nieuws

DHL’s nieuwste e-commerce hub is de grootste en groenste van Nederland

Warehousing 3345

Een half miljoen pakketjes – voornamelijk e-commerce bestellingen – is de dagelijkse verwerkingscapaciteit van het nieuwe (duurzame) pakketsorteercentrum van DHL Parcel in Zaltbommel. Zo ver is het nog niet want DHL is nog aan het opschalen maar op Black Friday eind november moet het sorteercentrum – waar een recordbedrag van DHL 84 miljoen investeerde – op volle toeren draaien.

DHL’s nieuwste e-commerce hub is de grootste en groenste van Nederland
DHL Zaltbommel

Met de feestelijke opening van het sorteercentrum dat, zo claimt DHL, het grootste en groenste pakketsorteercentrum voor de Benelux is, speelt de pakketgigant in op de enorme groei van de e-commerce markt in Nederland. Die groei is dusdanig dat Wouter van Benten, CEO van DHL Parcel Benelux, tijdens een persconferentie voorafgaand aan de opening, stelde dat DHL over niet al te lange tijd in Nederland weer een sorteercentrum moet bouwen van het formaat Zaltbommel. Nodig om de online groei – en het groeiende pakketvolume die deze groei met zich meebrengt – aan te kunnen te de komende jaren. Op dit moment beschikt DHL naast Zaltbommel over soortgelijke sorteercentra in Amsterdam en Utrecht.

Nieuwe uitbreiding in 2021

Van Benten: “De grilligheid van het volume – met name door de e-commerce – is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Dat is ook de uitdaging waar we voor staan want de capaciteit moet berekend zijn op piekdagen zoals Black Friday, Cybermonday en de feestdagen. We zitten naar 2021 te kijken wanneer het gaat om een volgende nieuwe grote uitbreiding in Nederland van onze sorteercapaciteit, waarbij we vooral gaan kijken naar onze geografische zwaartepunten en waar onze klanten zitten. We zien bijvoorbeeld steeds meer pakketten komen vanuit Duitsland.”

DHL Parcel: Omzet 750 miljoen euro

De groei van DHL Parcel, zowel in het e-commerce segment van online winkelen als in het zakelijk segment, maakte de capaciteitsuitbreiding hard nodig verklaart Van Benten. “We groeien op jaarbasis met 25 procent met een omzet van 750 miljoen euro.” De daarmee gepaarde volumegroei, die in dubbele cijfers wordt geschreven, kon steeds goed worden opgevangen door de pakketgigant. Na de opening van de nieuwe hub in Amsterdam vorig jaar kan volgens de DHL-topman met deze uitbreiding in Zaltbommel de groei verder vorm worden gegeven.

 

Inzetten op same day delivery

In het pand vormt de sorteerinstallatie van Vanderlande, die over twee verdiepingen loopt, met zijn lengte van twee kilometer het kloppende hart. Eenmaal op stoom heeft deze installatie een verwerkingscapaciteit van 40.000 pakketten per uur. Het gaat daarbij niet alleen om e-commerce pakketten maar ook express en business-to-business en een klein internationaal volume. De pakketten worden verplaatst naar 240 bestemmingen in Nederland voor verder sortering. Daaronder de 140 regionale depots en 21 sorteercentra van DHL in de Benelux en bestemmingen in 21 landen in Europa. Dat maakt late aanlevertijden voor verzenders en webshops mogelijk, die hiermee tot tien uur in de ochtend kunnen aanleveren voor bezorging aan huis op dezelfde dag in geheel Nederland.

Dak krijgt 11.000 zonnepanelen

De DHL Parcel Hub Zaltbommel, zoals het pand officieel heet, is in anderhalf jaar gebouwd door bouwbedrijf Hercuton en voldoet aan de laatste BREEAM Excellent duurzaamheidscriteria. Dat betreft zowel de gebruikte materialen als de exploitatie. Zo wordt er 2,5 miljoen kWh stroom per jaar opgewekt, is er geen gasaansluiting, een ecologische tuin van 4.000 meter en wordt er in het pand op korte termijn ook gebruik gemaakt van geothermie (aardwarmte), een voorziening die DHL samen met buurman Hitachi realiseert. Daarnaast komen op het dak van het pand 11.000 zonnepanelen te liggen, waarmee 688 huishoudens voorzien kunnen worden van stroom.

Druk op Eindhoven afvangen

Volgens Van Benten is er bewust gekozen voor gekozen om het imposante sorteercentrum te vestigen op niet alledaagse vestigingslocatie als  Zaltbommel. “Deze vestiging is bovenal gebouwd voor de Nederlandse markt. In Eindhoven – waar wij ook zijn gevestigd met een groot centrum – zie je ook een concentratie van veel sorteercentra van andere grote pakketdistributeurs, maar die zijn vooral internationaal georiënteerd. We hebben hier in Zaltbommel ook diensten op Europa en we kunnen als druk op Eindhoven te groot wordt tijdens hier ook deels afvangen.” Daarbij komt volgens de DHL-topman dat de Gelderse gemeente op de grens van Noord-Brabant centraal ligt ten opzichte van de klanten, het depotnetwerk en de connecties met België en de rest van Nederland.

Minder grond beschikbaar

Van Bentem is bovendien uitermate gelukkig met het feit dat deze locatie 2,5 jaar geleden beschikbaar kwam voor DHL. “Wat dat betreft loopt in Nederland de beschikbaarheid van kavels van deze omvang (DHL heeft gebouwd op een kavel van 90.000 vierkante meter, red.) zijn niet meer zo breed voorhanden als een aantal jaren geleden. In Nederland lopen we tegen onze grenzen aan qua grondbeschikbaarheid.”

DHL Den Bosch blijft open

In de DHL Parcel Hub Zaltbommel (30.000 vierkante meter groot, red.) zullen uiteindelijk 350 mensen werkzaam zijn. Dat is een uitbreiding van het bestaande aantal van 7.000 arbeidsplaatsen van DHL Parcel in de Benelux, mede omdat het huidige sorteercentrum in Den Bosch ook open blijft. Eerdere plannen om deze vestiging geheel op te laten gaan in Hub Zaltbommel zijn van de baan. “Omdat ook die capaciteit nodig blijft”, benadrukt DHL-woordvoerder Ewout Blaauw.

De opening van het DHL-sorteercentrum in Zaltbommel werd verricht door illusionist Victor Mids (links), Wouter van Benten (CEO DHL Parcel Benelux en Ken Allen, voormalig CEO van DHL Express en sinds kort baas van de internationale e-commerce divisie van DHL.

Negen nationaliteiten

Er werken op dit moment in de nieuwste DHL-vestiging rond de 170 mensen, nieuwe krachten die ondersteuning krijgen van ervaren mensen van andere vestigingen. Het moeten er uiteindelijk twee keer zoveel worden, zo werd donderdag duidelijk. “Per week komen er zo’n 20 nieuwe medewerkers bij”, zegt een medewerkster van de afdeling personeelszaken tijdens de rondleiding door het sorteercentrum. Negen nationaliteiten zijn werkzaam in het pand en daar zijn ook arbeidsmigranten bij want ook DHL merkt dat er is krapte op de logistieke arbeidsmarkt. “Maar het is zeker niet zo dat het leeuwendeel van onze medewerkers uit arbeidsmigranten bestaat. Er werken hier veel mensen uit deze streek”, klinkt het.

Verduurzamen en inzetten op digitalisering

De uitbreiding maakt onderdeel uit van een meerjarig, grootschalig investeringsplan dat DHL een aantal jaren geleden in gang zette. Wouter van Benten: “We investeren om onze groei te faciliteren, maar ook om ons serviceniveau uit te kunnen breiden. Digitalisering speelt daarbij een hele belangrijke rol. Bovendien helpen de nieuwe installaties om onze processen te verduurzamen.”

Lees ook: Pakketmarkt explodeert: GLS, PostNL, UPS, DHL en DPD breiden volop uit

Reageer op dit artikel