blog

Veranderkunde: Verander of Verdwijn

carrière & mensen

Veranderkunde: Verander of Verdwijn

Veranderen is noodzaak. Dat weet u. Maar hoe pakt u dat nou praktisch aan? Een blog van Guus Krabbenborg over Veranderkunde.

De wereld verandert momenteel sneller dan ooit. Nieuwe aanbieders met disruptieve business modellen treden in hoog tempo tot de markt toe. Taxidienst Uber en hotelservice Airbnb zijn de bekende namen. Maar ook in uw omgeving staan nieuwe spelers op. Veranderen is dus noodzaak.

Veel verbeteringen die u in uw onderneming kunt doorvoeren bestaan grofweg uit twee delen. Het tastbare deel kent iedereen. Dat bestaat uit het kopen van een nieuw systeem. Voor ERP bijvoorbeeld. Of voor voice picking in uw magazijn. Het succesvol doorlopen van het selectie en aanschaf proces lukt de meeste bedrijven doorgaans wel.

Aversie tegen verandering

Het managen van het veranderproces rond deze verbetering stelt veel ondernemingen daarentegen voor grote uitdagingen. Want laten we eerlijk zijn – veranderen is vaak verre van eenvoudig! Onze menselijke natuur lijkt een soort van aversie tegen verandering te hebben. En die lijkt te groeien naarmate we ouder worden. Maar vormt dat een reden om dit deel van uw verbeterproject te onderschatten? Of zelfs te negeren?

Het kiezen en kopen van nieuwe systemen kunt u als directeur of manager natuurlijk prima aan uw medewerkers uitbesteden. Zij staan dichter bij de dagelijkse werkzaamheden en begrijpen op detailniveau wat uw onderneming nodig heeft. Het veranderdeel is echter uw opgave. Of gelooft u werkelijk dat uw afdeling IT of Facilities op business niveau uw projectdoelen kan definiëren? Dat zij in staat zijn om de onderneming mentaal in de veranderstand te krijgen? Of dat er een nieuwe mindset ontstaat zonder dat de hoogsten in rang het goede voorbeeld geven?

Verander of Verdwijn

Veranderen en verbeteren is vandaag de dag geen keuze meer. Het is ‘Verander of Verdwijn!’. De zachte kant van dit proces moet voor u als ondernemer of manager prioriteit nummer een zijn. Of kiest u voor de optie Verdwijnen? Of overdrijf ik nu, ik hoor het graag… 

Auteur Guus Krabbenborg is mede-eigenaar van QBS Group en PMC 

Reageer op dit artikel