nieuws

Rotra voor rechter over inzet Roemeense chauffeurs

carrière & mensen 4869

Rotra voor rechter over inzet Roemeense chauffeurs

De Inspectie voor Transport en Leefomgeving (ILT) heeft het handhavingsconvenant met Rotra in december niet verlengd. Er zouden te veel onduidelijkheden zijn over onder meer de inzet van Roemeense chauffeurs. Dit is het resultaat van een voorlopig getuigenverhoor van de Rotra-directie dat vandaag dient voor de rechtbank in Arnhem.

Op verzoek van vakbond FNV worden directieleden, de broers Machiel en Harm Roelofsen, vader Gerard en een niet bij naam genoemd directielid, door onder ede gehoord over de inzet van Roemeense chauffeurs, meldt dagblad de Gelderlander op zijn website.

Maandloon van 300 euro

Volgens de bond worden de chauffeurs uitgebuit met een minimum maandloon van nog geen 300 euro. Bovendien verwijt de bond Rotra dat chauffeurs weken in hun cabine moeten bivakkeren. Rotra-woordvoerder Guus van Groningen laat in een reactie weten dat het verhoor van de directie vanochtend is begonnen en nog altijd bezig is. “Op dit moment wordt Machiel Roelofsen verhoord door de FNV.” Over wat er na het verhoor gaat gebeuren kan Van Groningen niets zeggen. “Dat hangt af van hoe het verhoor vandaag verloopt en welke conclusies daaruit worden getrokken door de FNV.”

Rotra: ‘lagere lonen zijn toegestaan’

De directie van Rotra vindt dat van uitbuiting geen sprake is en dat ze volgens de regels werken. De Roemeense chauffeurs worden via het Roemeense zusterbedrijf (Truck Supply Europe SRL, red.) ingehuurd en daardoor zijn lagere lonen dan de Nederlandse toegestaan, is de redenatie van de directie.  Afgelopen vrijdag liet Rotra in een persbericht weten dat een audit van dit zusterbedrijf door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) succes is afgerond.

Onderzoeksrapport pleit Rotra vrij

Bij dit onderzoek is volgens de logistiek dienstverlener uit Doesburg vastgesteld dat Truck Supply Europe (TSE) een vervoersbedrijf is dat daadwerkelijk en op duurzame wijze in Roemenië is gevestigd. “De aansturing en planning van de voertuigen en chauffeurs worden uitgevoerd vanuit Roemenië en de chauffeurs van TSE kunnen vrij over hun tijd beschikken wanneer zij hun weekendrust genieten”, citeert de Rotra-directie uit het onderzoeksrapport.

ILT gaat vaker controleren

Het intrekken van het handhavingsconvenant, het zogenaamde Keurmerk Transport & Logistiek, houdt in dat Rotra vaker controles kan verwachten van ILT. Gerard Roelofsen laat aan de Gelderlander weten dat zijn bedrijf binnenkort aan alle eisen van de inspectie zal voldoen en dat dan alsnog het convenant wordt verlengd. In een brief (pdf) begin november vorig jaar benadrukte de inspectie aan de directie overigens dat het besluit om het convenant niet te verlengen, niet is gedaan op voorspraak van de FNV.

Niet naleven cao

Naast de vermeende slechte arbeidsomstandigheden van de Roemeense chauffeurs heeft de FNV nog een zaak aangespannen tegen Rotra. Dit betreft het niet naleven van de cao voor Nederlandse chauffeurs. Die zaak dient later dit jaar, melden zowel de Gelderlander als Omroep Gelderland vandaag.

Reageer op dit artikel