nieuws

Nissan houdt personeel gezond met strikte aanpak

carrière & mensen

Nissan houdt personeel gezond met strikte aanpak

Hoe houdt Nissan zijn medewerkers gezond en gemotiveerd? Ruim twintig bedrijven kregen het antwoord op deze vraag tijdens een bezoek aan het onderdelencentrum van het automobielbedrijf.

Onder de noemer Pay it Forward, een initiatief waarbij werkgevers hun kennis en ervaring op het gebied van duurzame inzetbaarheid kosteloos delen, namen twintig bedrijven een kijkje in de ergonomie keuken van Nissan parts centre in Amsterdam.

In dit distributiecentrum (90.000m2, 135.000 artikelen) vindt de opslag en nalevering van auto-onderdelen voor alle Nissan-automodellen naar heel Europa plaats. Het werk van de ongeveer 200 mensen bestaat voornamelijk uit orderpicken.

Automatisering

Om de medewerkers, gemiddelde leeftijd is boven de 50,  fit en gemotiveerd te houdt, heeft Nissan tien jaar terug een specifiek programma gelanceerd. Een vierstappen plan: Een groot gedeelte van de opslag van grotere onderdelen is geautomatiseerd. Waar automatisering niet mogelijk is, zijn maatregelen genomen, zoals het op een makkelijke hoogte plaatsen van producten die vaak nodig zijn. Ook zijn sorteerbakken hoger geplaatst, zodat medewerkers niet meer hoeven te bukken. Schaartafels zorgen ervoor dat producten op een gunstige werkhoogte staan; deze kunnen bovendien draaien zodat je nooit ver hoeft te reiken naar de producten.

Easy entry

Naast technische zijn er ook organisatorische maatregelen genomen: er is een continue roulatie tussen zware en minder zware werkzaamheden. Ook laat men de medewerkers zo veel mogelijk zelf beslissingen nemen (autonomie). Vanuit het hoofdkantoor in Japan werd ‘Easy Entry’ geïntroduceerd, waarbij aanpassingen zijn gemaakt aan de opslag en verschepingsmodule om producten makkelijk (zonder hoog tillen of ver van het lichaam) uit de kisten te halen.

Ergo-audits

Nissan heeft Standards Operation Procedures (SOP) geïntroduceerd. Daarmee zijn deze onderwerpen automatisch geborgd in de bedrijfsvoering. Maandelijks worden ergo-audits uitgevoerd met de bedrijfsarts. Alleen opnemen in procedures is onvoldoende meent Arjan Dibbink, warehouse manager: “Als je er als management geen aandacht aan geeft, vergeet de vloer het heel snel.”

Verbeteringen toetsen

Door middel van het Japanse Kaizen-systeem inventariseert Nissan maandelijks op de werkvloer welke verbeteringsmogelijkheden er zijn. Zo worden kleine verbeteringen geïnitieerd. Één van de voorbeelden is het slim opstellen van materiaal, waardoor minder ruimte nodig is en men minder ver hoeft te lopen. Er zit een competitie-element in Kaizen: medewerkers worden gemotiveerd om actief mee te denken en de winnaar ontvangt een wisselbeker met gebak. Het is geen verplichting, maar een actieve bijdrage telt wel mee in het beloningssysteem.

Coachen

Als laatste is twee jaar geleden, in samenwerking met Buro voor Fysieke Arbeid, gestart met de opleiding van de voormannen van Nissan tot Coach Fysieke Arbeid. Zij trainen op hun beurt weer de medewerkers in een gezonde werkhouding en werkmethode.

Reageer op dit artikel