blog

Tips: zo verbeter je je aanzien op de werkvloer

carrière & mensen

Tips: zo verbeter je je aanzien op de werkvloer
Hoe verbeter je je aanzien?

Vaak hoor ik van medewerkers dat er te weinig contact is met de managers van hun onderneming. Juist in de logistiek komt dit heel sterk naar voren omdat medewerkers daar vaak mobiel zijn. Nu het nieuwe jaar net is begonnen, is het zinnig om de voornemens voor 2012 nog eens de revue te laten passeren. Hoe verbeter je je aanzien op de werkvloer?

Als kind moest ik in het boerenbedrijf van mijn ouders meewerken. Eerlijk gezegd verwenste ik hen toen voor dat werk. Achteraf is mijn mening daarover sterk veranderd: ik ben zelfs nu met mijn 61ste niet te beroerd om mee te werken bij fysieke klussen. Op die manier is het namelijk mogelijk om met de werknemers te communiceren. De werkvloer geeft heel vaak voer voor discussies. Een mening wordt daar ongezouten naar buiten gebracht: soms wel hard, maar daar word je scherp van.

               

Contact verliezen bij groei in carrière

Veel managers zijn ooit op de werkvloer begonnen maar later hebben ze daar vaak afstand van genomen en dat wordt ze door de omgeving niet altijd in dank afgenomen. Laatst nog merkte ik dat de directeur in een bedrijf het contact met zijn oud-collega’s volledig verloren had. Dat is doodzonde want naast zijn steeds meer strategische positie is het ook van belang om de relatie met de uitvoerende groep gezond te houden. Dat is namelijk ook de groep mensen die veelal de waarde toevoegen waar we uiteindelijk als bedrijf van moeten leven. Strategisch werken is natuurlijk heel iets anders dan het operationele werk. Als je daarbij echter als manager te ver voor de troepen uitloopt, leidt dat zeker tot een breuk in de organisatie.

    

Tips om het aanzien te verbeteren op de werkvloer:

        

1. Echt contact leggen

Wil je vanuit de afstandelijke strategische positie verbeterprocessen realiseren, dan kan dat wel eens heel moeilijk worden. Bij gesprekken met directeuren neem ik ze vaak even mee naar de werkvloer en ga daar het gesprek aan met de werknemers. Door ter plekke de situatie te bekijken, krijg je veelal een andere kijk op de zaken. Het vertalen van de situatie van de werkplek naar de directievloer is op zich al lastig, maar het vertalen van boven naar beneden is meestal nog moeilijker. Beter is het nog om een stap verder te gaan door gewoon eens mee te gaan werken in het bedrijf. Mooie momenten zijn vaak situaties waarbij overgewerkt moet worden of in een nachtdienst. Dit mocht ik in mijn praktisch jaar van de HTS al doen en dat heeft me andere inzichten op het werk gegeven. Buiten de normale tijden blijkt de communicatie met de medewerkers anders te verlopen. Er ontstaat veel eerder een goede band met elkaar. Rijd bijvoorbeeld eens een dag met een chauffeur mee. Je ziet er letterlijk en figuurlijk meer door. Kortom: kijken op de werkvloer helpt. Met een zekere regelmaat meewerken en meebeleven werkt nog veel beter: het is de mooiste start van een verbeterproces.

   

2. Gebruik ideeën van de werkvloer

Van Eli Goldratt heb ik geleerd om de juiste vragen te stellen. Het NIH-virus heerst in veel bedrijven: Not Invented Here. Het betekent gewoon dat de ideeën van anderen veelal verworpen worden. Hoe goed ze ook zijn. Het is daarom van belang om het idee door de groep zelf te (laten) ontdekken. Zij dienen dan ook mee te groeien met het idee. Het Kaizen principe is hierop gebaseerd. Kai en zen betekenen respectievelijk stap en goed. Het is net als bij ons boerenbedrijf: je moet op tijd zaaien en het gewas moet de kans krijgen te groeien. Gras groeit niet harder door er aan te trekken. De juiste voeding geven helpt wel. De taak van het management is als die van de boer: op tijd voeding geven en af en toe wieden. Laat de medewerkers bijvoorbeeld zelf de ideeën uitwerken in kleine groepjes en presenteren aan het management. Een prachtig idee was de 15-minutensessie die ik tegenkwam bij een goede relatie.

     

15 minuten om een idee te (ver)kopen

Wekelijks worden er drie verbetergroepjes uitgenodigd om hun ideeën aan de directie te presenteren. Daar krijgen ze precies 15 minuten voor. Hoe ze het doen, is niet belangrijk. Als er maar voortgang geboekt wordt en gespard kan worden. Er wordt altijd exact op tijd begonnen en er staat een wekker om de tijd te bewaken. Na die tijd is de andere groep aan de beurt. Na drie kwartier is er nog een kwartier gereserveerd om een discussie te hebben met alle aanwezigen. Dit alles kost exact één uur. Niet meer en niet minder. Daarnaast voert die zelfde directeur elke week tussen de middag een dinergesprek met een kleine vertegenwoordiging uit het bedrijf zonder enige agenda. O ja, ze hebben daar ook nog een sportschool ingericht voor het eigen personeel. En wie denk je dat daar zeer regelmatig zit: diezelfde directeur. Toevallig lust die directeur ook nog wel een biertje en drinkt dat graag eens in gezelschap met personeelsleden.

 

3. Walk en talk

Een boeiend ervaring had ik bij een groot constructiebedrijf. Daar bleek de eigenaar-directeur consequent elke ochtend, voor het werk begon, even over de werkvloer te lopen en afwisselend van gedachten te wisselen met zijn medewerkers. Hij deed dat consequent en richtte zich daarbij juist op het sociale vlak. Natuurlijk kwam het werk daarbij ook wel ter sprake, maar dat was niet zijn primaire doel. Je kunt wel begrijpen dat de communicatielijnen in dat bedrijf zeer kort waren. Het aantal hiërarchische lagen was daar ook gering. Het bedrijf was zo jarenlang succesvol. De wijze van communiceren heeft daar zeker aan bijgedragen.

    

Kom met tips en verdien een boek

Het is hier niet de bedoeling om compleet te zijn met het geven van suggesties. Ware communicatie vraagt om tijd, aandacht en veel creativiteit. De laatste week van het jaar werd ik uitgenodigd om mee te doen met het experiment van onze zeer succesvolle collega blogger Esther de Jonge. Door aan het werk te gaan in mijn eigen (werk)omgeving werd ik door haar geprikkeld om mijn eigen gedrag ter discussie te stellen. Dat zouden meer mensen moeten doen. Je kunt hier niet genoeg mee bezig zijn. Wees creatief. Er zijn nog veel meer vormen die de samenwerking verbeteren. Graag geven we u hieronder de ruimte daar invulling aan te geven. Voor de beste 10 ideeën stel ik ons nieuwste boek Werken met logistiek ter beschikking. Hoe verbeter jij je aanzien?  

Reageer op dit artikel