nieuws

Onrust over achterstand Code 95 ongegrond

carrière & mensen

Onrust over achterstand Code 95 ongegrond

“De Nederlandse chauffeur is juist goed bezig met het halen van zijn Code 95-modules. Als wij onze eigen cijfers extrapoleren, zien wij geen enkele reden tot onrust,” zegt Eric Tolboom van het instituut Code 95 Nederland in een reactie op het nieuws dat een ruime meerderheid van de beroepschauffeurs niet op tijd hun verplichte Code 95-trainingen zullen halen.

Tolboom stelt dat de berichtgeving over Code 95 op onder andere deze site wordt veroorzaakt doordat er in zijn ogen ‘onduidelijkheid bestaat over het aantal chauffeurs dat in Nederland moet trainen’. “De markt volgend, zeggen wij dat er momenteel maximaal 90.000 Nederlandse vrachtwagenchauffeurs actief zijn. Daar komen nog ruim 30.000 buschauffeurs bij”, aldus de directeur van Code 95-Nederland, een dochter van de Verkeersveiligheid Groep Nederland die nauw samenwerkt met ANWB Drivers Academy.

Voldoende opleidingscapaciteit

Afgaande op wat er bij het CBR over het aantal getrainde chauffeurs bekend is en dat vergeleken met de eigen cijfers, ziet de Code 95 Nederland-directeur het daarom niet somber in. “Begin dit jaar waren er al ruim 33.000 chauffeurs helemaal klaar. Volgens het CBR hadden toen al 90.000 chauffeurs tenminste drie van de vijf verplichte trainingen gevolgd. Dat betekent dat er tot september 2016 maximaal 180.000 trainingen gegeven moeten worden. Als wij onze eigen cijfers doorrekenen, komen we op ongeveer hetzelfde uit dus dat lijkt valide. Voor dat aantal is er in Nederland meer dan voldoende opleidingscapaciteit voorhanden.”

Er is zorg over de voortgang van Code 95

In het augustusnummer van Logistiek Magazine wordt bevestigd dat op basis van de cijfers van CBR/CCV van afgelopen februari ruim 33.000 chauffeurs inderdaad de verplichte nascholing hebben afgerond. Uit navraag blijkt echter dat er bij opleiders, transportbelangenorganisaties en bedrijven zorg bestaat over de voortgang van Code 95. “Het is de praktijk die voor problemen zorgt, zegt Sandy ten Hoopen, bestuurssecretaris bij VERN, de belangenorganisatie voor vrije chauffeurs. “Theorie kun je vrij vlot doen, maar door capaciteitsproblemen als het gaat om docenten, levert de praktijk een probleem op. Zeker als je lang wacht.”

VTL en CCV beamen op hun beurt ook het gevaar van de beperkte opleidingscapaciteit. Start tijdig met de nascholing zodat je niet belandt in de ‘file van de nascholing’, is het advies van beide.

Crisis zorgt voor uitstel

Volgens VTL zijn er diverse redenen waarom de nascholing niet zo vlot loopt als gehoopt. “Voor veel mkb-bedrijven kost opleiden tijd en geld, want chauffeurs moet worden vrijgepland om de opleiding te kunnen volgen. Ook de economische situatie wordt als mogelijke oorzaak opgevoerd waarom de nascholing wordt uitgesteld. Chauffeurs en bedrijven zijn te druk met hun vracht”, stelt Joep Strijers, productmanager bij tachograafspecialist VDO. Hij wijt de matige interesse in nascholing aan ‘gebrek aan prioriteit.’ Dat kan echter een keuze zijn met verstrekkende gevolgen. De grotere bedrijven met een personeelsafdeling zijn vaak al wel op schema. Bij de chauffeur zelf is er nogal eens weerstand, want die vraagt zich af waarom hij weer naar school moet: “De Nederlandse chauffeur is toch de beste?”

‘Chauffeurs worden aan lot overgelaten’

Bob Lammers, transportmanager bij technische groothandel Rensa, zegt in het laatste nummer van Logistiek Magazine dat ook hij niet verbaasd is dat nog maar weinig chauffeurs bezig zijn met Code 95. “Veel chauffeurs worden aan hun lot overgelaten en moeten de bijscholing zelf betalen”, verklaart hij de lage score. “Dat geldt overigens niet voor de 38 chauffeurs die in dienst zijn bij Rensa. Om chauffeurs getraind en gemotiveerd te houden, heeft technische groothandel Rensa een proactieve houding ingenomen. De chauffeurs worden volgens Lammers actief door bijgeschoold.

Cijfers zijn verouderd

Eric Tolboom verklaart vandaag, dat alle cijfers van de chauffeurs die Code 95 succesvol hebben afgerond dateren van eind 2013, en daarmee dus al een half jaar oud zijn. “Het CBR heeft nog geen nieuwste stand van zaken over de eerste helft van 2014. Maar intussen is het aantal gegeven cursussen natuurlijk weer gestegen.”

NL-chauffeur ‘traint netjes door’

Ook zegt Tolboom dat uit het aantal aanmeldingen bij zijn instituut over de laatste maanden blijkt dat de Nederlandse chauffeur ‘over het algemeen netjes doortraint’. “Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat wij door onze omvang mogelijk een wat zonniger beeld hebben. Wij kunnen transporteurs en vervoersbedrijven snel en eenvoudig helpen omdat ze naar ons ook één of twee chauffeurs tegelijk kunnen sturen. Dat past vaak beter in hun planning.”

Lees het hele artikel over de stand van zaken rondom Code 95 in de onlangs verschenen augustus-editie van Logistiek Magazine. Nog geen abonnee: bekijk de (digitale) opties.

Reageer op dit artikel