artikel

Michiel Greeven: “We zoeken inspirerend leiderschap bij LMvhJ “

carrière & mensen Premium

Michiel Greeven: “We zoeken inspirerend leiderschap bij LMvhJ “

Breng passie in de logistiek’ – onder die vlag gaat de Stichting Logistiek Manager van het Jaar in een nieuwe fase in. De nieuwe fase staat onder leiding van een nieuwe voorzitter, Michiel Greeven van DHL Express. Hij zocht en vond inhoudelijk steun bij EVO in de persoon van opleidingsmanager Johan Kerver. Samen lopen ze een vijftal issues bij langs.

Het ontbreekt aan passie

Greeven: “Dat hoor je mij niet zeggen, hoewel we passie als centraal thema hebben gekozen. Wel vind ik dat in het verleden de verkiezing vaak vooral ging over projecten en over de technische aspecten daarvan. De nadruk zou wat meer op de persoon moeten liggen en de wijze waarop hij of zij het project heeft ervaren. Inspirerend leiderschap – wat heb je nodig aan persoonlijke vaardigheden om een project tot een succes te brengen? Passie is daar één element in, en bij het horen van het woord passie gaan de ogen twinkelen. Dat is wat we graag willen.”

Kerver: “Natuurlijk is er wel passie in de logistiek. Kijk maar naar de vele, soms grensoverschrijdende innovaties die er zijn. Dat gaat niet zonder passie, maar je moet het ook durven tonen. En dat laatste mis ik wel. Passie is voor mij vooral datgene wat de hele beroepsgroep uit zou moeten stralen tijdens de finaledag, waar ook het onderwijs bij betrokken wordt en andere belanghebbenden. Dus niet alleen de uiteindelijke winnaar. We hebben het dan over het imago van de sector en over boegbeelden die passie uitstralen. We willen graag verhalen horen, die tot de verbeelding spreken. Met deze verkiezing geven wij ruimte om die passie te tonen en daarmee anderen binnen en buiten de sector te inspireren.”

 

Logistiek is een teamprestatie

Kerver: “Dat klopt en dat vind ik zo mooi aan de logistiek. Overigens geldt dit ook voor de ICT, waar ik zelf uit kom. Mensen storten zich met volle overgave in het proces. Dat is wat ze willen beheersen. Maar ze hebben schroom om zichzelf op de voorgrond te zetten. In andere functiegroepen is de persoon soms belangrijker, dan het uiteindelijke product of het proces. In de logistiek staat het teambelang centraal. Niet het individu is succesvol, maar het team. Toch kan de passie van een individu, een logistiek manager in dit geval, een heel team op sleeptouw nemen. Dat moeten we zichtbaar maken bij bijvoorbeeld scholieren, die voor een beroepskeuze staan.”

Greeven: “De vaardigheden om te inspireren en een team mee te nemen krijgt ook binnen de jury van de Logistiek Manager van het Jaar steeds meer accent. In de jury zitten nu twee vrouwen, Annelies Leveling (NS Poort) en Lidewey van der Sluis (Nyenrode), die vanuit de HR rol kijken naar de kandidaten. Zij hebben vooral oog voor de wijze waarop het team functioneert en voor de aansturing van de leidinggevende. Zo is er meer aandacht voor de persoonlijke eigenschappen en ligt de focus minder op het project en de behaalde resultaten. Dat willen we ook doortrekken naar de finaledag in zijn geheel.”

 

Presentatie zegt meer dan prestatie

Greeven: “Voor een verkiezing van Logistiek Manager van het Jaar is presentatie inderdaad van groot belang. De prestaties zijn er. Het niveau van de kandidaten ligt gelukkig ook dit jaar hoog. Dat is wat ik van de juryleden heb meegekregen. Zij waren bijzonder tevreden met de aanmeldingen. Op papier is echter soms lastig vast te stellen waartoe kandidaten in staat zijn, zeker waar het gaat om passie. Dat moet zichtbaar worden tijdens de presentaties en de jurybezoeken. De vijf finalisten hebben tijdens de voorverkiezing al wel blijk gegeven van een enorme gedrevenheid. Of dat meer is dan voorgaande jaren kan ik zo niet zeggen. Wel gaan we de kandidaten meer begeleiden in het afleveren van een presentatie, die meer bevlogen zal moeten zijn dan een standaard powerpoint over een project.”

Kerver: “Wat mij betreft mag de uitstraling er best dik bovenop liggen. We zoeken naar een echte ambassadeur van het vak logistiek. Maar ik besef, dat het niet altijd mee valt om kandidaten in hun comfortzone te krijgen. Niet iedereen voelt zich in zijn element op een podium. Dat wil nog niet zeggen, dat passie ontbreekt. Ik denk dat we met z’n allen moeten zoeken naar vormen, waarin de onderliggende passie goed zichtbaar wordt. Aan de andere kant moet je ook oppassen, dat je van de buitenkant niet teveel wilt gaan afdwingen. Dat is in algemene zin het gevaar van imago-ontwikkeling. Je loopt het risico, dat mensen, die in het verleden voor de logistiek hebben gekozen zich steeds minder op gemak gaan voelen, omdat we van alles op touw zetten om het vak sexier te maken. Het gaat om de juiste middenweg.”

 

Het imago van logistiek is zo slecht nog niet

Kerver: “De huidige arbeidsmarkt verbloemt enigszins de onderliggende problematiek. We staan aan het begin van sociale innovatie en moeten alle zeilen bij zetten om jong talent aan te trekken. De sector moet een ei leggen over zaken als employer branding. Hoe doe je dat? Hoe ben je onderscheidend als de arbeidsmarkt weer aantrekt? Ik kom jongeren tegen, die een logistieke HBO-opleiding doen, maar in een elevator pitch niet kunnen uitleggen waarom logistiek een boeiend vakgebied is. Ze zijn vaak bij toeval met logistiek in aanraking gekomen. Daar moet je met elkaar over nadenken en iets mee doen.”

Greeven: “Eerlijk gezegd viel het mij op, dat imago een veel besproken item is in de logistiek. Zelf heb ik nooit ervaren, dat er een imago-achterstand zou kunnen zijn. Zeker in Nederland staat logistiek veel beter op de kaart, dan in andere landen. Logistiek heeft een mooie positie en er zijn veel goede bedrijven in deze sector. Ik begrijp best dat er zorgen zijn, maar ik vraag me af of je dat dan maar moeten blijven roepen. We praten het elkaar ook wel een beetje aan.”

 

Netwerk telt zwaarder dan kennis

Kerver: “Als je kijkt naar het finale event van de Logistiek Manager van het Jaar, dan is het onderhouden en opbouwen van het netwerk van groot belang. Maar ik miste tot nu toe wel een rode draad, een centraal thema. Alleen een leuke dag is wat mij betreft onvoldoende. Als bezoeker moet je ook een concrete boodschap mee kunnen nemen. Daar hebben we naar gezocht, omdat we vinden dat we daarmee onze achterban beter bedienen.”

Greeven: “Zelf heb ik als bezoeker altijd veel behoefte gehad om te kunnen netwerken, maar ik begrijp heel goed dat anderen meer op zoek zijn naar inhoud en een centrale boodschap. Ik heel blij, dat EVO nu meer betrokken is als partner van de verkiezing en samen met ons invulling kan geven aan een dag met meer inhoud. Ook daarvoor heb je mensen nodig met passie.”

 

Michiel Greeven (45), vice-president Marketing & Sales Netherlands (foto: rechts)

Johan Kerver (42), senior manager EVO Logistieke Opleidingen en Arbeidsmarkt

 

Passie in logistiek

Greeven: “Sinds ik in 1991 ben afgestudeerd als econoom zag ik vanaf de Willemswerf in Rotterdam het scheepvaartverkeer over de Maas. Dat heeft me de logistiek ingetrokken en nooit meer losgelaten. Mijn eerste baan was bij Nedlloyd en ik heb diverse operationele en commerciële functies vervuld, onder andere het opzetten van het Mexx dc in Voorschoten. Wat me aansprak was de concreetheid van deze business. Je ziet meteen de resultaten van wat je doet.”

Kerver: “Ik ben de ultieme zij-instromer. Mijn achtergrond is musicus, modern en klassiek piano. Ik heb het conservatorium gedaan en een professioneel verleden in de muziek. Uiteindelijk ben ik via een universitaire opleiding strafrecht terecht gekomen in de ICT en van daaruit sinds 2000 in dienst bij EVO. Ik wist niets van logistiek. Dat is misschien ook wel een voordeel. Al snel ben ik me gaan bezighouden met imago-ontwikkeling, wat toen erg in de belangstelling kwam. Daar ligt mijn passie.”

 

 

Finale op 7 maart

De verkiezing van Logistiek Manager van het Jaar is ook komend jaar weer in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam. De opzet van de bijeenkomst is wel anders. Met name in de centrale ruimte en tijdens de kennissessies zal meer ruimte komen voor interactie. Bezoekers bepalen met elkaar waar ze over willen spreken met andere deelnemers en sponsors in een soort arenaopstelling. Deelnemers aan de sessies krijgen middels een pitch te horen, waar de sessie over gaat.

Schrijf u hier in voor de LMvhJ-finaledag…

 

Lees ook: Jack de Vries is key note speaker op LMvhJ-finaledag

Reageer op dit artikel