artikel

Visie zichtbaar maken in strategische projecten

carrière & mensen Premium

Visie zichtbaar maken in strategische projecten

Matthijs Zwart is vertrokken bij Cornelissen. Een verrassing voor de buitenwereld maar na ruim elf jaar operationeel verantwoordelijk te zijn geweest, vond hij het tijd om op eigen benen te staan.



Uit: Logistiek Magazine, november 2013



Matthijs Zwart haalde in 2009 met Cornelissen het landelijke nieuws met het LinX concept en de introductie van de eerste elektrische truck in de regio Nijmegen. Daarnaast was Zwart ook betrokken geweest bij de introductie van twee LZV’s die levensmiddelen vanuit het Albert Heijn distributiecentrum in Tilburg vervoeren naar de grote filialen van het supermarktconcern.

“In de periode dat ik werkzaam was bij logistiek dienstverlener Cornelissen Transport in Nijmegen was ik vooral verantwoordelijk voor de operationele kant van het bedrijf. We hebben als logistieke dienstverlener veel vooruitgang geboekt en daar ben ik uiteraard trots op. Ik wilde mij echter als zelfstandige meer richten op strategisch advies, daarom hebben we in goed overleg besloten om uiteen te gaan. Ik heb bij mijn oud-werkgever de laatste projecten nog afgerond en sinds een aantal maanden ben ik voor mezelf bezig en heb een aantal mooie opdrachten binnengehaald. Het zijn grotere strategische projecten waar het voor de organisatie in kwestie handiger is om iemand van buitenaf in de arm te nemen die de projectverantwoording overneemt. Het bedrijf kan zich dan vervolgens richten op het ondernemen. Ik ben nu met drie partijen bezig. Bij eentje ben ik begin oktober begonnen en de andere twee volgen eind dit jaar. Deze projecten zijn er vooral op gericht om samen stappen te maken waardoor nieuwe strategische doelstellingen worden bereikt.”


Slimme combinaties

“Een belangrijke doelgroep zijn de verladers. Daarbij richt ik mij met name op de wijze waarop zij slimme combinaties kunnen maken met logistiek dienstverleners op bijvoorbeeld het vlak van e-fulfilment. Bij duurzaamheid hoop ik vooral gebruik te kunnen maken van mijn ervaringen op het gebied van duurzaam transport, en in het verlengde daarvan vermindering van CO2-uitstoot. En tot slot ICT, die is bepalend. De kunst is om daarbinnen een systeem te kiezen dat ook daadwerkelijk past binnen een organisatie.”


Kansen in Duitsland

“Naast deze activiteiten zie ik kansen op de Duitse markt. Sinds tien jaar woon ik met mijn gezin in dit prachtige land en heb ik naast een Nederlands ook een Duits bedrijf opgestart. Voor Nederland is Duitsland de belangrijkste handelspartner. Dat zakenverkeer heeft een impact op de logistiek, dus ook daar zie ik mogelijkheden, bijvoorbeeld op het vlak van advisering van Nederlandse e-commercebedrijven die in Duitsland actief willen worden.”

 

Matthijs Zwart (40)

Was ruim elf jaar operationeel verantwoordelijk, de laatste jaren als directeur bij de logistiek dienstverlener Cornelissen Groep in Nijmegen. Eind augustus maakte Zwart bekend dat hij voor zichzelf is begonnen met een eigen bv: ‘Matthijs Zwart bv’. Ook is hij actief in Duitsland vanuit zijn woonplaats in Duitsland, niet ver van de Nederlandse grens.

Reageer op dit artikel