artikel

‘De handelsfunctie van logistiek wordt overgenomen door data’

carrière & mensen 2298

Na 25 jaar bij Seacon Logistics kiest Corné Geerts voor een nieuwe uitdaging. Hoe heeft hij de logistiek door de jaren heen zien veranderen? Waar is hij trots op? En welk pad kiest hij nu om op te gaan? We spraken de scheidend ceo van Seacon Logistics in het innovatiecentrum van de logistiek dienstverlener in Venlo. “Dit is mijn kindje”.

‘De handelsfunctie van logistiek wordt overgenomen door data’

Het eerste wat Geerts (51) mocht doen bij Seacon Logistics – de nummer 35 in de Top 100 Logistiek Dienstverleners 2019 – net afgestudeerd van de vervoersacademie, is het opzetten van een dc in Venlo en Italië voor Guinness bier en het inrichten van een WMS inclusief accijnsomgeving. Vervolgens zette hij diverse logistieke operaties op in Boedapest, in Duitsland en vier in Rusland. In 2011 werd hij algemeen directeur, nu negen jaar. Met zijn 25-jarig jubileum in het zicht begon hij na te denken over wat hij de komende vijf tot tien jaar zou willen gaan doen. “Ik heb altijd heel nauw samengewerkt met Hai Berden, de eigenaar van Seacon Logistics. Hij betekent veel voor mij, is een soort zakelijke vader. Juni dit jaar ben ik daarom met hem om tafel gaan zitten. We hebben de tijd genomen om open over mijn vervolgstap, die buiten dit bedrijf ligt, te praten. Ik heb ervoor gekozen om niet meteen te gaan solliciteren. Als je verantwoordelijk bent voor 700 medewerkers mag je, vind ik, niet worden afgeleid door allerlei recruiters voor sollicitatiegesprekken. We hebben daarom afgesproken dat in september een overdracht zou plaatsvinden en ik vervolgens met ingang van oktober de tijd krijg om mij te openlijk te oriënteren op mijn volgende stap.”

Hoe ziet die stap eruit?

“Ik wil naar een bedrijf toe dat houdt van innovatie en de aanval kiest in plaats van de verdediging. Dat kan een functie bij een verlader, een logistiek dienstverlener of heel ergens anders zijn. Ik ben meer een bouwer dan een beheerder. Verder weet ik het echt nog niet, ik ben nog maar pas begonnen met om mij heen kijken.”

Ik wil naar een bedrijf toe dat houdt van innovatie en de aanval kiest in plaats van de verdediging.

Corné Geerts (51) – scheidend ceo bij Seacon Logistics

1 Begon 25 jaar geleden

“Ik was nummer 30 op de loonlijst, inmiddels werken er hier 700 mensen”

2 Trots op

“De groei van Seacon, het innovatiecentrum en alle dc’s die ik in de jaren heb opgezet in binnen- en buitenland”

3 En nu

Gaat hij een Master Psychologie volgen die vooral gaat over sociale innovatie

4 Ambitie

“Ik wil opnieuw naar een innovatief bedrijf toe dat houdt van de aanval in plaats van de verdediging”

 

En nu vooral genieten van je vrije tijd?

“Je kunt niet de hele dag bezig zijn met solliciteren. Dat zijn vaak processen die duren wat langer. Ik heb nu wat meer tijd voor mijn sociale omgeving en mijn hobby’s, zoals fotograferen en duiken. De kunst nu is om even af te schakelen voordat ik in het volgende bedrijf stap, ik heb de tijd. Maar ik ken mezelf, om te zorgen dat ik een beetje daarvan wordt afgeleid, ben ik gestart met een studie psychologie die met name over sociale innovatie gaat.”

Waarom is sociale innovatie zo belangrijk?

“Als je naar een van de laatste onderzoeken van Dinalog kijkt zie je dat alle bedrijven weten dat ze met technologie aan de slag moeten, maar slechts 50 procent weet wat bijvoorbeeld blockchain is en hoe ze dit in hun bedrijf kunnen toepassen. Het volgende probleem is ‘hoe krijg ik mijn mensen mee’ om technologie te adopteren. Dat is ook de reden dat we hier bij Seacon een innovatiecentrum hebben gebouwd.”

Zou ieder bedrijf zo’n innovatiecentrum moeten hebben?

“De oplossing voor een logistiek probleem geloof ik vaak wel, maar bedenk eerst: wat gá je oplossen. Daar gaat het over. Niet meteen in assets gaan denken, zoveel m2, boten of vliegtuigen heb ik nodig, maar begin bij het begin. Daar komt veel bij kijken. Vaak doe je dan een beroep op het conceptueel vermogen van mensen. Oplossingen kunnen we nu beter uitleggen en laten zien in dit innovatiecentrum.  Dan kun je het beter plaatsen en is de kans op acceptatie en succes veel groter. Het is hier zien, aanraken, beleven in plaats van alleen er over praten.”

Robotisering en automatisering is geen bedreiging, het is nodig om te kunnen blijven doen wat je nu al doet.

En de medewerkers, gaan die daarin mee?

“Robotisering en automatisering is geen bedreiging voor banen, het is nodig om te kunnen blijven doen wat je nu al doet. Zoals het voorraad tellen voor een klant in de laatste week tussen kerst en oud & nieuw. Dat werd een steeds grotere uitdaging. Daar zetten we nu een drone voor in. Ook zien we dat het niveau van onze medewerkers is gestegen door de jaren heen. Ook zij maken gebruik van het innovatiecentrum. Het lukt ons ook om goede medewerkers te vinden. We hebben nauwe banden met de logistieke opleidingen hier in de regio. We geven zelfs hier op het ROC les in de douane leerlijn. Mensen van onze douane afdeling geven input of een gastles. Ook zelf geef ik wel eens een college op mijn oude opleiding aan de Fontys Hogeschool. Ook werken we heel nauw samen met verschillende universiteiten. Ik ben zelf rijks gecommitteerde. Als iemand gaat afstuderen op de vervoersacademie dan is er altijd een externe vertegenwoordiger bij die het niveau van het afstuderen beoordeelt. Voor ons is dat een goede bron. Onlangs hadden we hier nog 400 studenten over de vloer, georganiseerd samen met nog een aantal bedrijven uit de regio, om ze warm te maken voor de logistiek. We laten ze zien dat een magazijn meer is dan een stoffig hol met twee peertjes. Het is echt nodig om te laten zien wat logistiek nu echt is en hoeveel technologie erbij komt kijken. Dat we bijvoorbeeld steeds meer doen met tags en laten zien hoe we met een drone de voorraad tellen.”

Laten zien dat een magazijn meer is dan een stoffig hol met twee peertjes

Wat heb je in 25 jaar zien veranderen?

“In de eerste helft van de periode van 25 jaar lag de focus meer op de fysieke stromen, zoals het opzetten van een terminal samen met ECT hier in Venlo om de verbinding te leggen met het achterland. De laatste jaren ligt de nadruk meer op informatiestromen. De handelsfunctie van logistiek wordt overgenomen door data. Logistiek is steeds meer wiskunde geworden. Maar ook die informatiestromen zijn weer aan het veranderen. Heel veel mensen hollen achter de technieken aan, bang om iets te missen. Als ik niet over blockchain mee kan praten hoor ik er niet meer bij. Kies de technologie uit waarvan je denkt dat die toegevoegde waarde heeft en je verder kan brengen. Het moet een oplossing bieden in hetgeen dat je doet. Ga je overal spare parts neerleggen of kun je ze ook printen met een 3D-printer? Wat betekent dat voor mijn voorraden en wereldwijde stromen? Daar moet het over gaan. Zelf denk ik dat de ontwikkeling van sensortechnologie een verschil kan gaan maken in de logistiek van de toekomst.”

 

 

Reageer op dit artikel