nieuws

Logistiek worstelt met ‘zachte’ kant verandermanagement

carrière & mensen

Logistiek worstelt met ‘zachte’ kant verandermanagement
Onderzoek Veranderkunde voor Logistiek Professionals

Bij het doorvoeren van procesveranderingen hebben logistiek professionals relatief veel moeite met zaken als organiseren van het gewenst gedrag en creëren van betrokkenheid bij medewerkers. Met KPI’s en implementeren van IT-systemen hebben ze beduidend minder moeite, blijkt uit een enquête onder 144 professionals.

Zes weken geleden riep Logistiek.nl bezoekers op om deel te nemen aan een enquête rondom verandermanagement. Van de 144 professionals die hier gehoor aan gaven, zegt 88% een actieve rol te spelen bij veranderprocessen.

Op de vraag naar de grootste bottleneck bij veranderingen, wordt het organiseren van het gewenste gedrag het meest genoemd, gevolgd door andere ‘zachte’ factoren als het creëren van betrokkenheid van medewerkers, het organiseren van de gewenste bedrijfscultuur, het realiseren van samenwerking en het inzetten van de juiste leiderschapsvaardigheden.

Met de concrete aspecten van veranderprocessen, zoals het opstellen van KPI’s, het ontwerpen en implementeren van IT-systemen en het aanpassen van procedures hebben de respondenten beduidend minder moeite.

Wie bij het realiseren van nieuwe plannen louter op zijn ‘harde’ logistieke kennis vertrouwt, is volgens Michel van Buren van recruitment & interim management bureau BLMC gedoemd te falen. “Een nieuwe strategie op papier zetten, het warehouse uitbreiden of een ander IT-systeem implementeren leidt alleen tot succes als de mensen in de organisatie mee veranderen.”

Kennis neemt toe

Binnen de veranderkunde bestaan veel verschillende verandermodellen, waarover ook veel boeken zijn geschreven. Het onderzoek laat zien dat de kennis over deze modellen toeneemt. Vorig jaar gaf slechts één op de vijf bedrijven aan een standaard aanpak van veranderprocessen te hanteren, nu is dat één op de vier bedrijven. Volgens BLMC en VAViA betekent dit dat logistiek professionals steeds meer de waarde van dit soort modellen gaan onderkennen.

Betrokkenheid creëren

Op de vraag waar professionals tijdens een verandertraject de meeste aandacht besteden, wordt het creëren van draagvlak het meest genoemd. Dit gaat dan vooral om draagvlak bij de directie, blijkt uit de resultaten. Wat volgens Willem Nooij van VAViA opvalt is dat het informeren van direct en indirect betrokkenen substantieel minder aandacht krijgt. Onterecht volgens hem, want “er is maar één manier om betrokkenheid te creëren en dat is door medewerkers echt te betrekken.”

Download rapport

Het volledige rapport met onderzoeksresultaten is gratis te downloaden via de webshop van Vakmedianet. De enquête is uitgevoerd ter voorbereiding van het seminar Veranderkunde voor Logistiek Professionals die op 8 oktober wordt georganiseerd in De Kroon in Amersfoort.

Reageer op dit artikel