nieuws

Zelfrijdende trucks veranderen functieprofiel vrachtwagenchauffeur drastisch

carrière & mensen 8003

De vrachtwagenchauffeur van morgen staat voor een ware transformatie. Hij moet evolueren van een chauffeur met passie voor het rijden naar een administratief medewerker met de kenmerken van een accountmanager.

Zelfrijdende trucks veranderen functieprofiel vrachtwagenchauffeur drastisch

Hoe zal het beroep van een vrachtwagenchauffeur eruit zien als trucks zelf kunnen rijden? Die vraag stond centraal in het onderzoek dat VIL in samenwerking met Universiteit Hasselt deed naar de gevolgen van autonome vrachtwagens op het werk van de chauffeur.

Diverse taken die mogelijk zijn

Het project ‘Value Added Trucking’ toont aan dat er zinvolle activiteiten uitgeoefend kunnen worden vanuit de cabine van een vrachtwagen.  Naast ritgerelateerde taken, zoals de administratieve afhandeling van het transportorder, kan de vrachtwagenchauffeur in zelfrijdende modus ook niet-ritgerelateerde taken voor zijn rekening nemen. Voorbeelden die worden genoemd zijn: aanvaarding van nieuwe transportopdrachten of de registratie van informatie over laad- en losplaatsen. Ook de verplichte bijscholing (Code 95) kan hij al rijdend elektronisch volgen. Zo kan een vacature van een vrachtwagenchauffeur er in de toekomst heel anders uit gaan zien.

De business case toont een besparing aan van €6.000 tot €10.000 per (zelfrijdende) truck per jaar aan administratieve ontlasting voor het transportbedrijf, zonder rekening te houden met verhoogde veiligheid en wellicht hogere klantentevredenheid.

Eind vorig jaar testte Uber met succes de autonome truck op de weg. De autonoom rijdende vrachtwagen van het Amerikaanse bedrijf Otto heeft zijn eerste commerciële vracht afgeleverd bestaand uit 50.000 blikjes Budweiser-bier.  

 

Nieuw functieprofiel voor vrachtwagenchauffeur

Het huidige functie-eisen van een vrachtwagenchauffeur wijken sterk af van het meer administratieve profiel van de toekomstige chauffeur. Hun administratieve scholing is momenteel beperkt. Bovendien
werken veel transportbedrijven met buitenlandse chauffeurs die de talen niet beheersen. Het opnemen van het nieuwe takenpakket is dus geen evidentie, concludeert VIL. De transporteur die een maximaal rendement wil halen uit de zelfrijdende technologie zal moeten nagaan in hoeverre zijn chauffeurs beschikken over de nodige vaardigheden op het gebied van communicatie, talenkennis, computerkennis en multimedia aldus de onderzoekers.

platooning

Meer potentieel bij binnenlands vervoer

De business case leidde tot een paradox. Verwacht wordt dat de zelfrijdende trucks het vooral op lange internationale trajecten van de vrachtwagenchauffeur zullen overnemen, waardoor die tijd heeft om extra taken uit te voeren en opleidingen te volgen. Maar tijdens deze trajecten is het aantal taken vrij beperkt. Bij nationaal vervoer geldt het omgekeerde: er is meer administratief werk, maar het aandeel kilometers waar autonoom of in konvooi wordt gereden, is dan weer beperkt.

 

Lees ook:
Truck platooning testen in 2017 definitief
China bouwt grootste testzone voor autonoom rijden

 

Balans tussen overbelasting en verveling

In samenwerking met IMOB/UHasselt onderzocht het VIL welke invloed het werk in een zelfrijdende truck heeft op de vermoeidheid van de vrachtwagenchauffeur. Uit de testen blijkt dat een te hoge taakbelasting leidt tot stress en een te lage taakbelastingleidt tot verveling. Beiden uitten zich in verhoogde vermoeidheid. De juiste balans tussen rijden, rusten en taken/opleidingen leidt tot een lager niveau van vermoeidheid en draagt bij tot een hogere veiligheid van de chauffeur en andere weggebruikers.

Negen bedrijven namen deel aan dit project: Eutraco, GTS, H. Essers, Multimodal Transports & Logistics, Scania, SD Worx, TVM Belgium, VDAB en Volvo.

Reageer op dit artikel