blog

Er moet meer logistiek op school

carrière & mensen

Zestig wiskundeleerlingen hebben zich onlangs twee dagen lang gestort op het optimaliseren van de overslag van zeecontainers. Voor velen was het de eerste concrete kennismaking met logistiek. Dat kan anders. Ook voor vakken als economie, natuurkunde en scheikunde zijn er genoeg logistieke vraagstukken te bedenken.

Er moet meer logistiek op school
Meer logistieke vraagstukken in het schoolonderwijs.

 

Hoe stuur je een ‘straddle carrier‘ zo efficiënt mogelijk langs een aantal containers op een ‘stack’? En hoeveel straddle carriers zijn überhaupt nodig om zo efficiënt mogelijk twaalf containers van een zeeschip af te halen en twaalf containers op een truck te plaatsen? Een select gezelschap wiskundeleerlingen in de leeftijd van 15 tot 18 jaar zocht in de Veluwse bossen twee dagen lang naar een antwoord. Aanleiding: de twintigste aflevering van de Wiskunde Alympiade, een wedstrijd voor wiskunde A-talenten.

 

Puzzelen

Voor veel wiskundetalenten zal dit de eerste concrete kennismaking met het vakgebied logistiek zijn geweest. Tot groot enthousiasme voor dit vakgebied leidde de opdracht over containerlogistiek niet direct. "Of nu mijn interesse voor het vakgebied logistiek is gewekt? Neuh, niet direct", vertelde één leerling. "Mwoah, ik hou gewoon van puzzelen", antwoordde een ander.

Hoe dan ook, deze leerlingen weten voortaan wel wat beter wat logistiek inhoudt. Als ze voor de keus staan om na het behalen van hun vwo- of havo-diploma een vak te kiezen, verleidt ze dat wellicht net iets eerder tot logistieke opleiding.

 

Ik ben niet precies op de hoogte van het hedendaagse lesmateriaal, maar misschien moeten we proberen om meer logistieke vraagstukken erin op te nemen. Voor wiskunde zijn er voldoende aanknopingspunten: bereken de kortste looproute voor een bepaalde pickopdracht of vertel wat de meest efficiënte opslagstrategie voor snellopers en langzaamlopers is.

 

Handelsreizigerprobleem

Voor het vak economie kunnen we het handelsreizigerprobleem in een nieuw jasje steken. Ook kunnen we studenten laten uitrekenen wat de terugverdientijd van een automatisch en een manueel magazijn is.

Tijdens natuurkunde zouden leerlingen eens kunnen uitrekenen hoe groot de rolweerstand moet zijn om te voorkomen dat dozen in doorrolstellingen te hard naar voren knallen. Of natuurlijk statica: hoe sterk moet een stelling zijn om een pallet van twee ton te kunnen dragen? Hoe zwaar moet het contragewicht van een heftruck zijn? Scheikunde leerlingen zouden eens kunnen uitzoeken welke gevaarlijke stoffen in een magazijn wel of niet bij elkaar kunnen liggen.

 

Wie kent meer van dit soort voorbeelden? Wie neemt contact op met de uitgevers van schoolboeken?

 

Reageer op dit artikel