nieuws

Banenmarkt supply chain en procurement beweegt

carrière & mensen

Nieuwe trends op het gebied van e-commerce stellen steeds hogere eisen aan logistiek professionals. De vraag naar multidisciplinaire medewerkers neemt toe. Logistieke banen worden ook steeds gewilder onder jongeren.

Banenmarkt supply chain en procurement beweegt

Dit blijkt uit onderzoek van werving- en selectiespecialist Michael Page. Het bedrijf doet jaarlijks onderzoek naar de ontwikkelingen in de branches supply chain en procurement. Uit het onderzoek van 2014 blijkt dat de markt behoorlijk in beweging is. De helft van de professionals werkzaam in de branches supply chain (logistiek) en procurement (inkoop) is actief op zoek naar een nieuwe baan. Nog eens een derde kijkt niet actief rond, maar staat wel open voor een nieuwe baan. Mischa Voogt, managing director van Michael Page Nederland, ziet deze ontwikkeling terug in de dagelijkse gang van zaken: “In 2014 is vrijwel iedereen bereid om te praten over nieuwe mogelijkheden. Dat was in de voorgaande jaren wel anders. Toen bleven mensen liever zitten waar zij zaten. Je ziet nu dat veel meer mensen met een vast contract en een goede baan bereid zijn om aan tafel te komen voor een gesprek.”
Professionals zijn ook een stuk bereidwilliger geworden om voor een nieuwe baan te reizen, te verhuizen, of zelfs naar het buitenland te vertrekken. Zo is ongeveer de helft van de medewerkers bereid om voor een nieuwe baan te verhuizen binnen Nederland. Dit geldt met name voor functies op managementniveau.

Sector is gewild

Waar de logistieke sector vroeger nog wel eens het imago van mensen in stofjassen had, constateert Michael Page dat banen in die branche tegenwoordig steeds gewilder worden onder jongeren. Dat komt volgens Voogt doordat het imago van de branche aanzienlijk is verbeterd. Zowel het niveau van de medewerkers, als de hoogte van salarissen is flink toegenomen. “Managers in deze sector maken steeds vaker deel uit van het managementteam en zelfs de directie van bedrijven. Niet onlogisch. We hebben in Nederland talent in deze sector: historisch gezien zijn we altijd een land van logistiek geweest. Denk aan onze havens en export.”
Ook vanuit de markt komt steeds meer vraag naar hoger opgeleide medewerkers. “Bedrijven vragen bijvoorbeeld masterstudenten die over kaders heen kijken. Multidisciplinaire professionals. Analytici die ook verstand van marketing hebben. Daarom zien we relatief veel talenten vanuit de financiële en commerciële wereld overstappen naar supply chain management.”

E-commerce steeds belangrijker

De rol van e-commerce bij logistiek en inkoop wordt steeds groter. Dat komt doordat consumenten steeds meer verwachten: vandaag besteld, zo snel mogelijk in huis. “Dat lijkt eenvoudig, maar is in de praktijk behoorlijk ingewikkeld,” zegt Voogt. “Bovendien zijn er steeds meer varianten waarmee je rekening moet houden. Het gaat niet alleen om het thuisbezorgen van producten, maar het moet voor klanten ook mogelijk zijn om pakketjes af te halen in een fysieke winkel. Dat vraagt om een goede koppeling tussen online en offline en een gedegen omni-channel strategie. De processen rond logistiek en inkoop en de IT-koppelingen moeten goed op orde zijn. Daar komt bij dat veel stappen in korte tijd doorlopen moeten worden: van de online bestelling, via het magazijn, naar vervoer, tot in de winkel of het huisadres. Vroeger had je voor de verwerking van een bestelling een paar dagen, nu nog maar een paar uur. Dankzij slimme IT-systemen, die het proces snel en efficiënt maken, is dit allemaal mogelijk en kunnen we de klant zelfs real-time faciliteren. Het spreekt voor zich dat dit allemaal vlekkeloos moet werken en dat de klant geen last mag hebben van het hele proces dat zich aan de achterkant voltrekt.”

Kosten besparen

Een bijkomend voordeel van deze winst in efficiency is dat bedrijven veel geld kunnen besparen. Niet geheel onbelangrijk in deze branche: in het onderzoek naar de supply chain geeft 79% van de ondervraagden aan dat het laaghouden van de voorraadkosten een van de grootste uitdagingen van het vak is. Dit heeft voor een deel weer te maken met het feit dat de supply chain op een hoger niveau is gekomen en dat financiën op dit niveau een grotere rol spelen. “De supply chain manager moet tegenwoordig kunnen aantonen dat hij bijdraagt aan kostenbesparing en optimalisering van de klantvriendelijkheid,” zegt Voogt. “Een soepel en snel proces is overigens een voorwaarde om klanten tevreden te houden, dus als je dit op orde hebt, dan sla je twee vliegen in een klap.”

Logistiek en inkoop gaan steeds nauwer samenwerken

Ketendenken wordt steeds noodzakelijker, zo blijkt uit het onderzoek van Michael Page. In de supply chain branche geeft 97% van de ondervraagden aan dat logistieke problemen aangepakt moeten worden als een integraal onderdeel van de totale waardeketen. Ook in de procurement branche wint deze holistische visie aan terrein: 67% van de ondervraagden stelt dat het samenwerken met klanten verder moet gaan dan het aan elkaar koppelen van informatiesystemen en dat alle bedrijfsprocessen geïntegreerd moeten worden in de waardeketen. Voogt: “Het gaat hier dus om het optimaliseren van de gehele keten. Dat betekent dat professionals in deze branches niet alleen met hun eigen organisatie en vakgebied bezig zijn, maar oog moeten hebben voor hetgeen er voor en na de eigen processen gebeurt. Dat zien wij nu al terug in beoordeling van professionals. Inkopers worden steeds vaker mede beoordeeld op de impact die zij hebben op de hele keten. Het heeft geen zin als je bespaart op de inkoop van grondstoffen als dat betekent dat je later in het proces extra (logistieke) kosten moet maken. Het gaat dus niet meer enkel om de directe inkoopkosten, bijvoorbeeld voor materiaal, maar ook om de indirecte kosten voor logistiek.”

Logistiek is een groeimarkt

De supply chain branche is enorm gegroeid de afgelopen jaren. Voogt: “Het is een volwassen en urgent vakgebied geworden. Binnen Michael Page is deze sector in de afgelopen vier jaar, vier keer zo groot geworden. We voorzien in de toekomst verdere groei: in de grootte van de markt, ons marktaandeel en in het niveau van de professionals.”

Bekijk ook de infographics die bij dit onderzoek horen op de het pinbord van Logistiek: ‘Een blik op procurement’ en ‘Een blik op supply chain’. Logistiek verzameld interessante infographics. Blijf op de hoogte door de pinborden van Logistiek te volgen op Pinterest.

Reageer op dit artikel