artikel

Philips steekt veel op van internetgame

carrière & mensen Premium

Philips steekt veel op van internetgame

Een leerzame exercitie. Dat is wat het team van Philips Healthcare over heeft gehouden aan de deelname aan het internetgame The Fresh Connection (TFC). Als het aan André Bosman ligt, is zijn team komend najaar weer van de partij. Maar dan wel in een andere samenstelling.

"Ik vond het heel leerzaam", zegt Bosman, die zelf de rol van inkoper op zich had genomen in het team. In het dagelijks leven is hij supply chain manager. "Vanuit een andere rol krijg je toch een nieuwe kijk op het effect van sommige beslissingen op het functioneren van de keten als totaal. Natuurlijk is The Fresh Connection als keten van vruchtensappen heel anders dan wij bij Philips gewend zijn. Maar uiteindelijk draait het overal om leadtimes, kosten, afkeur en andere SLA’s."

 

Zelfs twee teams deden mee

Philips Healthcare had zelfs twee teams in de competitie, die vorig jaar november draaide en zijn hoogtepunt vond tijdens de finaledag in januari 2009. De teams wisten dat niet van elkaar. "We hebben ook volledig los van elkaar een strategie uitgevoerd. Na afloop hebben we wel even samen geëvalueerd. Het bleek dat onze strategie tot een hogere score leidde. Jammer genoeg was het niet voldoende om door te dringen tot de finale."

De strategie die het team met Bosman volgde was gebaseerd op een hoge servicegraad, dus hoge klanttevredenheid, waarbij kosten niet van doorslaggevend belang werden geacht.

Bosman: "Uit de evaluatie achteraf hebben we niet direct kunnen afleiden wat we komend jaar anders zouden moeten doen om de finale wel te halen. Dat is toch moeilijk aan te geven."

 

Meer zicht op puntentoekenning

Puntje van kritiek heeft Bosman nog wel. "De aangereikte informatie was niet altijd gebruikersvriendelijk. Daar valt volgens mij nog wel een kwaliteitsslag te halen. Verder hebben we ons soms verbaasd over de consistentie in het toekennen van punten. Of liever gezegd het gebrek aan consistentie. Voor ons was niet precies duidelijk hoe de scores werden opgemaakt."

"Maar verder niets dan lof. Vooral de management cockpit heeft een hele goede indruk gemaakt op ons. Het hele spelverloop was goed georganiseerd. Als we weer een team bij elkaar krijgen, doen we weer mee dit jaar. Misschien dat de samenstelling van het team wijzigt. We zullen zeker een andere rol op ons nemen", aldus Bosman.

 

Op de foto v.l.n.r:

Andre Bosman, inkoop

Myrthe Koppes, operations

Frank Ritzen, inkoop

René Moors, sales

Maarten Vennix, supply chain

Op de foto ontbreekt Renzo Noben die tevens operations deed.

 

 

Reageer op dit artikel