000 arbeidsplaatsen verdwijnen als gevolg van de invoering van robots in distributiecentra. In heel Nederland loopt het banenverlies de komende 15 jaar op tot 35.000. Volgens het bureau zijn de afgelopen 5 jaar in Nederland 63 nieuwe, geautomatiseerde warehouses gebouwd (in totaal 1,7 miljoen vierkante meter). De besparing in menskracht ligt tussen de 40 en 75 procent.

Buck: Roadmap to Robotics

De Material Handling dag vorige week woensdag in Den Bosch stond ook in het teken van robotisering van magazijnen. Tijdens deze dag presenteerde keynote spreker René Geujen van Buck Consultants een een ‘Roadmap to Robotics’. “We hebben een vierstappenplan ontwikkeld om bedrijven te helpen keuzes te maken: waar ga ik robotiseren, wanneer, welke resultaten wil ik behalen? Niet alle elementen in het warehouse proces zijn relevant voor robotisering. We proberen best practices te bundelen op dit gebied en in een schema helder te maken waar je op zou moeten sturen.”

Schaalbare oplossingen

Geujen wil graag bedrijven uitnodigen om de ervaringen op dit gebied te delen en mee te nemen in de uitwerking van de roadmap, die de komende weken verder zal worden ontwikkeld.
“In het verleden was het een stuk lastiger om deeloplossingen te automatiseren. Je hoeft nu niet meer alles in één keer te doen en daar miljoenen als startinvestering voor opzij te zetten. De oplossingen, zeker in robotisering, zijn vaak veel beter schaalbaar.”

‘Trend robotisering is niet meer te stoppen’

Op vraag van dagvoorzitter Maartje Hofhuis of we met zijn allen robotisering van magazijnen wel moeten willen, reageerde Geujen dat dit proces niet meer tegen te houden is. “De kunst is juist voor bedrijven om een antwoord te vinden hoe robotisering gaat werken voor de eigen bedrijfsvoering. Robotisering gaat niet alleen om efficiency maar ook om een veiligheid en het verhogen van het werkplezier want ik geef je het te doen als je als orderpicker op een dag 20 kilometer moet afleggen in een magazijn.”

 

Reageer op dit artikel