Daniëlle van Hout
Redacteur Logistiek.nl
Redacteur Logistiek.nl

Volta Trucks laat weten de productie van haar e-trucks, na de faillissementsdoorstart vorig jaar, weer op te starten. Het bedrijf - onder de nieuwe naam Volta Trucks Comercial Vehicles - komt met een aangescherpt plan terug op de markt en heeft een vereenvoudigd en meer kapitaalefficiënt bedrijfsmodel om de Volta Zero dit keer wel overeind te houden.

DHL verzorgt vanaf nu de logistieke bewegingen van Vitesco Technologies' twaalf Europese vestigingen centraal vanuit Warschau, Polen. Het omvat ongeveer 100.000 transportbewegingen binnen de supply chain van de Duitse specialist in elektrische mobiliteitsoplossingen, wat neerkomt op ongeveer een derde van het totale vrachtvolume van het bedrijf.

Logistiek dienstverlener Dachser neemt branchegenoot - en netwerkpartner - Brummer over. De overname omvat de volledige operationele activiteiten van de Brummer Group.

Ondergoedonderneming L. ten Cate neemt het nieuwe bedrijfspand aan de Morseltoven 12 in Borne in gebruik. Het pand is voorzien van acht loading docks en heeft een totale oppervlakte van 7.500 vierkante meter. Het dc is gerealiseerd met duurzame materialen en is voorzien van zonnepanelen en warmtepompen.

De invoering van de zero-emissiezones, het vervallen van de bpm-vrijstelling op bestelauto's per 1 januari én de onduidelijkheid over de noodzaak van een C-rijbewijs voor zwaardere EV's zorgen op dit moment voor een run op dieselmodellen. Dat stelt Shaffy Afzal van Stellantis Nederland in de nieuwste aflevering van ZE Café, dé podcast van Logistiek.nl over de zero-emissiezone. DHL Nederland laat zich niet tegenhouden door bovenstaande ontwikkelingen, benadrukt Branko Schuurman. De pakketbezorger investeert op dit moment juist volop in elektrische modellen.

Chr. Vermeer Transport neemt Wouters Transport, gespecialiseerd in temperatuur gecontroleerd transport, over. Voorlopig blijft het bedrijf Wouters Transport nog gewoon bestaan.

MAN gaat in Nederland waterstoftrucks verkopen. De vrachtwagenfabrikant brengt de trucks maar in vier landen op de markt. Alexander Vlaskamp, ceo van MAN Truck & Bus, zegt daarbij wel tegen De Telegraaf dat hij niet verwacht dat transport op waterstof grootschalig zal doorbreken. De eerste zogenaamde hTGX wordt dit jaar eerst afgeleverd aan klanten, waarna de productie vanaf 2025 wordt opgeschaald.

Verlieslijdend Deutsche Bahn werkt aan een soort noodplan om kosten te besparen en zo de miljardenverliezen bij het Duitse staatsspoorbedrijf tegen te gaan. Dat melden bronnen bij Deutsche Bahn aan persbureau Reuters. Vorig jaar leed de maatschappij een verlies van 2,4 miljard euro. Daarnaast is er ook nog een schuld van 34 miljard euro.

De Duitse Reederei Deymann heeft weer een Nederlandse vervoerder overgenomen. Dit keer is Dubbeldam Transport de nieuwe aangekochte partij. Het transportbedrijf uit Rotterdam zal opereren onder de vlag van 2M Logistics - de logistieke tak van de Duitse binnenvaartrederij.

Shell Recharge - het internationale snellaadnetwerk van Shell - ondertekent een mondiale intentieverklaring voor de versnelde invoering van (middel)zware voertuigen met nul uitstoot. De ondertekenaars van de intentieverklaring streven ernaar dat in 2030 dertig procent van de verkochte (middel)zware voertuigen zero emissie is. Dat percentage moet oplopen tot 100 procent in 2040. Shell geeft in deze alvast zelf het goede voorbeeld en stapt met haar bevoorradingsvloot van 80 vrachtwagens over op hernieuwbare brandstof.