Daling in online aankopen zet door, maar niveau blijft hoog

Vergeleken met dezelfde periode in 2021, is de online besteding voor producten het eerste halfjaar van 2022 met 11 procent gedaald. Wel zit het bedrag nog boven het niveau van voor de coronacrisis. Als ook de online bestedingen voor diensten worden meegeteld, is er een groei van 9 procent te zien.

In het eerste halfjaar van 2022 hebben Nederlandse consumenten 16,1 miljard euro online besteed. Dit is een groei van 9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, aldus Thuiswinkel.org aan de hand van de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor. Dit onderzoek naar online consumentenbestedingen wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en is in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

De groei van 9 procent wordt aangejaagd door een sterke stijging van diensten (+86 procent). De online aanschaf van producten laat een daling zien van meer dan tien procent. 2021 eindigde ook al met een daling in het laatste kwartaal.

Bron: Thuiswinkel.org

In totaal zijn in het eerste halfjaar van 2022 168 miljoen aankopen online gedaan. De online bestedingen van producten blijven met 5,3 miljard euro boven het pre-coronaniveau staan. Thuiswinkel.org-directeur Marlene ten Ham: “Consumenten zijn gewend geraakt aan online. Men kiest weer vaker voor een combinatie van on- en offline kopen. De belangrijkste uitzondering op de krimp is te zien bij de categorie Food/Nearfood. Online boodschappen doen blijft populair.”

Online boodschappenmarkt in een notendop: groei, innovatie en vertrek

Als Picnic zijn miljoenste klant in Nederland verwelkomt, kan online boodschappen doen – om Michiel Muller te citeren – een ‘blijvertje’ genoemd worden. Niet alleen deze websuper boert goed in 2022. Ook andere supermarkten zetten in op thuisbezorging en maaltijdboxbezorger HelloFresh ontwikkelt verder. Wel zit flitsbezorging in zwaar weer. Terwijl ze lager gewaardeerd worden door beleggers, zien ze zich genoodzaakt te stoppen en/of de deuren juist te openen voor klanten die fysiek komen winkelen. Een overzicht.

Lees verder

Vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, is er 2 procent meer online aangekocht in de categorie Food/Nearfood.

Cross-border e-commerce

Nederlandse consumenten weten hun weg ook in het eerste halfjaar van 2022 te vinden in de internationale webshopmarkt. Met name in Duitse webshops worden aankopen gedaan. China staat qua aantal aankopen op de tweede plaats, maar in Franse webshops wordt meer besteed door Nederlandse consumenten.

Bron: Thuiswinkel.org