nieuws

Puma worstelt met e-commerce: dit is Puma’s oplossing

Warehousing 7247

Puma is bezig met een grote logistieke reorganisatie. Het sportmerk centraliseert zijn logistieke operaties in Europa. Ook kiest Puma voor een omnichannel aanpak.

Puma worstelt met e-commerce: dit is Puma’s oplossing

Puma heeft momenteel vijftien distributiecentra in Europa, waarvan acht in Duitsland. De dc’s zijn allen wholesale georiënteerd en op zichzelf staand. Deze gedecentraliseerde aanpak is met de oprukkende e-commerce voor Puma niet meer langer houdbaar. “De markt verandert en wij moeten mee veranderen”, stelde  Maximilian Molkenthin, senior head of logistics,bij Puma medio oktober tijdens de Fashion Expert Days van TGW in Oostenrijk.

Grote retailmerken, waaronder afgevaardigden van Nike, Primark, Adidas, Zalando, Urban Outfitters en Gap deelden inzichten in de e-commerce trends en de bijbehorende, nieuwe (logistieke) uitdagingen.

 

distributiecentrum Puma

 

Omnichannel antwoord op oprukkende e-commerce

Puma is een van die merken die genoodzaakt is te veranderen. “Ons twintig jaar oude operatie heeft niet genoeg output om e-commerce het hoofd te bieden.” Puma gaat het daarom helemaal anders doen. Het sportmerk met een jaaromzet van 4,65 miljard euro, gaat alle dc’s centraliseren. Ook van de gescheiden aanpak wholesale, e-commerce wordt afscheid genomen. Puma kiest voor omnichannel. Het sportconcern bouwt in het Zuid Duitse Geiselwind, tussen Würzburg en Nurnberg,  een sterk geautomatiseerd distributiecentrum.

 

Lees ook
E-commerce booming: de logistieke uitdagingen nemen ook toe

 

Sterk geautomatiseerd distributiecentrum

TGW heeft de opdracht gekregen voor de inrichting van het prestigieuze distributiecentrum. Het FlashPick-systeem van TGW vormt de kern van het voor Puma op maat ontworpen systeem. FlashPick garandeert de hoogste prestaties en korte doorlooptijden voor zowel B2C als B2B, aldus het bedrijf.

E-fulfilment: dit is het dit zijn de feiten


E-fulfilment. Wie zijn de spelers, waar liggen de grootste uitdagingen en hoe kun je die aanpakken? Analyse, achtergrond en praktische oplossingen over misschien wel de snelst groeiende tak in de logistieke sector.

Zo staat het ervoor >>>

Shuttles

Het nieuwe dc wordt voorzien van een shuttle-magazijn met 24 gangen. Dit wordt voorzien van circa 5000 Stingray-shuttles en biedt plaats aan 730.000 opslagruimtes. Eenmaal een order geplaatst, worden de dozen volledig automatisch verwerkt, volgens de eisen van de klant. Picken gebeurt veelal  via goods to man oplossingen. Orderpickers picken veelal rechtstreeks in een verzenddoos.  Bakken met kleine e-commerce bestellingen worden doorgestuurd naar pakstations, waar de artikelen worden verpakt in kleine dozen of polybags.

 

 

puma e-commerce

 

Verpakken

Verzendklare dozen worden automatisch gesloten, gelabeled en naar de outbound getransporteerd. De individuele functionele gebieden zijn verbonden met elkaar door meer dan 21 kilometer lange energie-efficiënte KingDrive-conveyor technologie.

Door de snellere doorlooptijden is Puma straks in staat sneller te leveren en e-commerce orders later te accepteren. Het systeem is onafhankelijk van de orderstructuur en kan zowel kleine als grote bestellingen aan.

Flexibiliteit sleutel tot succes

Flexibiliteit is de hoofdmoot. Molkenthin: “Het dc wordt zo ingericht dat het goods to person systeem eenvoudig is uit te breiden. Dat is belangrijk omdat we niet precies weten waar de groei vandaan komt.” Het nieuwe distributiecentrum, dat een omvang krijgt van ruim 207.000 vierkante meter, moet in april 2021 operationeel zijn. Vanaf dan worden de diverse dc’s langzaam overgeheveld naar het centrale Europese dc.

 

 

 

Reageer op dit artikel