nieuws

Hoe bouw je aan een dominante ketenpositie?

carrière & mensen

Hoe bouw je aan een dominante ketenpositie?
Professor Arjan van Weele

Met het vragen van korting verspeel je goodwill. Leveranciers zullen niets extra’s doen terwijl je ze juist hard nodig hebt voor je bedrijf.
Dat zegt Professor Arjan van Weele. Hij legt uit hoe je als bedrijf een dominante positie in de markt kunt creëren door op een juiste manier samen te werken met leveranciers.

Zestig procent van de omzet wordt door bedrijven ingekocht. Denk aan gebouwen, lease auto’s, onderaannemers of onderdelen. Leveranciers zijn daarmee sterk bepalend voor de concurrentie positie van bedrijven. Hoe kun je als onderneming nu een dominante positie creëren ten opzichte van je leveranciers? Professor Arjan van Weele legt het uit.

Druk zetten met korting niet handig

Er zijn nog altijd veel grote bedrijven die dicteren wat er moet gebeuren en onder welke voorwaarden. “Daar wil je liever niet mee te maken hebben”, aldus Van Weele. “Zoals grote retailondernemingen hun leveranciers onder druk zetten en korting vragen. Daarvan kun je je afvragen of dat handig is. Je leveranciers heb je immers nodig om je bedrijf te runnen.”

 

Lees ook: Arjan van Weele: “Kosten snijden bij inkoop is niet slim”

Intelligentie gebruiken in plaats van macht

Intelligentie gebruiken in plaats van de machtspositie, daar draait het volgens Van Weele om. Tijdens zijn college op dag 3 van de Collegereeks Logistiek op 8 mei a.s. van Logistiek Academy in samenwerking met Nyenrode, gaat hij hier verder op in. Hij beantwoordt onder meer de vraag hoe je kunt toewerken naar een gedifferentieerde leveranciersstrategie en kunt samenwerken met leveranciers. Aan de hand van verschillende cases geeft Van Weele inzicht in de verschillende mogelijkheden. Zijn lessen worden gekenmerkt door een sterk interactief karakter. Van Weele’s college werd in de vorige editie van de Collegereeks Logistiek door de deelnemers beoordeelt met een 9.

Lees ook: Prof. Arjan van Weele zwaait eind 2018 af als hoogleraar inkoop

Reageer op dit artikel