artikel

Logistiek NSK ontworstelt zich uit underdog-positie

carrière & mensen Premium

Logistiek NSK ontworstelt zich uit underdog-positie

Het Europees distributiecentrum van NSK was ooit een zorgenkindje met een slechte performance en een slechte sfeer. Logistics director Michel van Nispen wist er met zijn teamleden een cultuuromslag te bewerken waardoor logistiek binnen NSK niet langer als de underdog van het bedrijf wordt gezien.

Toen Michel van Nispen in 2008 logistics director werd bij het Europese distributiecentrum van kogellagerleverancier NSK uit Japan, stond hij voor een flinke uitdaging. “De mensen voelden zich de underdog van het bedrijf. Orders werden door sales over de schutting gegooid. Er was continu hectiek en chaos om de zendingen toch maar op tijd de duur uit te krijgen. Omdat er ondertussen zwaar op kosten werd gestuurd ging dit alles ten koste van de kwaliteit:  beschadigingen, onvolledige orders, verkeerde aantallen en regelmatig ongevallen op de werkvloer.”

Om de performance van de logistieke operatie weer op orde te krijgen moesten er enkele technische verbeteringen worden doorgevoerd. De processen en de magazijnlayout moesten worden aangepakt en na een mislukte WMS-implementatie van jaren terug moest er ook op automatiseringsvlak het nodige worden gerepareerd.

Geen vergadering begon op tijd

“Ik realiseerde me dat de organisatie totaal niet klaar was voor deze procesverbetering. De sfeer was verziekt. Er werd slecht gecommuniceerd. Mensen op de werkvloer hadden geen idee wat het grote plaatje was achter beslissingen. Teamleiders en managers riepen wel dat het allemaal anders moest maar gaven niet het goede voorbeeld. Er was bijvoorbeeld geen vergadering die op tijd begon en dan werd deze ook nog eens continu onderbroken door incidenten. Dit moest echt veranderen.”

Wat volgde was een intensief veranderproject waarin de interne communicatie, de cultuur en het leiderschap flink werden aangepakt. Om de ogen te openen ging Van Nispen met zijn teamleiders bij andere bedrijven kijken. Het viel ze dan bijvoorbeeld op hoe schoon en opgeruimd de magazijnvloer er daar bij lag.

Veel praten

“Maar wat ik vooral heb gedaan is heel veel praten over het doel en de richting die we als afdeling op zouden gaan. Bleven we accepteren dat we de underdog van de organisatie waren of namen we het heft in handen en gingen we laten zien dat we als afdeling logistiek binnen NSK ook toegevoegde waarde aan klanten konden bieden.”

Grote ommekeer

Het veranderproject heeft tot een grote ommekeer in het denken en doen geleid, stelt hij achteraf tevreden vast. Werden in het distributiecentrum in Tilburg voorheen 80 tot 100 fouten per  maand gemaakt, nu zit dat aantal op maximaal tien. Tegelijkertijd is de productiviteit fors gestegen. “Dit is weliswaar voor een groot deel een gevolg van procesmatige aanpassingen en in het WMS, maar zonder de cultuuromslag hadden we dit nooit bereikt.”

Maar misschien nog wel belangrijker voor Van Nispen is dat hij logistiek binnen NSK op de kaart heeft gezet. “Er is zelfvertrouwen onder de mensen. We hebben ons ten doel gesteld om over  vijf jaar wereldwijd het best-in-class logistieke bedrijf in de motion & control-branche te zijn. Dat heeft ons imago binnen het bedrijf ook sterk verbeterd. We hebben ons van underdog ontwikkeld tot een afdeling waar rekening mee wordt gehouden.”

Michel van Nispen op masterclass verandermanagement

Tijdens de masterclass Veranderkunde in de Logistiek op 23 oktober wordt georganiseerd zal Michel van Nispen een uitgebreide presentatie geven over de wijze waarop hij het veranderproject bij NSK heeft aangepakt. Klik hier om het programma te bekijken.

Reageer op dit artikel