nieuws

Zelfde loon voor truckers in ander EU-land

carrière & mensen 6243

Vrachtwagenchauffeurs die minstens drie dagen per maand in een EU-land werken waar het salaris hoger is dan in hun thuisland, hebben recht op datzelfde hogere loon.

Zelfde loon voor truckers in ander EU-land

De chauffeurs moeten via hun tachograaf aangeven wanneer ze de grens zijn overgegaan. Ook hebben ze tijdens hun internationale ritten recht op wekelijke rusttijden buiten de cabine in ‘een behoorlijke accommodatie.’

Nieuwe regels wegtransport

Dat stelt de Europese Commissie woensdag bij de presentatie van nieuwe voorstellen voor het wegtransport. “Wij gaan uit van het principe gelijk loon voor hetzelfde werk op dezelfde plaats”, zei EU-commissaris Marianne Thyssen (Werk en Sociale Zaken). ,,Internationale chauffeurs zullen met minder stress en vermoeidheid te maken krijgen.”

 

TLN blij met betere EU transportregels

 

Ook mogen chauffeurs in aansluiting op een buitenlandse rit zoveel binnenlandse ritten maken als ze willen in een periode van vijf dagen. Nu is cabotage in de EU beperkt tot drie keer binnen zeven dagen.

Meldingsplicht

Werkgevers blijven verplicht de buitenlandse activiteiten van hun chauffeurs te melden. Daarvoor komt een digitaal formulier. Volgens de commissie garanderen de nieuwe regels ‘adequate bescherming van chauffeurs en minder concurrentieverstoring op de transportmarkt.’

Rechtszaken om vermeende schijnconstructies

Schijnconstructies is al langer een heet hangijzer in de sector. De FNV heeft diverse rechtszaken gevoerd met logistieke dienstverleners. Recent nog won Van den Bosch zijn zaak van de vakbond. 

 

ILT verdenkt 11 transportbedrijven van schijnconstructies

 

EU-parlementariër Dennis de Jong (SP) is ‘niet te spreken’ over de voorstellen. “Het minimumloon en CAO-afspraken voor buitenlandse chauffeurs gelden pas na drie dagen. Dit betekent in de praktijk dat Oost-Europese chauffeurs in Nederland voor een hongerloontje aan de slag kunnen. Ik vind dit ronduit asociaal.”

Ook Agnes Jongerius, Europarlementariër voor de PvdA is ontstemd. De brandbrief heeft niet geholpen.  “Chauffeurs krijgen te maken met kortere rusttijden, wat werkgevers in de hand speelt en gevaarlijke situaties kan opleveren. En er wordt te weinig gedaan aan de uitbuiting van chauffeurs uit Oost-Europa.”

Bron: ANP

Reageer op dit artikel