nieuws

Rechter tikt IKEA-transporteur Brinkman op de vingers

carrière & mensen 4077

Transportbedrijf Brinkman Trans-Holland, dat voor IKEA planten naar filialen in Scandinavië en Groot-Brittannië vervoert, moet Poolse en Moldavische chauffeurs Nederlandse cao-lonen betalen. Ook mag de transporteur uit Emmen deze chauffeurs niet langer in de cabines van hun trucks laten bivakkeren.

Rechter tikt IKEA-transporteur Brinkman op de vingers

Dat heeft de kantonrechtbank in Assen dinsdag besloten. Het kort geding tegen Brinkman Trans-Holland was aangespannen door de FNV en drie vakbondsleden die bij Brinkman werken. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deed afgelopen december een inval bij Brinkman. Het bedrijf werd verdacht van schijnconstructies met goedkope buitenlandse chauffeurs.

Brinkman ontkende aantijgingen

Vestigingen van Brinkman in Polen en Moldavië zouden op papier zelfstandig zijn, maar in werkelijkheid vanuit Nederland worden aangestuurd. Bedrijfsleider Michael Brinkman ontkende dit destijds tegenover NRC: “Die subondernemers staan op afstand, daarmee hebben we geen verbintenis”, zei hij.

Onderzoek naar palletdiefstal

De kantonrechter ziet de twee Oost-Europese vestigingen wel ‘als een verlengstuk’ van het transportbedrijf uit Emmen, staat in het vonnis. Brinkman is voor 90 procent aandeelhouder van het Poolse bedrijf. Bedrijfsleider Michael Brinkman ging, zo meldt NRC dinsdag, ook persoonlijk naar Polen om de diefstal van 2.500 pallets door een Poolse werknemer te onderzoeken.

Poolse chauffeur ontving 300 euro salaris

Ook uit planlijsten en vrachtbrieven blijkt dat beide vestigingen vanuit Emmen worden aangestuurd. Een Poolse chauffeur verklaarde vanuit Nederland aangestuurd te worden voor een basisloon van 300 euro per maand plus een (onbelaste) onkostenvergoeding van 55 euro per dag. De rechter stelde verder dat Brinkman zich moet houden aan de Europese rij- en rusttijdenregels uit 2006 waarin staat dat het verboden is om chauffeurs in de weekenden in de vrachtwagen te laten bivakkeren. Doet het transportbedrijf dat niet dan volgt een dwangsom van 5.000 euro per overtreding.

FNV: ‘illegaal businessmodel’

Edwin Atema van FNV zegt in een reactie blij te zijn dat de rechter het met de vakbond eens is en een streep zet door wat Atema noemt ‘de race naar beneden’. “Dat doet de rechter niet alleen op naleving van de cao maar ook op het illegale business model van het maandenlang laten bivakkeren van Oost- Europese chauffeurs in hun cabines. Minister Schultz (I&M) kan zich nu nergens meer achter verschuilen. Atema doelt hiermee op de motie van Tweede Kamer onlangs waarin Schultz de oproep naast zich neerlegde om actief de maximale rust in de vrachtwagencabine te handhaven.

Uitbetaling overuren

Drie FNV kaderleden, die ook naleving van de cao eisten, werden door Brinkman volgens de bond gekort op hun loon. Zij kregen gelijk en moeten van de rechter alsnog hun overuren over het afgelopen jaar uitbetaald krijgen.

Reageer op dit artikel