artikel

Gerald van den Eijnden, Global Logistics Manager Molex Elektronik GmbH

carrière & mensen Premium

Gerald van den Eijnden, Global Logistics Manager Molex Elektronik GmbH

Voormalig studenten van de hoogste logistieke opleiding EMLog beantwoorden elkaars vragen op logistiek gebied. Dit keer beantwoordt Gerald van den Eijnden een vraag van Richard van den Bosch (Adidas International Trading) over hoe Molex logistiek gezien omgaat met on time delivery. Hij heeft een nieuwe vraag voor Guido Delfgaauw (Spider Logistics Europe).

Noem vijf oorzaken waarom het nooit zal lukken om voor de volle honderd procent op tijd te leveren, volledig en foutloos?

 

Logistieke en quality performance wordt bij ons gemeten in SAP.  Natuurlijk is 100 procent OTIF (On Time, In Full, Error Free) het ultieme doel. In de praktijk zien we door verschilende interne en externe factoren dat 100 procent niet wordt gehaald. Externe oorzaken zijn bijvoorbeeld betrouwbaarheid/variantie in JIT en forecast schedules van klanten en bijvoorbeeld vertragingen in transport en internationale douaneformaliteiten. Ook zien we in de huidige tijd door bijvoorbeeld credit hold/delivery block status, dat we niet op de door de klant gewenste leverdatum kunnen leveren, ondanks het feit dat het product op voorraad is.

Een praktijkvoorbeeld is dat we samen met een klant een nieuw product in faseren – het oude product loopt uit, met bijbehorende forecast planning. Alles gepland op 100 procent on time delivery en geen slow & excess inventory. Vlak voor de geplande overgangsdatum naar de nieuwe versie belt de klant ons, dat er helaas problemen zijn met de softwareontwikkeling en heeft de wens de oude versie nog 4 maanden te ontvangen.
 

Het belangrijkste is de KPI’s consequent te meten en, waar nodig, op basis van de belangrijkste root causes acties te ondernemen. Het geeft natuurlijk voldoening als we zien dat door ondernomen acties de leverprestatie aan onze klanten verder verbeterd.

 

Mijn ervaring met EMLog

 

De combinatie theorie en toepassing in de praktijk was voor mij heel sterk in alle acht blokken. Na een sessie kon je direct bepaalde technieken of voorbeelden meenemen in je eigen werkomgeving. Blok 5 transport en logistieke dienstverlening gegeven door Ploos van Amstel senior is nog steeds iets wat ik regelmatig gebruik (productkarakteristieken, waardedichtheid en verpakkingdichtheid, luchttransport versus zeetransport). In blok 7 demand & supply chain management vond ik met name samenwerken in ketens een interessant onderwerp. Uiteindelijk hebben we in onze afstudeeropdracht met een groep van vier studenten een business case uitgewerkt, waarbij financieel aangetoond werd dat logistieke samenwerking op gebied van hightech import, warehousing en Europese distributie interessant was voor twee verladers en de logistieke dienstverlener.
 

Een onderwerp dat in de toekomst meer aandacht zou mogen krijgen is de rol van Azië in de logistiek (landen als China, India en Vietnam) en hier bijvoorbeeld een dag aan te besteden.

 

Vraag aan Guido Delfgaauw (Spider Logistics)

Op welke manier draagt logistiek bij aan de groeistrategie van jouw bedrijf?


Over de auteur

Naam

Geboortejaar
Bedrijfsnaam
Huidige functie
Contactgegevens 

Welk jaar EMLog succesvol afgesloten

Gerald van den Eijnden

1970

Molex Elektronik GmbH

Global Logistics Manager

gerald.vandeneijnden@molex.com

2005

 

Opleiding en werkervaring Van den Eijnden

Bedrijfseconomie (specialisatie Logistiek) in Breda gestudeerd. In 1995 gestart bij DPI ervaring opgedaan in logistieke planning en kwaliteit/ISO certificering (9000 en 14000). In 1998 ben ik gestart bij Molex in Eindhoven als forecast analyst voor het Europese distributie centrum. Daarna doorgegroeid naar supply chain & procurement manager. Sinds 2006 ben ik werkzaam voor Molex in Duitsland. Op dit moment ben ik verantwoordelijk voor de logistiek voor onze commercial products divisie. Mijn functie richt zich met name op inbound logistiek van leveranciers en intercompany Molex plants, warehousing en outbound logistiek naar onze klanten, met name in de automotive sector.

Reageer op dit artikel