blog

Logistiek en generatie Z: een onmogelijke combinatie?

carrière & mensen

Hoe moet een logistieke organisatie de generatie Z in vredesnaam aan zich binden? Logistieke bedrijven weten nog niet eens hoe ze generatie X en Y vast moeten houden, was mijn eerste gedachte bij het aanhoren van een presentatie over de verschillende generaties onlangs. Laat staan dat bedrijven weten hoe ze met diversiteit om moeten gaan.

Logistiek en generatie Z: een onmogelijke combinatie?

[update juli 2019]

Ik hoorde eens Maarten Wessels aan in een workshop over de verschillen in generatie X, Y en Z. De ‘gastvrijheidsgek’, zoals hij zichzelf noemt, vertelde op een bevlogen manier over de denkverschillen die een werknemer van 20 maakt ten opzichte van een manager van 50 jaar. “Twintigers willen werken wanneer het ze uitkomt.”

Nachtje doortrekken

Wessels kwam met een paar aansprekende voorbeelden uit de horecawereld op de proppen. In de zaal werd instemmend geknikt, maar zijn verhaal bracht ook vraagtekens: ‘Ja, duh.. Hoe regel je dat dan in de praktijk? Zo’n jonge gast die maar komt aanwaaien als het hem uitkomt en even een nachtje doortrekt om toch net voor de deadline zijn projectvoorstel op te leveren?’ In de logistiek is dat een illusie, in ieder geval nog een ver-van-mij-bed-show, als je het mij vraagt.

Twintigers willen werken wanneer het ze uit komt

Diversiteit. Huh?

Ik kreeg eens een e-mail van een bevriende oud-collega, werkzaam bij een van de Top 100 logistiek dienstverleners: “Ik wil minder werken, maar ik kan mijn huidige functie niet langer combineren met mijn thuissituatie.” Wat?! Ze hebben haar dus zomaar haar ontslagbrief in laten leveren? De jarenlange inspanningen, de investering in opleiding en warm opgebouwde klantcontacten kunnen zo de prullenbak in? Ja, dus. Zonde!

Hokjes

Kennelijk was er geen mouw aan te passen, zat meer thuiswerken er niet in. Kortom, het paste niet meer in het plaatje. Daar zijn de meeste bedrijven erg goed in. Vasthouden aan bestaande structuren en hokjes. ‘Nee, voor zo’n baan moet je op kantoor aanwezig zijn en minstens een x-aantal uren werken…’

Een groot gedeelte van de werknemers staat sceptisch tegenover de diversiteitsprogramma’s die door hun bedrijven worden ontwikkeld. Dat is de conclusie van een onderzoek van het uitzendorganisatie Adecco bij Britse werknemers. Volgens 47 procent van de ondervraagden zijn die programma’s louter ontwikkeld als onderdeel van public relations om het bedrijf een goed imago te bezorgen. Ook zegt 20 procent van de respondenten dat het bedrijf zichzelf niet rechtstreeks promoot bij bepaalde bevolkingsgroepen.

Betonnen muur

We hebben er met z’n allen dus terecht geen hoge pet van op; van de goede bedoelingen van bedrijven. Het zijn PR-praatjes. Het is geen nieuws meer dat Nederland superslecht scoort als het om diversiteit in de top van het bedrijfsleven gaat. We laten beschikbaar talent zo de deur uit lopen. Nee, die generatie Z, die moet echt nog even wachten: past niet in het hokje, komt op z’n minst een glazen plafond onderweg tegen, maar loopt om te beginnen hard tegen een muur aan… van beton!

Reageer op dit artikel