De cijfers achter de extreme groei van e-commerce in 2020

Door de coronacrisis zijn er 67 procent meer online aankopen gedaan in 2020. Van het begin van de crisis in maart tot nu is er zelfs een groei van meer dan 82 procent te zien ten opzichte van 2019.
Delen:

Het coronavirus heeft in 2020 een grote impact gehad op de e-commerce branche. Dat blijkt uit de cijfers van Picqer, magazijnsoftware voor webwinkels. Zij hebben data van duizenden webwinkels geanalyseerd.

De meest opvallende groei was te zien tijdens de eerste lockdown. De eerste lockdown zorgde voor 100 procent groei in het aantal online bestellingen ten opzichte van 2019, blijkt uit de data van Picqer.

Zie ook
Niet technologie, maar mens is medicijn tegen e-commerce gekte

In de maanden daarna bleef de groei hoog, 69 procent meer dan 2019. De persconferenties van de minister-president hadden ook effect op de groei in online aankopen, waarbij de dag voor de persconferentie van 21 april de grootste impact had. Op deze dag werden er 324 procent meer bestellingen geplaatst dan op deze dag in 2019.

E-fulfilment: dit is het dit zijn de feiten

E-fulfilment. Wie zijn de spelers, waar liggen de grootste uitdagingen en hoe kun je die aanpakken? Analyse, achtergrond en praktische oplossingen over misschien wel de snelst groeiende tak in de logistieke sector.

Zo staat het ervoor >>>

Black Friday piek

Black Friday was de drukste dag van 2020. Deze Black Friday week is goed voor bijna 5% van het totaal aantal bestellingen in 2020 en had een groei van 121% ten opzichte van 2019. Er is een verschuiving in drukte tijdens de week van Black Friday te zien. In plaats van alleen topdrukte met Black Friday en Cyber Monday, zoals in 2019 en eerder, was in 2020 de drukte meer verspreid tijdens de gehele Black Friday week. Dit komt doordat webwinkels eerder kortingen gaven, om zo de druk op de verzendpartners te verspreiden.

E-commerce kerstinkopen

De tweede corona lockdown zorgde voor een stijging van 114 procent in online aankopen ten opzichte van 2019. Dit komt mede doordat we bijna alle kerstinkopen dit jaar online moesten kopen. In 2020 zijn de weken voor kerst qua drukte vergelijkbaar met de Black Friday week.

Zie ook
Na corona: groeiende e-commerce vereist aanpassingen in magazijnprocessen

Onderzoek: ‘Coronaproof’ magazijnpersoneel kost 2,50 euro per dag extra

Maatregelen magazijn

De groei van online aankopen in 2020 en het coronavirus hebben voor grote uitdagingen in het magazijn gezorgd. Zo waren er flinke vertragingen bij verzendpartners. Er moet nu ook rekening worden gehouden met alle corona maatregelen in het magazijn, zoals het houden van genoeg afstand tijdens het orderpicken en de hygiënemaatregelen. Ook het verhoogde ziekteverzuim door de quarantainemaatregelen hebben een effect op het magazijn. Bij de meeste van onze klanten zien we dat er creatief mee is omgegaan, bijvoorbeeld door in de zomer buiten orders in te pakken.