nieuws

Syncreon brengt spare parts logistiek voor Xerox onder één dak

Warehousing 2092

Logistiek vastgoed ontwikkelaar Gazeley realiseerde op het voormalig terrein van printerfabrikant Xerox in Venray zijn eerste distributiecentrum in Nederland. De oplevering van dit dc was begin deze week met de sleuteloverdracht aan de nieuwe huurder Syncreon. De Amerikaanse-Ierse logistiek dienstverlener neemt de warehousing activiteiten van datzelfde Xerox op zich en verhuist de komende maanden naar de nieuwe locatie. Site-manager Jan Raaijmakers geeft tekst en uitleg.

Syncreon brengt spare parts logistiek voor Xerox onder één dak
Jan Raaijmakers (Syncreon): "Iedere dag zullen uit dit nieuwe dc in Venray in opdracht van Xerox straks gemiddeld acht tot negenduizend pakketten de deur uitgaan."

Leg eens uit hoe de constructie met Gazeley en Xerox zit?

Jan Raaijmakers: “Xerox heeft zijn grond in Venray verkocht aan Gazeley dat hier op bedrijventerrein Smakterheide in Venray vervolgens een distributiecentrum heeft ontwikkeld dat wij de komende tien jaar huren om de logistiek te doen voor Xerox. Reden hiervoor is dat Xerox zijn productieactiviteiten op deze locatie in Venray bijna volledig heeft gestaakt. Er blijft nog een kleine productielocatie over, maar die staat niet in verhouding tot wat Xerox hier in het verleden deed toen er op het hoogtepunt rond de 4.000 mensen voor dit bedrijf werkten. Ook de logistiek is in de loop der jaren meer en meer uitbesteed. Aan Syncreon zijn de warehousing-activiteiten uitbesteed van de spare parts en de zogenaamde ‘consumables’, hoofdzakelijk zijn dat toners en cartridges.”

Jullie band met Xerox bestaat al langer toch?

Raaijmakers: “Vijf jaar geleden heeft Syncreon al een deel van de logistieke activiteiten die Xerox in eigen beheer had op de Smakterheide overgenomen, dat ging destijds met name om de warehouse-activiteiten voor toners. Een jaar geleden zijn daar ook warehouse-activiteiten voor spare-parts bijgekomen, een bestaande operatie die al heel lang bestond en ook in tact is gebleven maar waarvan wij in feite het operationele management overnamen. Beide vestigingen worden nu samen ondergebracht in dit nieuwe distributiecentrum. We brengen daarmee zowel een relatief jonge als een oudere workforce samen onder één dak. Dat wordt nog een hele uitdaging, want er worden in principe twee bedrijven in elkaar geschoven met elk een heel andere cultuur.”

Is 25.000 vierkante meter genoeg?

Raaijmakers: “Dat is in het begin misschien iets aan de krappe kant, maar hierbij moet ik aantekenen dat het niet de verwachting is dat de volumes zullen gaan stijgen. Mensen printen nu eenmaal steeds minder. We verwachten jaar op jaar een krimp, maar voor nu is de beschikbare ruimte net genoeg.”

Wanneer is het dc operationeel?

Raaijmakers: “We gaan de komende tijd de infrastructuur en de logistieke systemen installeren. Als dat eenmaal achter de rug is, gaan we in december de eerste goederen hierheen verhuizen. Dat gaat in totaal drie maanden duren. Vanaf januari komen dan ook de eerste rechtstreekse ontvangsten hier binnen, waarna we in de 3 maanden daaropvolgend in stappen operationeel worden met dus ook het uitleveren vanaf de nieuwe locatie: het leveren van toners en reserve-onderdelen aan klanten, monteurs, regionale distributiecentra van Xerox en gecombineerde leveringen aan resellers en retail.”

Van links naar rechts: Jan Raaijmakers, Niels Geraedts (Operations Manager) en Bernard Bergkamp (Business Support Manager)

Waar zit de grootste uitdaging?

Raaijmakers: “In het fijnmazige deel. Iedere dag zullen hier straks gemiddeld acht tot negenduizend pakketten de deur uitgaan. En een andere uitdaging is de grote retourstroom, want van alle onderdelen die een monteur ontvangt, wordt een aanzienlijk deel teruggestuurd naar dit dc. Een hele klus om dat te inspecteren en snel weer verzendklaar op de plank te krijgen voor een volgende levering“

Hoeveel sku’s komen er in dit dc te liggen?

Raaijmakers: “Dat is een aanzienlijk aantal. Het gaat om 45 tot 50.000 verschillende reserve-onderdelen. Hier ligt in feite alles aan onderdelen dat een monteur of eindklant nodig heeft om een printer te repareren. Een ander deel zijn de toners – ongeveer 1,500 SKU’s – een product dat een veel kortere omlooptijd heeft. Een gemiddelde toner zal hier rond de vijf tot maximaal zes weken op voorraad liggen en dat is best goed.”

Hoeveel mensen gaan hier aan de slag?

Raaijmakers: “Om en nabij de 150 mensen. Van dit aantal hebben we 55 mensen een jaar geleden overgenomen van Xerox. In de opstartfase zullen dat er misschien meer zijn, maar ik verwacht niet dat dit aantal nog zal stijgen.”

Worden processen nog verregaand geautomatiseerd?

Raaijmakers: “Het pickproces wordt semi-geautomatiseerd. Dat wil zeggen: er komen conveyor-systemen met bakken. Deze bakken stoppen op diverse stations waar vervolgens de orderpickers de parts in de juiste hoeveelheid in de bakken moeten plaatsen vanuit de picklocaties. Als een order eenmaal is gepickt, gaan deze via de verpakkingsstations uiteindelijk als pakketjes naar de expeditie. Veel meer “Volledige” automatisering was oorspronkelijk wel voorzien in dit pand, maar bleek uiteindelijk niet haalbaar. Het is voor het overige een redelijk conventionele operatie waar gebruik wordt gemaakt van reachtrucks in brede gangen voor de in- en uitslag van de pallets. Die keuze is ook een gevolg van het feit dat de volumes de komende jaren naar verwachting wat gaan afnemen.”

Er is dus ruimte voor andere klanten?

Raaijmakers: “Op den duur is dat wel een mogelijkheid. Het pand is zo opgedeeld dat andere klanten er in kunnen. Of dat gebeurt, zal de toekomst uitwijzen. We huren dit pand per slot van rekening voor tien jaar.”

Gazeley breidt hier verder uit. Al een optie genomen?

Raaijmakers: “Nog niet, maar wie zal het zeggen wat betreft de toekomst. Syncreon heeft groeiambities en die de afgelopen jaren ook meer dan waar gemaakt. Toen ik elf jaar geleden bij Syncreon startte, hadden we twee kleine sites in Nederland en nu hebben we er zes: Rotterdam, Amstelveen, Tilburg, Waalwijk (twee, red.) en deze nieuwe vestiging in Venray. Onze aandacht ligt de komende tijd vooral op de start van deze nieuwe operatie in dit dc, waarbij ook gedacht is aan duurzaamheid, getuige het BREEAM-oplevercertificaat: Very Good.”

Eerste ontwikkeling Gazeley in Nederland
Voor Gazeley, een van de grootste investeerders en ontwikkelaars van logistiek vastgoed en logistieke bedrijvenparken in Europa, is dit distributiecentrum in logistieke hotspot Venray, het eerste nieuwbouwproject in Nederland. De logistiek vastgoed ontwikkelaar opende vorig jaar zijn Nederlands kantoorvestiging in Amsterdam. Het hele herontwikkelingsproject in logistieke hotspot Venray bestaat uit de gefaseerde realisatie van drie distributiecentra met een totaal oppervlak van 83.000 vierkante meter. De herontwikkeling van het terrein, waar  de Xerox fabriek op was gevestigd, vindt plaats in drie fases. Fase één, voor huurder Syncreon, waar de ontwikkelaar overigens al meerdere panden voor realiseerde in Europa, is nu voltooid en opgeleverd door aannemer Sprangers uit Breda. In de realisatie van dit dc is een bedrag van circa 19 miljoen euro geinvesteerd. De realisatie van de tweede fase – een dc van 29.000 vierkante meter (verhuurbaar vloeroppervlak, red.), start in oktober. De exacte start van de derde fase is nog niet bekend. Dat hangt volgens de ontwikkelaar af van de ‘marktontwikkelingen’.
Naast Venray is Gazeley – tot 2008 een dochteronderneming van het Amerikaanse supermarktconcern Wal-Mart, ook verantwoordelijk voor de realisatie van een 130.000 vierkante meter groot distributiecentrum op logistiek bedrijvenpark 7Poort in het Gelderse Zevenaar gekocht. Dit project op risico heeft Gazeley afgelopen maart overgenomen van een ontwikkelaarscombinatie bestaand uit de Solidiam, Mobion en 3B Group.

Lees ook: Gazeley neemt logistiek vastgoed van Eurindustrial over

 

Reageer op dit artikel