Walther Ploos van Amstel
Lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam

Lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam


Gemeenten en provincies investeren de komende jaren miljarden om steden en regio's te beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering. Ze verzachten hitte-eilanden, vergroten wateropvang en versterken vitale infrastructuur. Maar veel klimaatstrategieën bevatten een hardnekkige blinde vlek: bedrijventerreinen.

De gemeenteraadsverkiezingen van 2026 worden een waterscheiding in hoe we stadslogistiek gaan organiseren.

Dankzij Artificial intelligence (AI) wordt de logistieke keten steeds slimmer, efficiënter en duurzamer. Maar dan moeten logistieke bedrijven wel hun data delen. Gelukkig is er een manier om dit te doen zonder gevoelige bedrijfsinformatie prijs te geven, blogt Walther Ploos van Amstel.

Efficiëntie is de kern van goed transport. Toch gebruiken veel vervoerders nog altijd de traditionele beladingsgraad om te meten hoe vol hun vrachtwagens zitten. Die maatstaf stamt uit een tijd van eenvoudige ritten van a naar b - vaak gevolgd door lege kilometers terug. Maar de logistieke praktijk van vandaag is anders: veel stops, wisselend materieel, eenheden en kleinere zendingen. De beladingsgraad schiet dan tekort, meent Walther Ploos van Amstel, lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam.

Thuisbezorgers zijn bezig met een race-to-the-bottom. De leefbaarheid in de wijken staat onder druk, net als de winstmarges van de aanbieders, die te kampen hebben met personeelstekort. Waarom gebeurt er in Nederland zo weinig met last mile-bezorgrobots?, vraagt Walther Ploos van Amstel zich af.

Logistieke bedrijven zijn een onmisbare schakel in crisisbestendigheid. Dat kan betekenen het leveren van reservisten, zoals elders ook gebeurt. Waar zouden de bedrijven zich nog meer op moeten voorbereiden, vraagt Walther Ploos van Amstel zich af als hoogleraar met een verleden op de KMA in Breda.

Hoe dichten we de innovatiekloof die er is tussen koplopers en bedrijven die achterop raken? Want zonder die achterblijvers stagneert de innovatie in de keten. Anders dan nu moeten innovaties meer gericht zijn op de markt van morgen, niet op marginale verbeteringen vandaag.

Cycloon stopt met pakketbezorging. Daardoor raken 440 medewerkers hun baan kwijt. Dat is jammer, vindt Walther Ploos van Amstel. Duurzame innovaties lijken vooral te komen van vele kleine lokale spelers. Toch lukt het die kleine spelers maar niet om op gang te komen. Veel bedrijven gooiden de afgelopen jaren de handdoek in de ring. Waarom?

Chaos rond Amsterdam. Maar ook op meer plekken in het land gaan onderhoudswerkzaamheden tot vertraging leiden. De bevoorrading van steden lijdt daaronder. Met actuele en open data vanuit de keten moeten logistiek dienstverleners de schade zien te beperken, meent Walther Ploos van Amstel.

In de discussie over de energietransitie naar zero emissievervoer ontbreekt tot nu toe de inkoper van transport bij verladers. Dat zou niet zo moeten zijn. Juist deze groep functionarissen zou op basis van kennis en feiten een gedegen afweging moeten maken, meent Walther Ploos van Amstel.