nieuws

Dirk ’t Hooft vertrekt als directeur van NDL

carrière & mensen

Directeur Dirk ’t Hooft nam gisteren tijdens de Algemene Ledenvergadering afscheid van NDL (Nederland Distributieland). Zijn opvolger is nog niet bekend gemaakt. NDL gaat een nieuwe fase in, waarbij nauwe samenwerking is aangekondigd met de NFIA en met Dinalog.

Dirk ’t Hooft vertrekt als directeur van NDL

Als directeur heeft ’t Hooft (65) meer dan tien jaar de boegbeeldfunctie vervult voor buitenlandpromotie op logistiek gebied. Met name vanuit de Verenigde Staten en Zuid-Oost Azië zijn onder zijn leiding tal van industriële bedrijven en handelsondernemingen overgehaald om zich in Nederland te vestigen. Namens de leden zwaaide bestuursvoorzitter Carel Paauwe gisteren tijdens de ledenvergadering in Duiven de directeur uit.

Betrokkenheid bij NDD blijft

“Destijds werd ik benaderd om voor een jaartje het directeurschap te doen, het werden er meer dan tien”, zei ’t Hooft tijdens zijn afscheid. Hij kwam in december 2002 bij NDL. Daarvoor was hij onder meer directeur van de Bloemenveiling Aalsmeer. Onder zijn bewind heeft NDL zich moeten reorganiseren door onder meer af te stappen van kennisontwikkeling (nu vooral ondergebracht bij Dinalog) en meer te richten op de oorspronkelijke kerntaak. Daarnaast heeft NDL in Nederland vooral bekendheid als organisator van de Nationale Distributiedag (NDD). Met name voor die activiteit blijft ’t Hooft ook na zijn pensionering nog even betrokken bij NDL.

Samen met NFIA en Dinalog

Al wat langer ligt NDL onder vuur. De overheid treedt steeds verder terug in de financiering van promotionele organisaties, zoals NDL die al meer dan 25 jaar ijvert voor het binnenhalen van buitenlandse verladers in Nederland ten behoeve van de logistieke sector. Ook belangrijke mainport vertegenwoordigers, waaronder het Havenbedrijf Rotterdam, doen tegenwoordig liever op eigen houtje buitenlandpromotie.
Binnen het kader van de Topsector Logistiek is nu besloten om met de buitenlandpromotie op logistiek gebied aan te haken bij datgene wat NFIA (Netherlands Foreign Investment Agency) aan activiteiten ontplooit. Op die manier zal de financiering meer op basis van projecten gaan verlopen. Daarnaast wordt ook van het topinstituut Dinalog gevraagd om Nederland in het buitenland te promoten, zoals eind januari gaat gebeuren met een missie naar Vancouver. Het doel is om nauwer samen te werken, maar wel met een eigen verantwoordelijkheid.

Gisteren is aan de leden de nieuwe visie voorgelegd. In de komende periode volgt de uitwerking er van.

Lees ook: Cijfers 2012 – de markt trekt weer aan

Reageer op dit artikel