blog

Oogst V&D wat het zelf heeft gezaaid?

carrière & mensen

Oogst V&D wat het zelf heeft gezaaid?

De fameuze retailketen V&D zit behoorlijk in de problemen. Vervelend voor zo’n mooi bedrijf met een lange historie. Maar wie steekt ze op dit moment van hoge nood de helpende hand toe? Het lijkt erop dat V&D te weinig engagement heeft gezaaid en dat ze daar nu de wrange vruchten van plukken.

Ooit waren de warenhuizen van V&D toonaangevend; een dagje winkelen was niet compleet zonder een bezoek aan V&D. Die glorietijd voor het bedrijf ligt echter in een ver verleden. De crisis in de traditionele retail als gevolg van de zwakke economie en de toenemende on-line verkopen heeft V&D extra hard geraakt met als gevolg dat er nu draconische maatregelen genomen worden.

V&D: kat in het nauw

Gezien de recente berichten lijkt het er op dat V&D ‘rare sprongen’ aan het maken is. Eerst werd aangekondigd dat het personeel werd geacht 6% van het loon in te leveren. Vervolgens werd eenzijdig een ‘huurvrije periode’ van vier maanden afgekondigd richting de verhuurders van de bedrijfspanden waarin V&D is gevestigd. De personeelsleden en verhuurders zijn ‘not amused’; ze voelen zich voor het blok gezet en overwegen juridische stappen.

Onderscheidende strategie

Hoe kan het dat een zo’n mooi bedrijf met zo’n lange historie zo in de problemen geraakt? Vele volgers wijzen op het gebrek aan een heldere, onderscheidende strategie. Waar je heel goed weet waar de HEMA en de Bijenkorf voor staan, is dat met V&D een stuk lastiger. Toen de vorige topman in augustus 2014 vertrok werd hij nog geprezen voor de nieuwe strategie, maar inmiddels lijkt het geloof in deze strategie dus ook al weer verdwenen.

Wie goed doet, goed ontmoet

Naast de strategiekwestie lijkt er nog iets anders aan de hand te zijn. Als er met mensen in hun persoonlijke leven wat vervelends gebeurt dan is er een dikke kans dat buren, vrienden, kennissen en familieleden onmiddellijk te hulp schieten. En al helemaal als de persoon in kwestie geliefd is. Maar nu V&D zo in de problemen zit valt op dat ze geheel op zichzelf lijken te staan. Dit doet de vraag opkomen of V&D wel genoeg ‘krediet’ heeft opgebouwd bij de belangrijkste stakeholders.

Bloem van engagement

Een belangrijk concept in het hedendaags management is het begrip ‘engagement’ (betrokkenheid, bevlogenheid, gemotiveerdheid, committment, binding). Het ideaalplaatje is dat alle stakeholders ‘engaged’ zijn. Als dat het geval is dan krijgt de organisatie en iets extras van die stakeholders en kan het meer klantwaarde genereren.

 

Als klanten engaged zijn dan is er een hogere klantentrouw, is er mond-op-mond reclame en zijn klanten graag bereid mee te denken over nieuwe producten en diensten. Personeel dat engaged is doet graag een extra stapje, komt met suggesties voor verbetering en draagt het eigen enthousiasme over op de klant. Engaged toeleveranciers zijn bereid hun resources te delen en mee te denken over innovaties. Voor engaged aandeelhouders geldt dat ze bereidt zijn extra tijd, geld en energie in het bedrijf te steken bijvoorbeeld voor de verbetering van resources.

Oordeel is hard en zakelijk

Interim topman Don Roach lijkt het goed te begrijpen: “We hebben de steun van al onze stakeholders nodig: van aandeelhouders, de banken, vastgoedeigenaren, de leveranciers en medewerkers.” Maar als we kijken hoe de stakeholders van V&D reageren dan lijkt die gevraagde steun wel heel ver weg. Er wordt hard en zakelijk geoordeeld. Een verhuurder van een bedrijfspand laat optekenen: “de nieuwe eigenaar Sun heeft niets geïnvesteerd. Die heeft alleen de betaling aan de leveranciers verlengd, waardoor het concern een negatief eigen vermogen heeft gekregen. En nu mogen de verhuurders ervoor opdraaien.” En Erasmus hoogleraar Volberda zegt over de eenzijdige loonsverlaging: “heel slecht voor de motivatie, cultuur en betrokkenheid binnen het bedrijf.”

Crisis als kans?

Volgens het gezegde geldt dat je in tijden van nood je vrienden leert kennen. Veel vrienden lijkt V&D niet meer te hebben. Misschien oogsten ze wel wat er jarenlang door de leiding is gezaaid. Een andere volkswijsheid zegt dat een crisis ook een kans is. Zal V&D deze diepe crisis aangrijpen om het in de toekomst over een andere boeg te gooien en ‘engagement’ wel centraal gaan zetten? De eerste tekenen zijn niet bemoedigend.

En wat kunnen wij als logistieke sector eigenlijk van de hele situatie leren leren? Heeft u voldoende engagement gezaaid?

Lees ook: Best practices in omni-channel: wat zou V&D moeten doen? (expertartikel maart 2014) en andere berichten over V&D.

Reageer op dit artikel