blog

Ajax koos onjuiste type verandermanagement

carrière & mensen

Steven ten Have, de voorzitter van de Raad van Commissarissen bij Ajax is hoogleraar verandermanagement. En toch liggen nou juist daar de problemen bij de voetbalclub. Wanneer gebruik je de ‘harde’ en ‘zachte’ kant van verandermanagement?

Ajax koos onjuiste type verandermanagement
Ajax Steven ten Have verandermanagement

Ajax zit diep in de problemen: er zijn twee kampen die niet meer met elkáár praten maar ze praten via de rechter. De huidige problemen waren echter makkelijk te voorkomen als de commissie (met o.a. Keje Molenaar) die de Raad van Commissarissen (RvC) heeft benoemd zich ook maar heel even had verdiept in de aan te stellen mensen. Maar zoals vaker, gaan we te snel aan de slag en besteden te weinig tijd aan een goede voorbereiding.

         

Steven ten Have is hoogleraar strategie en verandering aan de VU in Amsterdam. Daarnaast is hij lid van de RvC bij ABN. In zijn oratie bij de instelling van zijn leerstoel zegt hij dat verandermanagement teveel de zachte kant op is gegaan. Zelf is hij meer van de organisatielijn: is een verandering goed te verdedigen vanuit organisatiebelang dan dienen medewerkers alleen maar te worden geïnformeerd.

      

De meest gehanteerde theorie kiest voor het betrekken van medewerkers bij de oplossing van problemen. In een goed artikel van Jaap Boonstra wordt dit onderscheid duidelijk uitgelegd. Technocratische organisaties zijn meer gebaat bij ‘de harde lijn’ verandermanagement, dus is ten Have goed op zijn plek bij ABN en minder op zijn plek bij Ajax.

           

Veel betrokkenheid

Ajax is een informele organisatie waar emotie zelfs een deel van het succes is. Hier past de verandermanagementtheorie van ten Have niet. In een organisatie met veel betrokkenheid op alle niveaus zijn medewerkers gewend om betrokken te worden voordat beleid wordt gemaakt. Juist dat is fout gegaan bij Ajax: de informele leider (Cruijff) is onvoldoende meegenomen in het veranderproces vanuit de filosofie dat de verandering ‘technisch’ goed is voor de organisatie Ajax. Als logistici begrijpen wij dat. Logistici zijn overwegend blauw als je de kleurenindeling van Leon de Caluwé gebruikt. Dat betekent dat we concreet zijn en meer gericht op feiten. Als iets feitelijk juist is heb je weinig met de zachte kant te maken.

     

Mismatch type verandermanagement      

De mismatch tussen type organisatie en type verandermanagement ligt dus slechts deels bij Steven ten Have maar voornamelijk bij de mensen die hem hebben aangesteld. De huidige problemen zijn dus veroorzaakt in de voorbereiding. Het is juist die voorbereiding die bepalend is voor het succes van ieder project of verandertraject. We denken het wel allemaal te weten, en gaan voorbij aan logische risico’s en voorspelbare afwijkingen. We willen snel resultaat en vergeten dan soms de essentiele stappen. Goethe zei het al; als de eerste knoop niet goed is, krijg je de jas nooit meer goed dicht.

    

In de zorg werken veel mensen vanuit een enorme betrokkenheid, typisch een organisatie waar medewerkers betrokken moeten worden als je de verandering wilt borgen. Betrekken scheelt veel irritatie achteraf en dan kan de focus op de uitvoering blijven. Bij Ajax dient de focus op het voetbal te liggen en hadden de problemen voorkomen kunnen worden. Je begrijpt dat ik als Feyenoorder best blij ben met Steven te Have en Keje Molenaar.

       

Hoe is het in de logistiek? Zijn we feitelijk gericht en spreekt ons die visie van Steven te Have wel aan tenslotte is dat ook "niet lullen maar poetsen" of worden we toch graag bij de voorbereiding betrokken? En hoe gaat u om met de voorbereiding? Kortom wat zijn uw ervaringen met voorbereidingstrajecten en herkent u ook een verkeerde aanpak in het verandertraject?

Reageer op dit artikel