nieuws

Rensa en Nabuurs kweken binding met hun chauffeurs

carrière & mensen

Hoe houd je de chauffeurs bijgeschoold en gemotiveerd en zoveel mogelijk binnen de eigen geledingen om dreigende chauffeurstekorten te voorkomen? Technische groothandel Rensa en transportondernemer Nabuurs hebben zo hun eigen aanpak.

Rensa en Nabuurs kweken binding met hun chauffeurs
Rensa slipcursus bij RDW Lelystad

Veel transportbedrijven hebben momenteel geen werk meer en zetten hun chauffeurs massaal op straat. "Als de economie straks weer aantrekt, zal de vraag naar chauffeurs vanzelf weer flink toenemen", stelt hoofd transport Rinko Gort van Rensa uit Doetinchem. "Als chauffeurs eenmaal bij je weg zijn, heb je ze niet zomaar weer terug. Dan ben je niet alleen jarenlange ervaring, maar ook alle opleidingskosten kwijt. Voor zover mogelijk, is het raadzaam om goede chauffeurs zoveel mogelijk te koesteren, te motiveren, bij te scholen en daarmee te behouden."

 

Chauffeursdag

Nu heeft Rensa feitelijk geen acuut chauffeursprobleem. Onder de 38 eigen rijders zitten ruim tien jubilarissen, dus dat zegt volgens Rinko Gort wel wat over de honkvastheid van het personeel. Die willen ook niet weg. Het gros wil maximaal 9 uur per dag achter het stuur zitten en wij richten de routes zo in, dat daaraan meestentijds kan worden voldaan. Daarnaast vinden we teambuilding heel belangrijk, vandaar ook het idee van de gezamenlijke chauffeursdag." Rensa organiseerde samen met opleider in logistiek en transport Transvak en team Swanborn onlangs een eigen chauffeursdag op het RDW-testcircuit in Lelystad. Het centrale thema was de verplichte nascholing in het kader van Code 95. Een richtlijn die uniforme eisen stelt aan de vakbekwaamheid van Europese chauffeurs. In totaal moet er, verdeeld over vijf jaar, 35 uur besteed worden aan nascholing. De nascholing is bedoeld om de verkeersveiligheid te vergroten, de vervoerskosten te reduceren en het milieu te ontzien. "De opleidingen zijn een mix van verplichte, bruikbare, maar vooral ook leuke onderdelen", verklaart Rinko Gort. "Daarmee combineer je het aangename met het nuttige. Onze chauffeurs zijn weer helemaal bijgeschoold en ze houden er ook nog een goed gevoel aan over."

 

Spannend en leerzaam

Tijdens de chauffeursdag kwamen theorie en een baantraining bestaande uit vier praktijkoefeningen aan bod, waaronder bochtentechniek, manoeuvreren, uitwijken op nat wegdek en remtechniek. Vooral dit praktijkdeel werd door de Rensa chauffeurs als spannend ervaren. "Het is de eerste keer dat wij een dergelijke nascholing dusdanig groots organiseren", verklaart opleidingsadviseur Jan Schonewille van Transvak. "Om het programma zo gestroomlijnd mogelijk te laten verlopen, hebben we de deelnemers opgesplitst in een viertal groepen. Na afloop krijgt iedere deelnemer een certificaat mee naar huis waarmee hij laat zien het programma met goed gevolg doorlopen te hebben."

 

Lean & Green

‘Steeds meer klanten vragen hoe groen het bedrijf kan leveren’, stelt Gort vast. ‘Vorig jaar nog had de verplichte nascholing betrekking op het nieuwe rijden. Het gemiddelde brandstofverbruik is hierdoor met zo’n 0,3 liter per 100 gereden kilometers afgenomen. Een prachtig resultaat. Daarbij reflecteren we de chauffeurs hier nu nog steeds geregeld op. Het is namelijk noodzakelijk om er een vervolg aan te geven. Regelmatig ontvangen de chauffeurs een brandstofverbruiksrapportage. Mocht nu blijken dat het brandstofverbruik een stuk hoger is dan collega’s, dan bekijken we waar dit aan kan liggen. Dit mede in het kader van Lean and Green, het landelijke stimuleringsprogramma voor duurzame logistiek, waarin Rensa participeert. We monitoren doorlopend en verbeteren daar waar nodig. Het optimaliseren van processen is bovendien niet alleen goed voor het milieu, het levert tevens kostenbesparingen op.’

 

Bekijk ook het videofilmpje van de Rensa Chauffeursdag 2012 

 

 

Nabuurs

Logistiek dienstverlener en transportondernemer Nabuurs pakt haar chauffeursopleidingen iets anders aan. Onlangs hebben vijf medewerkers het eerste certificaat ‘Professioneel Chauffeur Straatdistributie’ ontvangen. Dit gebeurde op de vestiging van Nabuurs in Houten, na het succesvol afronden van een speciaal daarvoor ontwikkelde training. De chauffeurs die nu gecertificeerd zijn, worden als coach ingezet bij de opleiding van hun collega’s. Aanleiding voor het opzetten van de nieuwe opleiding was de overname van het straatdistributienetwerk van AB InBev door Nabuurs. In 2009 besloot ’s werelds grootste bierbrouwer het beleveren van de Nederlandse horeca uit te besteden aan de logistieke dienstverlener uit Haps. Inmiddels verzorgt Nabuurs zowel het beheer van 9 regionale distributiecentra van AB InBev als de dagelijkse bevoorrading van de horeca-ondernemers.

 

CCV Vakbekwaamheid

De opleiding ‘Professioneel Chauffeur Straatdistributie’ is door Nabuurs zelf ontwikkeld, in nauwe samenwerking met Buro voor Fysieke Arbeid (BvFA) uit Sint Oedenrode, verklaart projectmanager Marco Fransen van Nabuurs: "Samen met BvFA hebben wij een invulling op maat gegeven aan de 35 uur scholing die chauffeurs moeten volgen in het kader van hun CCV Vakbekwaamheid Goederenvervoer." De opleiding bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte. Bij de praktijktraining worden de nu gecertificeerde medewerkers ingezet als coach. "Daarvoor heeft deze groep naast de normale cursus nog een aparte scholing gekregen in het begeleiden en beoordelen van collega’s", licht Fransen toe. "En doordat chauffeurs elkaar feedback geven, dragen we niet alleen theoretische kennis over, maar ook een schat aan praktijkervaring en persoonlijke inzichten."

Reageer op dit artikel