artikel

Personeelstekort? Zo pakken deze bedrijven het probleem met succes aan

carrière & mensen Premium 2219

Het gebrek aan logistiek personeel is groot. Wie de dans wil ontspringen moet creatief zijn. Opvallende wervingscampagnes, scholing, samenwerkingsverbanden, bonussen en Eritreeërs. Zo pakken logistiek dienstverleners en verladers het probleem met succes aan.

Personeelstekort? Zo pakken deze bedrijven het probleem met succes aan

‘Transportsector: drukker dan ooit’ en ‘gebrek aan personeel’. Zo maar twee krantenkoppen van dit jaar over misschien wel de grootste uitdaging in de logistieke sector: personeel. De nood is hoog en wordt alleen maar hoger. Het werk in de logistieke sector en daarmee het aantal vacatures nemen rap toe; het personeelstekort nog sneller. Steeds meer regio’s staan in het ‘rood’, waar het gaat om schaarste aan logistiek medewerkers, de verhouding tussen vraag en aanbod. De schaarste-index ten aanzien van logistiek medewerkers is in het tweede kwartaal van dit jaar opgelopen van 175 naar 236 en verschuift daarmee van ‘krappe arbeidsmarkt’ naar ‘zeer krappe arbeidsmarkt’, zo blijkt uit cijfers van Tempo-Team.

Personeelstekort in alle functies

En het zijn niet enkel vrachtwagenchauffeurs en orderpickers waar een tekort aan is. Ook transportplanners en supply chain specialisten hebben de banen voor het uitkiezen. Overwerk en hoofdpijn dus voor de afdelingen personeelszaken. Toch zijn er ook verladers en logistiek dienstverleners die de dans nog redelijk weten te ontspringen. Zij kunnen wel genoeg én de juiste mensen aan zich binden. Kwestie van geluk? Soms, maar bovenal creativiteit, moed en doordacht beleid.

 

 

Statushouders sterkhouders bij Leen Menken

Leen Menken (onderdeel van bpost sinds kort) heeft sinds dit jaar statushouders uit met name Eritrea in dienst. “Dat kwam ons min of meer aanwaaien”, stelt directeur Leen Menken. “De eerste Eritreeër meldde zichzelf, en we hebben hem een kans gegeven. Een paar dagen later nam hij een vriend mee.” Nu werken er zeventig statushouders bij het e-fulfilmentbedrijf. “We doen dat via een uitzendorganisatie en zijn er heel blij mee.”

 

Personeelstekort
in de logistiek

personeelstekort

 

 

 

Zo staat het ervoor >>>

 

 

Bij Leen Menken is het altijd de uitdaging om mensen te vinden die in het weekend en in de nacht willen werken. Veel statushouders (onder wie Eritreeërs, maar ook Syriërs en Afghanen) kunnen wel op deze momenten werken. Op de andere dagen gaan zij dan naar ‘school’ voor het inburgeringstraject. “We stemmen dit af met de gemeenten (Den Haag en Zoetermeer), zodat ze worden ingedeeld op school op de ‘niet-werkdagen’”, vult hoofd communicatie Stefanie Schröder aan. Leen Menken werkt samen met de gemeenten om deze groepen in te laten stromen. De logistiek dienstverlener geeft bij de gemeente aan wat voor functies vrij zijn, waarna zij komen met passende medewerkers. Soms wordt er ook een tolk geregeld, als zij de taal nog niet goed beheersen. “Deze groep mensen is aan het inburgeren, en dit heeft als groot voordeel dat zij de Nederlandse taal en cultuur leren, en ook heel graag willen werken.”

 

personeelstekort Leen Menken

ANP MARTIJN BEEKMAN

 

De statushouders starten met inpakwerkzaamheden. Inmiddels is een aantal gepromoveerd naar een intern transportfunctie (goederenontvangst/controle) en senior functies (aansturend). Het aantal werkende statushouders is bij Leen Menken nog steeds licht groeiend. Met name via de uitgebreide kennissenkringen van de huidige werknemers krijgt het bedrijf iedere keer weer nieuwe instroom.

Een andere aanpak om goed gekwalificeerd personeel te krijgen zijn nauwe banden met het STC in Rotterdam en de Hogeschool Rotterdam. “We krijgen veel stagiairs die een logistieke opleiding volgen en hier in de praktijk opgeleid worden. Zowel mbo’ers in de operatie als hbo’ers op kantoor. We steken hier veel energie in. Veel van deze stagiairs blijven ‘hangen’ en krijgen hier uiteindelijk een baan .

Wervingscampagnes Simon Loos

Simon Loos is een van de bedrijven die kampen met een chauffeurstekort en participeren in het programma van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL). Tientallen zij-instromers zijn inmiddels via dit programma aan de slag gegaan bij Simon Loos. Niet genoeg echter voor de logistiek dienstverlener om het tekort het hoofd te bieden. Het bedrijf startte daarom in oktober 2016 zelf een ambitieuze campagne. Simon Loos wilde in honderd dagen honderd chauffeurs werven. Na honderd dagen stond de teller op 182. Ook onervaren truckers of mensen die chauffeur willen worden krijgen een kans.

 

 

personeelstekort simon loos

 

Nieuwe campagne Simon Loos

Hoewel de campagne #100dagen100chauffeurs een groot succes was, kampt Simon Loos nog altijd met een personeelstekort. Om nieuwe, talentvolle mensen aan zich te binden, startte Simon Loos eind vorig jaar een nieuwe campagne: #100dagen100collega’s. In 100 dagen ging het bedrijf laten zien hoe het écht is om bij hen te werken. Elke middag plaatste het bedrijf een film of vlog, waarin één van de 1.400 Simon Loos-collega’s vertelde hoe hij of zij het werk ervaart. Ook konden geïnteresseerden meekijken door bijvoorbeeld bij één van de Simon Loos-collega’s in de wagen te klimmen en mee te draaien. Na 100 dagen stond de teller op 135 aanmeldingen. De ergste nood is gelenigd, maar de krapte blijft. Simon Loos beraadt zich op nieuwe acties.

 

Personeelstekort is landelijk probleem

 

De toenemende schaarste manifesteert zich in het hele land, met uitzondering van Drenthe, Gooi en Vechtstreek, Zuid-Kennemerland en de Zaanstreek. De meest krappe (arbeidsmarkt)regio is momenteel Noord-Limburg, en de grootste stijger is Zeeland, dat van ‘gemiddeld’ naar ‘zeer krap’ is opgeschoven. Geen enkele van de arbeidsmarktregio’s kent nog een ruime arbeidsmarkt; overal is sprake van minimaal een ‘krappe’ tot ‘zeer krappe’ markt. In het tweede kwartaal van 2017 kende Nederland nog drie ‘ruime’ arbeidsmarktregio’s. De toenemende schaarste manifesteert zich in het hele land, met uitzondering van Drenthe, Gooi en Vechtstreek, Zuid-Kennemerland en de Zaanstreek. De meest krappe (arbeidsmarkt)regio is momenteel Noord-Limburg, en de grootste stijger is Zeeland, dat van ‘gemiddeld’ naar ‘zeer krap’ is opgeschoven. Geen enkele van de arbeidsmarktregio’s kent nog een ruime arbeidsmarkt; overal is sprake van minimaal een ‘krappe’ tot ‘zeer krappe’ markt. In het tweede kwartaal van 2017 kende Nederland nog drie ‘ruime’ arbeidsmarktregio’s. In absolute zin zijn in het afgelopen kwartaal de meeste vacatures geplaatst in de regio Groot-Amsterdam (5.140 unieke vacatures, een stijging van 22 procent ten opzichte van het vorige kwartaal), gevolgd door Rijnmond en West-Brabant (4.310 vacatures, een stijging van 22 procent ten opzichte van het vorige kwartaal).

 

Samenwerking met defensie

Personeelstekorten opvangen door slim samen te werken. Defensie en vier logistiek dienstverleners wisselen medewerkers uit om elkaar te helpen op logistiek gebied. Nijhof-Wassink is een van de dienstverleners die meedoen. De andere drie zijn DSV, Jan de Rijk Logistics en Van der Vlist. In de pilot – genaamd Logistiek en Personeel – is afgesproken dat op drukke momenten de dienstverleners gebruik kunnen maken van chauffeurs en warehouse mensen van de landmacht en andersom. Hoewel het probleem personeelstekort ‘niet groot is’ bij Nijhof-Wassink, is het een onderwerp dat het bedrijf zeker bezighoudt, stelt Jeroen Vaessen, marketing manager. “Ook gezien de beperkte aanwas van nieuwe chauffeurs via opleidingen. Daarom zijn wij volop bezig om onze contacten met opleidingen te verstevigen, zodat we bij de bron mee kunnen helpen om jongeren te enthousiasmeren om onder andere chauffeur te worden.”

Zo pakt Walmart dit aan

In Amerika steeg het chauffeurstekort in het tweede kwartaal naar een recordhoogte van 296.311. Walmart voelt de pijn. De retailgigant heeft de behoefte aan een ‘paar honderd chauffeurs’. Walmart is daarom een offensief gestart om de ergste pijn te verzachten. Walmart introduceert aanbrengbonussen tot 1.500 dollar en verkort het instapproces voor nieuwe medewerkers van 70 dagen naar 30 dagen. Ook gaat de retailer het vak van chauffeur actief promoten. Walmart zendt sinds kort zijn eerste nationale tv-advertentie uit.

Samsung mikt op kennis

Personeelstekort is niet voorbehouden aan orderpickers of (heftruck)chauffeurs. Ook supply chain management functies zijn moeilijk op te vullen. Samsung probeert dit te ondervangen door samen te werken met de opleiding supply chain management van NHTV. Minor studenten worden uitgedaagd mee te denken over de huidige supply chain strategie en die van de toekomst. Aan het eind van de minor krijgt Samsung een lijst van vijf studenten die positief zijn opgevallen. Diederik Brand, HR-directeur: “We hopen zo de beste studenten aan ons te binden, en dat lukt.” Wat betreft orderpickers werken we met een flexibele schil en uitzendbureaus. Het tekort is niet nijpend bij ons. Maar goede arbeidsvoorwaarden en eenheid creëren zijn belangrijk. Daarnaast bieden we de uitzendkrachten perspectief. Ze moeten een kans hebben in vaste dienst te komen. Goede HR begint met retentie.”

 

Reageer op dit artikel