artikel

Kees Kuijken (KLG Europe): ‘Klanten zijn onvoldoende voorbereid op de brexit’

carrière & mensen 864

Voor Kees Kuijken breken de laatste maanden aan als ceo van KLG Europe. Medio volgend jaar trekken Kuijken en zijn broer Ad na bijna veertig jaar de deur achter zich dicht van hun bedrijf. Vooruitlopend hierop is KLG – aangezien er geen opvolging is – recent verkocht aan de Chinese logistieke gigant Sinotrans. Tot dat moment zijn de Kuijkens vooral druk met de brexit en parallel hieraan samen met de nieuwe CEO Erik Loijen bezig met hun opvolging.

Kees Kuijken (KLG Europe): ‘Klanten zijn onvoldoende voorbereid op de brexit’
Kees Kuijken, CEO KLG Europe

Kuijken stelt voorop dat ‘zijn’ KLG Europe goed voorbereid is op de brexit ondanks alle onzekerheden die er zijn wanneer en op welke wijze de Britten definitief uit de Europese Unie treden. “Dat is ook nodig want vanuit onze vestiging in Venlo gaan op jaarbasis achttien procent van de zendingen richting het Verenigd Koninkrijk. Dit land is voor ons hier in Venlo de tweede markt en voor onze hele groep de derde markt”, zegt de scheidend CEO.

Hoe bereid je als bedrijf voor voor op de brexit?

“Uiteindelijk zijn er een x-aantal mogelijkheden. De kans bestaat nog altijd dat het Verenigd Koninkrijk binnen de EU blijft, dat lijkt mij onwaarschijnlijk en een harde brexit uiteindelijk ook niet. Desalniettemin richten wij ons vanuit KLG op twee scenario’s: een harde brexit zonder afspraken over onder andere verlaagde importtarieven. Of er komt een Noorwegen model hier komt ook douane aan te pas, maar dan deels op basis van EU-regelgeving. Wat het ook mag worden, ons grootste belang is dat we de douaneactiviteiten zoveel mogelijk in eigen hand blijven houden.”

Hoe doe je dat concreet?

“Vorig jaar mei zijn we al begonnen met het informeren van onze klanten, met als uitgangspunt de vraag: ‘Hebben jullie in de gaten wat er staat te gebeuren?’ We hebben toen een kleine inventarisatie gemaakt van wat de grootste risico’s zijn buiten het economische aspect, waar wij uiteraard geen invloed op hebben. Voor onze dienstverlening waren er twee zaken waarvan wij dachten: dat is erg belangrijk om te weten. Het grootste struikelblok is bijvoorbeeld dat in Engeland de douane-expediteurs zich met name bevinden in diepzeehavens. Voor ons was al heel snel duidelijk dat het aantal declaranten in deze havens bij lange na niet voldoende zou zijn om de goederenstroom vanuit de EU naar het Verenigd Koninkrijk op te vangen. We kunnen dit probleem hier relatief eenvoudig oplossen, maar in Engeland ligt dat heel anders, want daar is een schrijnend tekort aan declaranten. Daardoor dreigt chaos als de brexit er eenmaal is. Daarom hebben we in Engeland een douanevergunning aangevraagd. Die vergunning is binnen, waardoor we daar ter plekke met een fte zelf in- en uitklaringen kunnen doen. Onze douaneafdeling hier in Venlo kan straks op onze Britse vergunning online in- en uitklaren in Engeland. Voor zover ik weet zijn we de enige logistiek dienstverlener in Nederland die beschikt over een douanevergunning in Engeland zelf.”

Heb je hiermee alles afgedicht?

“Het douane verhaal hebben we voor ons zelf vrij goed vormgegeven. Bovendien is het denk ik best uniek dat we een douanedeclarant in Engeland hebben zitten. Voor zover ik weet is er geen enkele logistiek dienstverlener in Nederland die hetzelfde heeft gedaan. We hebben bijvoorbeeld ook al een aantal proefzendingen gedaan. Daarnaast hebben we met de Engelse douane ook veel contact, waarbij ik moet zeggen dat zij veel beter zijn voorbereid op de brexit dan hier in Europa wel eens wordt gedacht. Hun eerste prioriteit is ook dat de havens niet vollopen. Dat spookbeeld bestaat aan de Europese kant maar niet aan de zijde van de Engelsen want zij willen koste wat kost voorkomen dat hun land dichtslibt.”

Waar zit de grootste zorg nog?

“Dat een heel groot gedeelte van onze klanten zich niet of nauwelijks heeft voorbereid op de brexit ondanks dat we ze ruim van te voren al geïnformeerd hebben over de mogelijke gevolgen van de brexit. De meeste zien nog altijd niet de noodzaak van het nemen van bepaalde maatregelen. Veel klanten realiseren zich bijvoorbeeld niet dat er zeer waarschijnlijk hogere invoerrechten op goederen komen, waardoor producten zomaar 10 tot 15 procent duurder worden. Die kosten moeten zij – zonder dat ze zich dat realiseren – uiteindelijk zelf betalen.”

Wat zijn de gevolgen van een ‘no-deal’?

“In principe wordt Engeland bij een no-deal dan net als ieder ander land in pakweg Noord-Afrika, waar geen afspraken zijn op douane technisch gebied. Dat houdt in de hoogste invoerrechten voor beide partijen en dat zal voor niemand goed zijn. Zover zal het denk ik niet komen. Ik verwacht dat er ergens een bepaalde deal gaat komen zodat er in ieder geval afspraken komen over invoerrechten en dergelijke. Zo niet, dan dreigt er chaos en zal Engeland daar economisch gezien ook niet beter van worden.”

Wat anders, hoe staat met jullie opvolging?

“Ad, Erik Loijen (de huidige general manager van KLG Europe, red.) en ik hebben met de nieuwe eigenaar Sinotrans afgesproken dat we met zijn drieën zorgen voor onze opvolging. Dat betekent dat taken en verantwoordelijkheden worden herverdeeld. Hiervoor moeten een x aantal mensen worden aangenomen. Dat kan uit onze eigen organisatie zijn of extern. Op het moment dat wij met zijn drieën het gevoel hebben dat het een en ander staat, dan trekken Ad en ik ons terug uit het bedrijf en dat zal ergens midden volgend jaar plaatsvinden.”

Hoe voelt dat?

“Heel dubbel want je weet dat dit moment een keer aanbreekt. Ik word volgend jaar zestig en eerlijk gezegd wil ik nog niet al te veel plannen maken. Mochten die er komen dan zal het in ieder geval niets met logistiek te maken hebben. De Chinezen hebben een redelijk sterk concurrentiebeding afgedwongen. Afspraak is dat we onze gecommitteerd hebben dat we de komende vijf jaar voor tien tot vijftien dagen in de maand beschikbaar zullen zijn voor Sinotrans.”

Wil je dat nog wel?

“Dat is geen probleem. Het feit dat wij heel bewust voor Sinotrans hebben gekozen, is mede ingegeven doordat zij na de overname zoveel mogelijk de KLG-cultuur willen bewaren. Uiteindelijk is dit een bedrijf van mensen. Er werken hier mensen die uit hetzelfde dorp komen als ik en die wil ik over drie jaar als ik ze tegenkom nog recht in de ogen kunnen kijken. Voor ons is het dan ook van groot belang dat het voor onze mensen een goede overgang wordt, waarbij we toch een bepaalde autonomie behouden.”

Hoe kwamen jullie in contact met Sinotrans?

“We werken al ruim vijf jaar samen met Sinotrans in China. We kwamen voor het eerst met ze in contact tijdens een klus voor een grote klant van ons in China, waarin we samen optrokken met Sinotrans. Toen al heeft het hoger management gevraagd of ze ons konden overnemen. Daar zijn we destijds niet op ingegaan. Drie jaar later kwam de vraag nog een keer en anderhalf jaar geleden hebben we gezegd laten we maar eens een keer gaan praten en van het een kwam het ander.”

Waarom willen de Chinezen jullie overnemen?

“Zij willen een eigen vertegenwoordiging in Europa hebben met de mogelijkheid om fijnmazige distributie hier te doen, waar het onder andere gaat om e-commerce. Zij zijn in eigen land op dit vlak al veel verder dan wij hier in Europa. Sinotrans heeft een grote klantenkring die de Europese markt op willen of al begonnen zijn. Om dat te kunnen heb je wel een Europees netwerk nodig.”

Verdwijnt de naam KLG Europe?

“Voorlopig niet we hebben voorgesteld om de naam KLG Sinotrans te voeren maar op dit moment willen de Chinezen daar nog niet aan. Wij denken echter dat het verstandig is om de toevoeging Sinotrans door te voeren om de link met KLG te behouden. Hier komt in de loop van deze maand meer duidelijkheid over. De naam is overigens niet zo belangrijk. Wat voor ons belangrijk was in de overnamegesprekken is de garantie dat na ons vertrek de cultuur van dit bedrijf zoveel mogelijk bewaard blijft en dat zal ook gebeuren is ons toegezegd.”

Waar is Sinotrans sterk in en jullie niet?

“Mondiaal gezien zijn zij bijvoorbeeld heel sterk in luchtvracht, waar wij binnen KLG heel weinig mee doen. Op zeevracht gebied waar wij ook het een en ander doen is Sinotrans ook mondiaal sterk. De mogelijkheden van e-commerce zijn ook veel groter, want zij hebben directe lijnen met grote spelers als Alibaba wat wij als KLG nooit voor elkaar zouden krijgen.”

Tot slot, was doorgaan tot je 65ste een optie?

“De wereld verandert en ik vind dat je afscheid moet nemen op het moment dat alles goed gaat en dat alles draait zoals het moet draaien of het liefst nog iets beter. Ik weet niet wanneer dat moment aanbreekt, maar voor nu heb ik het gevoel dat dit de juiste beslissing is geweest.”

Lees ook: Hoe goed ben jij voorbereid op Brexit? Doe de test

Reageer op dit artikel