blog

Personeel werven en behouden – dat begint in eigen huis

carrière & mensen 1508

De consumptie stijgt, maar de chauffeurs zijn op. Transporteurs bewandelen alle wegen om aan goede mensen te komen. Subsidies, zij-instromers, een betere CAO, meer vrouwen in het vak. Allemaal zaken om samen met je rivalen aan te pakken. Maar, zou HRM in de transportsector niet een ‘best klept secret’ moeten zijn? Je wilt toch de beste planners en chauffeurs voor jezelf houden?

Personeel werven en behouden – dat begint in eigen huis

Ik spreek graag voor professionals in het vak. Om samen met hen na te denken over de toekomst. De ene helft van de zaal reageert enthousiast, de andere helft moet het allemaal nog zien gebeuren en een enkeling is oprecht boos over mijn visie op de toekomst. De transportsector kent veel familie-bedrijven die al generaties lang weten ‘hoe het moet’. Niet iedereen vindt verandering leuk.

Onlangs kreeg ik een uitnodiging om voor een groep transporteurs te praten over het vasthouden van chauffeurs en planners in hun regio. De vergrijzing, het verloop, het ziekteverzuim en de instroom baren hun terecht zorgen. Ik heb vriendelijk bedankt voor de uitnodiging.

Sectorprobleem?

De HRM-uitdagingen zijn deels een sector-probleem. Het vak is niet altijd sexy, je moet hard werken voor je salaris en het carrièreperspectief is beperkt. Het gras in de buitenwereld lijkt veel groener; zeker voor jonge professionals. Natuurlijk moet de sector daarmee aan de slag. Het vak van chauffeurs en planners verandert snel. We rijden meer en meer uren in de steden, er is steeds betere planningssoftware voor de planners, bedrijven delen data, maken steeds meer gebruik van marktplaatsen en gaan de komende vijf jaar op weg naar zero emissie. Dat zijn mooie onderwerpen voor Transport en Logistiek Nederland; van zorgwekkende arbeidsmarktplaatjes, naar imagocampagnes, leuke open dagen en een gezonde CAO.

Personeelstekort
in de logistiek

personeelstekort

De arbeidsmarkt is misschien wel de grootste uitdaging voor de logistieke sector vandaag de dag. Het tekort is voelbaar in het hele land. De huidige stand van zaken en oplossingen uiteengezet.

Zo staat het ervoor >>>

Niet alle transporteurs hebben problemen met het werven en behouden van personeel. Zij snappen dat (team)leiderschap, een juiste strategie (en inspirerende opdrachtgevers, een passende HR-strategie en ‘rust, reinheid en regelmaat’ in de planning een voorsprong geven op concurrenten. Iedereen wil werken voor een winnend team.

Best kept secret

Over HRM moet je niet met rivalen willen praten. Personeel is een kritieke, onderscheidende succesfactor. Dat vraagt om uniek maatwerk; hoe word jij de favoriete werkgever. Dat gesprek daarover doe je eerst samen met het managementteam. Wat leren exitgesprekken? Wat vonden sollicitanten die afhaakten van het bedrijf? Hoe zorgen we ervoor dat iedereen zich veilig voelt op de werkvloer? Wat vindt het personeel van het beleid? Hoe werken de planner en de chauffeur van de toekomst? Hoe houden wij ons personeel gezond? Hoe betrek je de medewerkers bij innovaties? Met welke opleidingen ga je je verbinden voor instromers? Hoe krijg je zij-instromers? En, tenslotte, wat kun je samen met je rivalen in de regio doen? Dat doe je samen met je management en teamleiders.

Ik heb daarom vriendelijk bedankt voor de lezing. Het zou een avond worden waarbij de concullega’s de problemen ontkennen, weinig willen delen, en ik als boodschapper van het HR-ontij wordt vermoord. Ze weten het zelf altijd beter. En, eigenlijk is dat ook waar. Goed HRM begint in eigen huis.

Lees ook: 10 redenen waarom medewerkers vertrekken

Reageer op dit artikel