nieuws

Havenwerkers Rotterdam beginnen 24-uursstaking

carrière & mensen

Personeel in de Rotterdamse haven legt vanaf kwart over drie voor 24 uur het werk neer bij de Delta Terminal van ECT en Uniport. Dat hebben de vakbonden aan het begin van de middag bekendgemaakt op een persconferentie. TLN zegt in een reactie dat de acties slecht zijn voor bedrijven die direct van de haven afhankelijk zijn.

Havenwerkers Rotterdam beginnen 24-uursstaking
Havenmedewerkers in Rotterdamse haven gaan 24 uur staken. Personeel en bonden eisen een garantie dat er tot juli 2020 geen gedwongen ontslagen plaatsvinden. FNV en CNV vrezen dat honderden banen verloren gaan met de komst van geautomatiseerde terminals op de Tweede Maasvlakte. Foto: ANP

Het actiecomité voor de haven besprak gistermiddag ”hoe, waar en wanneer er wordt gestaakt”, aldus de bonden in een gezamenlijk persbericht eerder die dag. De details zijn vanmiddag bekendgemaakt tijdens een persconferentie. De eerste actie wordt beperkt tot een dag, omdat FNV Haven en CNV de staking zien als een middel om partijen snel weer om de tafel te krijgen. Lukt dat niet dan gaat er waarschijnlijk weer gestaakt worden.

Hypermoderne terminals

FNV en CNV zeggen beide vandaag dat ze zich hard willen maken voor meer werkzekerheid in de haven om werknemers te beschermen tegen het verlies van hun banen door de komst van de hypermoderne terminals op de Tweede Maasvlakte. Volgens de bonden dreigen de komende jaren achthonderd van de ruim 3.500 banen in de containersector verloren te gaan. Bij een aantal bedrijven in de haven bestaan al garantieregelingen, de bonden willen nu dat er overkoepelende afspraken worden gemaakt voor de hele sector.

Uitbreiding seniorenregeling

Volgens Niek Stam, onderhandelaar namens FNV Havens, zijn miljoenen euro’s geïnvesteerd in de havenautomatisering, maar niemand die aan het verlies van werkgelegenheid gedacht. “Om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen aan het werk blijven en het baanverlies via natuurlijk verloop wordt opgevangen eisen de bonden dat de seniorenregeling wordt uitgebreid. Ouderen gaan dan 50 procent werken tegen 90 procent loon en 100 procent pensioenopbouw.” Volgens Stam willen de werkgevers niet verder gaan dan 60 procent werken, tegen 95 procent loon en 100 procent pensioen. “Een andere maatregel om ontslagen te voorkomen is dat havenwerkers over en weer worden ingezet bij verschillende werkgevers als het werk naar andere terminals verschuift.”

FNV: ‘Historische dag’

Het ANP meldt dat Stam tijdens de persconferentie aan het begin van de middag sprak van ‘een historische dag’. Het is dertien jaar geleden dat er voor het laatst is gestaakt in de Rotterdamse haven. Het is de bedoeling dat de komende 24 uur alle terminals in Rotterdam tijdelijk stil komen te liggen. De werknemers zijn van oudsher sterk georganiseerd in de haven. Van de 3.600 zouden er 3.300 betrokken zijn bij de vakbeweging.

Afzonderlijk akkoord APMT-R

Het is nog wel onduidelijk of ook het personeel van terminal APMT-R zich bij de acties aansluit. Bij die terminal probeerden directie en ondernemingsraad deze week nog om tot een afzonderlijk akkoord te komen, los van de andere terminals. De bonden keurden dat initiatief af. Het is nog onduidelijk of er ook gestaakt gaat worden bij APMT.

Steun uit Hamburg en Le Havre

Tijdens de stakingsactie worden FNV en CNV gesteund door bevriende vakbonden in Antwerpen, Le Havre en Hamburg. Dit om te voorkomen dat rederijen vanwege de stakingen met hun containerschepen uitwijken naar voornoemde havensteden.

Overeenstemming binnen handbereik

Het havenbedrijf zei in een eerdere reactie tegen het ANP het jammer te vinden dat de bonden gaan staken. Na maanden van onderhandelen waren partijen elkaar juist heel dicht genaderd, zegt een woordvoerder. ”Overeenstemming is binnen handbereik.” Het havenbedrijf houdt goede hoop dat bonden en werkgevers snel weer met elkaar aan de onderhandelingstafel zitten. De stakingen kunnen de positie van Rotterdam wel schaden omdat de kans bestaat dat bedrijven hun activiteiten hierdoor overhevelen naar bijvoorbeeld Antwerpen of Hamburg. De zegsman heeft de indruk dat alleen de dreiging van stakingen in de mainport afgelopen maanden al wat lading gekost heeft.

Havenbedrijf: geen kort geding

Havenbedrijfdirecteur Allard Castelein heeft woensdag aan de bonden in eerste instantie laten weten dat het Havenbedrijf een rechtszaak overweegt. Die optie is voorlopig van de baan omdat een kort geding, zo meldde Castelein later gisteren, geen kans van slagen heeft. Zijn besluit volgt op de schriftelijke reactie die FNV Havens naar het havenbedrijf stuurden waarin onder andere staat dat de acties onder het stakingsrecht vallen en dus ‘rechtmatig’ zijn. Het ontstaan van schade noemt de bond ‘inherent aan het stakingsrecht’. FNV Havens wijst dan ook elke aansprakelijkheid af.

Overleg in december afgebroken

Sinds april vorig jaar onderhandelen vier containerterminals en vier sjorbedrijven met FNV Havens en CNV over maatregelen om banenverlies te voorkomen of te compenseren. Het laatste overleg, op 11 december, braken de werkgevers af omdat ’s avonds bij een aantal terminals het werk werd neergelegd. De staking volgde omdat de bonden ontevreden zijn dat het havenbedrijf en de werkgevers in hun eindbod een clausule hebben opgenomen die alle afspraken ongeldig verklaart als er twee jaar op rij minder containers worden overgeslagen dan in 2014.

UPDATE (reactie TLN): Transport en Logistiek Nederland zegt in een reactie ontstemd te zijn over de vandaag aangekondigde acties door havenwerkers in Rotterdam. Die zijn slecht volgens de organisatie slecht voor bedrijven die direct van de haven afhankelijk zijn. TLN-Voorzitter Arthur van Dijk stelt dat de Rotterdamse haven dergelijke onrust echt niet kan gebruiken. “Lading dreigt hierdoor uit te wijken naar Antwerpen en andere havens. Bovendien komt de concurrentiepositie van Rotterdamse en het Nederlandse bedrijfsleven zo in het geding. De haven moet juist een aantrekkelijke vestigingsplaats zijn voor bestaande en toekomstige bedrijven”, aldus Van Dijk. In november deed TLN ook al een oproep aan de Rotterdamse havenmedewerkers om niet te staken.

Reageer op dit artikel