nieuws

Masterclass ontdoet verandermanagement van mystiek

carrière & mensen

Masterclass ontdoet verandermanagement van mystiek

Een toverformule waardoor veranderprojecten in één klap succesvol worden? Helaas. Net als logistiek is verandermanagement een rationeel vakgebied. Analyseren, de juiste modellen toepassen en goed communiceren. Veranderen is geen mystieke bezigheid maar keihard werken, bleek tijdens de masterclass Veranderkunde in de Logistiek.

Vorige week werd in Eindhoven de masterclass Veranderkunde in Logistiek georganiseerd. Meer dan vijftig aanwezigen lieten zich inspireren door mensen uit de wetenschap, de praktijk, de advieswereld … en zelfs uit de entertainmentindustrie. “We can be heroes”, zong Erwin Nyhoff , oud-finalist van The voice of Holland, tijdens een bijzondere afsluiting van de dag.

Een succesvol verbeterproject begint met een grondige analyse, zei openingsspreker Anton Cozijnsen. “Je moet de risicofactoren die er voor kunnen zorgen dat een verandering mislukt, vooraf in kaart brengen. Zeventig procent van de veranderproject is niet succesvol en zeventig procent daarvan wordt veroorzaakt door gedrag van mensen. “

Niet de zoveelste enquête

Eén van de belangrijkste faalfactoren is dat een organisatie te weinig verandercapaciteit bevat, vertelde de hoogleraar. “Dit kan zijn door het ontbreken van motivatie bij medewerkers, door onvoldoende leiderschap, maar bijvoorbeeld ook door IT-systemen die niet kunnen meebewegen met een verandering.”

Om de verandercapaciteit van een bedrijf te meten zijn vanuit het vakgebied diverse hulpmiddelen beschikbaar. Die moet je echter niet klakkeloos gebruiken, waarschuwt hij. “Je ziet soms dat in een bedrijf veel enquêtes worden gehouden onder medewerkers. Dit kan averechts werken omdat mensen het gevoel hebben dat er toch niks mee wordt gedaan.”

Twintig jaar hetzelfde werk

Hoe verschillend de verandercapaciteit van organisaties kan zijn, weet Wim Loomans die vertelde hoe hij als interim manager een logistieke verandering bij FrieslandCampina leidde. “Er werkten mensen die meer dan twintig jaar hetzelfde werk deden. Dat vergt een totaal andere aanpak dan bijvoorbeeld in een jonge marketingorganisatie waar medewerkers staan te stuiteren om nieuwe dingen op te pakken.”

Tijdens de masterclass werden er diverse theorieën en modellen gepresenteerd die een logistiek manager kan gebruiken bij het tot stand brengen van een verandering. Zo presenteerde Michel van Buren van bureau BLMC een psychologisch model voor menselijk gedrag en Willem Nooij van Vavia een model waarmee weerstand bij medewerkers kan worden geanalyseerd. Eigenlijk zou een logistiek manager op z’n minst basaal op de hoogste moeten zijn van deze modellen, vinden Nooij en Van Buren.

Hameren op urgentie heeft geen zin

Een belangrijke succesfactor bij verandermanagement is ook communicatie. Medewerkers moeten de urgentie van een veranderproject begrijpen. Toch is dit slechts één van de sturende factoren voor gedragsverandering, blijkt tijdens de presentatie van Buren. “De invloed van iemands omgeving en de onzekerheid over het eigen kunnen, bepalen voor 85% of iemand zijn gedrag verandert. Alleen uitleggen waarom een verandering nodig is, zoals logistiek managers geneigd zijn te doen, heeft dus maar voor een klein deel zin.”

Alle frustraties eruit trekken

“Veranderen is een kwestie van leiderschap, leiderschap en leiderschap”, stelt Sjaak Lekkerkerker tijdens zijn praktijkverhaal over Florensis. “Je moet kunnen inspireren en het vertrouwen krijgen van medewerkers. Als interim manager bij Florensis heb ik de eerste maanden nadrukkelijk meegedraaid in het proces en de gaten dicht gelopen. Daarnaast heb ik veel gesprekken gevoerd. Goed naar mensen luisteren en alle frustraties eruit trekken, dan pas kun je verder. “

Dat managers die willen veranderen met hun poten in de klei moeten staan, is ook de mening van logistiek adviseur Hessel Visser die als deelnemer aanwezig is. “Abstracte theorien zoals Cozijnsen presenteert zijn leuk, maar het gaat er om dat je als manager weet wat er speelt en het juiste voorbeeld geeft. Managers die denken even snel een verandering te kunnen komen doorvoeren, komen van een koude kermis thuis.”

Verandermanagement is net als logistiek een kwestie van hard werken.

 

Hieronder enkele reacties van deelnemers:

Michael Groen van Pontmeyer

“Het was een inspirerende dag. Goede sprekers die hun kennis en ervaringen wilden delen. Mooi om te zien dat wij bij Pontmeyer op de goede weg zijn.”



Hessel Visser, logistiek adviseur

“Ik ben vooral positief over de cases. Met name het verhaal van Eriks sprong eruit waarbij Astrid Beelen heel open en eerlijk vertelde over de stappen die zijn gezet.”



Rick Stoevenbeld van ASML

“Ik vond het een zeer leerzame dag met een schitterende afsluiting.”



Frank Buijs van Ambaflex

“Topdag! Nieuwe inzichten en inspiratie. Meer dan de moeite waard.”



Dennis Schmitz van CEVA Logistics

“Ik vond vooral de presentaties van Michel van Buren en Anton Cozijnsen zeer inspirerend, herkenbaar en leerzaam.”



Hessel Visser, logistiek adviseur

“Het verhaal van Anton Cozijnsen had een hoog abstractieniveau, hierdoor was de overgang naar de andere presentaties nogal groot.”

Lees hier meer over andere masterclasses en evenementen van Logistiek.nl.



Reageer op dit artikel