blog

Recruitment veroudert snel – ga naar social media

carrière & mensen 854

De digitale wereld heeft ook invloed op de arbeidsmarkt en het werven van nieuwe medewerkers. Social media blijkt veel beter te scoren als recruitment instrument, dan traditionele vormen van werving. ‘Zoek de nieuwe medewerkers daar waar ze zijn, op facebook en instagram.’

Recruitment veroudert snel – ga naar social media

Dat er sprake is van een enorme krapte op de arbeidsmarkt is geen nieuws meer. Het personeelstekort houdt de gemoederen nog wel even bezig. Organisaties in deze branche zijn gedwongen om creatief om te gaan met het aantrekken van nieuw personeel. Noud Baijens (Pro Contact) en Remco Kraal (Synergie Nederland) pleiten voor meer en gericht inzetten van social media. Want welke stappen moeten organisaties nog zetten om iets te doen aan het personeelstekort en om nieuwe medewerkers in de logistieke sector aan te trekken? De veranderende digitale wereld zorgt ervoor dat de mogelijkheden eindeloos zijn, maar tegelijkertijd betekent dit dat daarmee ook de complexiteit toeneemt.

Traditioneel recruitment werkt niet meer

Lees ook: Personeelstekort staat bedrijfsvoering in de weg

In de logistieke sector is veel veranderd op het gebied van werven. Voorheen werden offline advertenties zoals flyers en visitekaartjes ingezet als belangrijkste middel om aan personeel te komen. Tegenwoordig zien we het aantal reacties, dat via deze kanalen binnenkomt flink teruglopen. Synergie besloot daarom enkele jaren geleden om de focus meer te leggen op het inzetten van online advertenties, zowel via de eigen website als jobboards. Maar de overstap van traditionele werving ging niet over een nacht ijs. Een omnichannel aanpak, waarbij er op alle mogelijke manieren zichtbaarheid komt voor de vacature die openstaat, is de enige manier om als organisatie het wervingsprobleem te tackelen. Er automatisch vanuit gaan dat er genoeg gegadigden zijn voor functies zoals vrachtwagenchauffeur is niet langer realistisch. Zij kunnen namelijk uit veel meer werkgevers kiezen en kritisch kijken naar de voor- en nadelen van de aanbieders. Alleen door als transportbedrijf een unieke aanbod overal zichtbaar te hebben, vind je op dit moment in de markt nog geschikte kandidaten.  

Verander mee met de doelgroep

Remco Kraal, Synergie

Maar hoe vind je nog wel een logistiek medewerker? Het is lastiger dan ooit om de aandacht te trekken van deze doelgroep. Als je kijkt naar het aantal kandidaten dat solliciteert naar aanleiding van de traditionele offline uitingen, wordt het direct duidelijk dat organisaties stappen moeten zetten. Alleen wanneer je echt inzichtelijk maakt waar de doelgroep zich bevindt en waar ze op ‘aan’ gaat, lukt dit. Om die reden besloot Synergie eind 2017 om te gaan samenwerken met Pro Contact, specialist op het gebied van inbound recruitment via met name social media campagnes. Middels deze campagnes gaan we eerst uitgebreid analyseren van welke social media kanalen de potentiële kandidaten, bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs, gebruik maken. Dit biedt namelijk de mogelijkheid om de vacature te tonen op kanalen waar deze mensen iedere dag, meerdere uren te vinden zijn. Door campagnes uit te zetten op de meest relevante social kanalen, heb je inzicht over wat wel en niet aanslaat bij de potentiële kandidaten. In het geval van Synergie was op voorhand inzichtelijk gemaakt, dat veel vrachtwagenchauffeurs door hun Facebook- en Instagramtijdlijn scrollen ter ontspanning. Vandaar dat deze kanalen zijn gekozen om de twintig recruitment campagnes op in te zetten. De visie van Pro Contact is dan ook gebaseerd op het gegeven, dat er ontzettend veel mensen gebruikmaken van social media – dus is dat dé plek is waar je moet zijn met jouw vacatures. Recruitment in de logistiek blijft een proces waar je continu tijd in moet steken. Want jouw doelgroep verandert immers ook.

De toekomst van werven in de logistiek en transport

Noud Baijens, Pro Contact

Door middel van social media recruitment campagnes is het dus nog mogelijk om, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt, logistiek personeel te werven. De campagnes van Pro Contact zorgden voor meer dan 2.000 sollicitanten voor de vacature van vrachtwagenchauffeur bij Synergie en met deze aantallen is de Cost Per Applicant (CPA) laag. Op dit moment heeft Pro Contact meer dan vijftig campagnes draaien om vrachtwagenchauffeurs te werven. Daarnaast maakt inbound recruitment meer mogelijk dan enkel en alleen het binnenhalen van sollicitanten, zoals het ontvangen van data over op welke soort advertenties jouw doelgroep reageert, zowel positief als negatief. Deze resultaten en inzichten kunnen vervolgens de rode draad zijn bij alle andere communicatie-uitingen die nog op de planning staan.
Synergie, uitzendspecialist in de transport en logistiek, houdt zich dagelijks bezig met dit vraagstuk. Door de samenwerking op te zoeken met Pro Contact, kwamen we er achter, dat social media kanalen zoals Instagram en Facebook dé plekken zijn waar je op dit moment geschikt personeel kunt vinden in de logistieke sector. Maar dat hoeft niet zo te blijven. Vernieuwen op wervingsgebied, ook in de logistiek, is een continu proces. Schiet er een populair platform uit de grond voor logistieke medewerkers? Zorg dat je daar je inbound recruitment campagnes hebt lopen. Logistiek personeel zoeken én vinden blijft een uitdaging.

Auteurs:
Remco Kraal is directeur van Synergie Nederland en Noud Baijens is directeur van Pro Contact

Reageer op dit artikel