artikel

Jacqueline Driessen: ‘Code 95 stelt bedrijven voor lastig vraagstuk

carrière & mensen Premium

Jacqueline Driessen: ‘Code 95 stelt bedrijven voor lastig vraagstuk

Jacqueline Driessen had jarenlang een HR functie op interim en projectbasis bij De Klok Logistics, waar haar man Cyril directeur was. Een faillissement maakte hier een einde aan. Begin dit jaar pakte ze de draad weer op en begon voor zichzelf. Nu adviseert ze logistieke bedrijven over opleiding, begeleiding en communicatie, waaronder de verplichte nascholing voor chauffeurs, code 95.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 21 oktober 2011.

Waarom deze omslag?

“De Klok Logistics ging failliet. Een brand en daar overheen nog de crisis maakten het een hectische periode waarin we met hart en ziel er voor zijn gegaan en heel hard hebben gewerkt. Heel naar dat het dan zo eindigt. Gelukkig is het bedrijf op een goede manier doorgegaan met een minimum aantal ontslagen. Vlak nadat het bedrijf in andere handen kwam ben ik weggegaan. Het leek me leuk om voor mezelf te beginnen, maar dat valt in deze tijd niet mee. Ik kom uit de HR hoek en ben altijd bezig geweest met verbeteren en veranderen. Al nadenkend over waar mijn kennis ligt kwam ik toch uit bij het beroepsgoederenvervoer. De verplichte nascholing voor chauffeurs – code 95 -, waar de sector mee te maken heeft, stelt veel bedrijven voor een lastig vraagstuk. Het is iets wat erg speelt, maar ook geld kost. Hoe je dit als bedrijf zo goed mogelijk kunt inrichten, is een van de zaken waar ik nu mee bezig ben.”

 

Een groot verschil met je werk bij De Klok?

“Ja, best wel. Als zelfstandig ondernemer heb ik geen organisatie meer achter me staan. Erg leerzaam. Wat ik vooral leuk vind is dat ik bij verschillende bedrijven kom en me kan focussen op een proces dat je helemaal kunt afronden. Als P&O-er werkzaam bij een bedrijf komen er zoveel verschillende dingen op je bordje. Door de waan van de dag blijven verbeteringsprojecten vaak liggen. Doordat ik me nu geheel kan focussen op de realisatie van een project bij opdrachtgevers komen verbeterslagen ook echt van de grond. Wat ik wel mis is de gezelligheid van collega’s en iemand om te vragen: Wat denk jij ervan? Dat doe ik nu met mijn man. Die is ook voor zichzelf begonnen maar richt zich meer op het adviseren van algemeen management. Omdat we beide nog in de logistiek zitten, kunnen we goed sparren. ”

 

Waar richt je je de komende tijd op?

“Naast het geven van advies en het doen van projecten bij logistieke bedrijven, ontwikkel ik een opleiding voor chauffeurscoach. Ik verzamel reacties uit de markt en wil samen met een opleider een module maken. Ik hoop dat deze opleiding wordt toegevoegd aan de lijst met verplichte opleidingen, zodat de coach tools in handen krijgt om zijn taak goed uit te voeren. Ik vind het fijn als ergens voortgang in zit en dat iets ook echt geïmplementeerd wordt en mensen ermee aan de slag gaan. Zelf ben ik namelijk heel erg gedreven. Ik zorg er voor dat mensen goed worden begeleid.”

 

 JACQUELINE DRIESSEN (49)Getrouwd met Cyril Driessen, oud directeur De Klok Logistics, heeft een dochter (22) en een zoon (18)

Opleiding: Facilitair management in Wageningen

Startte begin 2011 met een eigen bedrijf: CommitCompany

Daarvoor werkzaam als manager in de schoonmaak- en uitzendbranche en als P&O interim manager en projecten bij o.a. De Klok Logistics. Vrijwilligerswerk stichting vluchtelingenwerk en geven van taalles/inburgering aan allochtone vrouwen.

Levensmotto: “‘Samen maken we het verschil’ – Ik ben ervan overtuigd dat ieder niveau eigen goede ideeën heeft die je met elkaar moet verbinden. Je moet het met z’n allen doen.”

Een opmerkelijke carrière-stap, succesvol opkrab-belen na een reorganisatie, het voltooien van een in het oog springend logistiek project? Hierachter schuilen vaak mooie verhalen.

Reageer op dit artikel