nieuws

Opnieuw actie bij DHL Express

carrière & mensen 2237

Opnieuw actie bij DHL Express
DHL

Werknemers van DHL Express en DHL Aviation hebben dinsdag enkele keren het callcenter van hun werkgever voor korte tijd overbelast. Ze willen meer loon en minder onzeker werk in de nieuwe cao.

De klantenservice in Nederland was daardoor slecht bereikbaar voor klanten. De werknemers strijden voor meer loon en baangaranties. Actievoerders belden rond 16.15 uur en 17.00 uur met tientallen tegelijk naar het callcenter. Klanten die belden stonden daardoor lang in de wacht of konden tijdelijk niet geholpen worden. De belactie volgde op een eerdere ludieke kaartenactie in mei. 

Hoger loon en meer echte banen

De FNV vindt dat werknemers nu een fatsoenlijke loonsverhoging verdienen na jaren van magere loonstijgingen. De werknemers eisen:

  • Een algemene structurele loonsverhoging van in totaal 7,2% bij een cao-looptijd van 2 jaar.
  • Alle verslechteringsvoorstellen van tafel: behoud van afspraken over de onregelmatigheidstoeslag, overwerkperiodes, tijdvenster, maaltijdvergoeding en aanpassing van het maaltijdbedrag.
  • De variabele beloning omzetten naar een vast (bruto-)loon voor iedereen die onder de cao valt.
  • Minder onzeker werk; per vestiging een minimum van 80% vaste werknemers.
  • Onafhankelijk onderzoek naar de werkdruk en de aspecten die deze beïnvloeden.
  • Uitbreiding van de afspraken over duurzame inzetbaarheid.
    Onder de cao DHL Express Nederland vallen 1200 medewerkers.

 DHL Parcel

De medewerkers van DHL Parcel krijgen de komende twee jaar stapsgewijs 6% meer loon. Ook krijgen ze een werkgelegenheidsgarantie voor de komende drie jaar. Dat staat in het principeakkoord van DHL Parcel met vakbonden FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen.

 

 

Reageer op dit artikel